برخی گمان می‌کنند ایده‌های دولت حداقلی میلی است که جذاب است، اما واقعیت این است که ضد سیستم بودن او مردم را امیدوار کرده است. ایده‌هایی مثل منفجر کردن بانک مرکزی یا رسمیت دادن به دلار در آرژانتین نیز برای مردم نماد ایده‌هایی ضد سیستم است که می‌خواد تار و پود سیستم قدیمی را بشکند.

مردی که می‌خواهد بانک مرکزی را منفجر و دلار را ارز رسمی کند!

سلام نو – سرویس بین‌الملل: خاویر میلی، نامزد راست‌گرای لیبرتارین توانست در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری آرژانتین  به پیروزی برسد تا یکی از مهم‌ترین کشورهای آمریکایی لاتین یک رییس جمهور راست‌گرای شدید را با کم‌ترین محدودیت‌ها داشته باشد.

نتایج اولیه شمارش آرا نشان می‌دهد ۵۶ درصد از رای‌دهندگان به میلی رای داده اند تا او از سرجیو ماسا که وزیر اقتصاد دولت مستقر بود پیش افتد و سکان هدایت دولت جدید را به دست بگیرد.

آقای ماسا به دنبال انتخابات روز یکشنبه در این کشور گفت: «واضح است که نتیجه آرا چیزی نیست که به آن امید داشتیم و من با خاویر میلی صحبت کردم و به او تبریک گفتم و برایش آرزوی موفقیت کردم، چرا که او رئیس جمهوری است که اکثریت مردم آرژانتین برای چهار سال آینده برگزیده‌اند.»

رسانه‌ها خاویر میلی را به عنوان ترامپ آرژانتین می‌شناسند، مردی که وعده منفجر کردن بانک مرکزی و جایگزینی دلار به جای پول رسمی آرژانتین را داد. اما چرا او با این وعده‌ها پیروز شد؟

انتخابات ریاست‌جمهوری آرژانتین در حالی برگزار شد که این کشور دچار مشکلات حاد اقتصادی است و تورم به بالای ۱۴۰ درصد رسیده است، جرم و جنایت و فساد بیداد می‌کند و مردم عموما زیر خط فقر زندگی می‌کنند. مردم در تمام سال‌های گذشته به چپ، راست، راست میانه و هر جناحی که شعاری داد رای دادند، اما هر بار نتیجه کمتری دیدند. این مسئله عامل اصلی پیروزی میلی بود.

خاویر میلی؛ یک اقتصاددانی سوپر لیبرال!

خاویر میلی اقتصاددانی است که پیش از شهرت در سیاست به خاطر کتاب‌هایی که در زمینه علم اقتصاد و سیاست تألیف کرده و به خاطر فلسفه سیاسی خاصش به شهرت و سرشناسی رسید.

میلی به عنوان یک اقتصاددان، حامی سرسخت مکتب اتریش  است. او از سیاست‌های مالی دولت‌های گوناگون آرژانتین انتقاد کرده و از کاهش هزینه و اندازه حکومت دفاع می‌کند. او به عنوان یک استاد دانشگاه درس‌هایی در اقتصاد کلان، رشد اقتصادی، اقتصاد خرد و ریاضیات برای اقتصاددانان تدریس کرده‌است.

او مؤلف کتاب‌های پرشماری است و مجری برنامه‌های رادیویی از جمله Demoliendo mitos and Cátedra libre بوده‌است و در سال 2021 به عنوان نماینده وارد مجلس شد. او در مجلس حقوق خود را با قرعه‌کشی به مردم اهدا می‌کرد و به جای طرح دادن و لابی کردن روی انتقاد از سیاست‌های مختلف دولت متمرکز بود و تاکید داشت که نباید مالیات را بالا برد.

او خود را یک لیبرال لیبرترین، همسو با اصول مینارشیست و آنارکو-کاپیتالیست می‌خواند و به طور خلاصه به دولتی با حداقلی‌ترین شکل آن معتقد است دولتی با کم‌ترین حد دخالت در اقتصاد که وظیفه اصلی حفظ مردم در برابر خطرات نظامی و البته مشکلاتی مثل دزدی، سرقت و ناامنی است. جالب است که میلی با وجود مخالفت با سقط جنین و اتانازی با حق انتخاب در مواردی مثل مواد مخدر، تن‌فروشی، ازدواج، گرایش جنسی، و هویت جنسیتی همراه است.

چرا خاویر میلی پیروز شد؟

آرژانتین که تا ۳ سال پیش صاحب تنها دولت چپگرای آمریکای جنوبی خارج از حوزه بولیواری بود حالا رییس جمهوری انقدر خاص و عجیب دارد، چرا؟ پاسخ را باید در تورم 140 درصد، فقر مطلق شدید، کاهش شدید رفاه، افزایش جرم و جنایت و فساد سیستماتیک جست‌وجو کرد. آرژانتین از مستعدترین کشورهای آمریکای لاتین است اما با مشتی دولت ناکارآمد عملا در حال نابودی است.

در چنین شرایطی مردم به طور طبیعی از هر نامزدی که نشانی از سیستم مستقر داشته باشد بیزار هستند. در این شرایط خاویر میلی خود را نامزدی خارج از سیستم و البته ضد سیستم معرفی کرد، نامزدی که قصد دارد بزند زیر میز و بازی را به نفع مردم به هم بریزید. این مسئله مهم‌ترین عامل پیروزی میلی بود.

برخی گمان می‌کنند ایده‌های دولت حداقلی او است که جذاب است، اما واقعیت این است که ضد سیستم بودن او مردم را امیدوار کرده است. ایده‌هایی مثل منفجر کردن بانک مرکزی یا رسمیت دادن به دلار در آرژانتین نیز برای مردم نماد ایده‌هایی ضد سیستم است که می‌خواد تار و پود سیستم قدیمی را بشکند.

آیا خاویر میلی موفق می‌شود؟

پاسخ به این سوال دشوار است. اگر موفقیت به معنای موفقیت میلی در پیاده کردن ایده‌هایش باشد باید گفت که او دستی بازتر و قدرتی بیش از ترامپ در پیاده کردن افکارش دارد. در آمریکا عرف و ساختار سیاسی بسیار قدرتمندی وجود دارند که در نهایت ترامپ را در بسیاری از موارد محدود کردند، این موانع در آرژانتین بسیار کمتر است.

اما اگر موفقیت به معنای نجات آرژانتین باشد باید با تردید بسیار زیاد سخن گفت. ایده‌های میلی دیوانه‌وار، پرریسک و گاه حتی غملیاتی به نظر می‌رسد. آیا آرژانتین با این وضعیت اقتصادی و اجتماعی توان پذیرش چنین ریسک‌هایی را دارد؟ زمان به ما پاسخ خواهد داد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید