یک فعال رسانه‌ای با اشاره به اینکه تمرکز کیش ایر روی کیش یک مسکن است گفت: اما بیش از هر چیز باید تکلیف نگاه به کیش مشخص شود. آیا کیش قرار است صرفا قطب گردشگری و به شکل سابق مرکز گردشگری باشد؟

مسعود جهانی سردبیر پایگاه خبری-تحلیلی اندیشه کیش

سلام نو – سرویس اقتصادی: پیش از این در گزارشی با دو فعال اقتصادی ساکن جزیره کیش گفت‌وگو کردیم و گزارشی از حال و احوال ناخوشایند جزیره دادیم، جزیره‌ای که روزی جذاب‌ترین، لوکس‌ترین و خاص‌ترین مقصد گردشگری ایران بود.

این بار خبرنگار سلام نو با مسعود جهانی، سردبیر پایگاه خبری تحلیلی اندیشه کیش گفت‌وگو کرد. جهانی که به طور پیوسته مشکلات جزیره کیش را رصد می‌کند مشکل این روزهای کیش را صرفا یک مورد خاص نمی‌داند و معتقد است که مجموعه‌ای عوامل باعث مشکلات جزیره کیش شده‌اند.

این گفت‌وگو در دو تابستان گذشته و در اوج بحران هواپیمایی کیش ایر انجام شد، دوره‌ای که به گفته جهانی خلوتی جزیره از مسافر در آن کم‌نظیر بوده است.

وی با اشاره به وابستگی کیش به گردشگران می‌گوید: کمبود پرواز و گردشگر به کیش آسیب می‌زند چون جزیره کیش برخلاف مناطق گردشگری دیگر شدیدا به پرواز وابسته است و بیش از ۹۰ درصد مسافرها با پرواز به جزیره می‌آیند. متاسفانه با توجه به هزینه‌های بالای اجاره مغازه و مسکن در کیش هرگونه کاهش مسافر به شدت آسیب خود را نشان می‌دهد.

مسعود جهانی اما مشکل کیش را صرفا کمبود پرواز نمی‌داند و می‌گوید: بحث مشکلات کیش زنجیره‌ای از عوامل است. از یک سوی ایرلاین‌ها قیمت به روز و دلاری را می‌خواهند و از سوی دیگر زنجیره گردشگری کیش دچار مشکل است و شامل مسائلی چون خدمات نامناسب یا گران فروشی می‌شود که باعث ضربه به تصویر کیش در ذهن مسافر خواهد شد.

وی اما به از دست رفتن مزیت‌های مشهور گردشگری در کیش نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: مسئله دیگری که باید پذیرفت این است که جذابیت‌های کیش در طول سالیان گذشته به آن شکلی که باید به روز نشده و در تناسب با نقاط دیگر رشد نکرده است. روزگاری کیش چیزهایی داشت که در شهرهای دیگر نبود مثل اجناس خاص، موزیک، کنسرت و اماکن گردشگری. حالا اما در بسیاری از شهرها چنین امکاناتی به چشم می‌خورد. همین مسئله باعث کاهش جذابیت کیش شده است.

سردبیر پایگاه خبری تحلیلی اندیشه کیش ادامه داد: از طرف دیگر به خاطر شرایط ارزی ایرلاین‌ها تمایل به پرواز خارجی دارند و امروز به جز کیش شهرهای دیگر هم به خاطر این ماجرا دچار مشکل شدند. خود ما وقتی بابت این مسئله به کیش ایر انتقاد می‌کنیم پاسخ می‌گیریم هواپیمایی که برای دوام و کسب درآمد مجبور است این کار را کند.

جهانی در پاسخ به این پرسش که آیا تمرکز کیش ایر روی جزیره کیش مشکل جزیره را حل می‌کند یا خیر، گفت: شاید تمرکز کیش ایر روی کیش یک مسکن باشد، اما بیش از هر چیز باید تکلیف نگاه به کیش مشخص شود. آیا کیش قرار است صرفا قطب گردشگری و به شکل سابق مرکز گردشگری باشد؟ اگر چنین است شهرک‌های صنعتی در اطراف کیش چه می‌کنند؟ کیش تجاری است، صنعتی یا مرکزی نفتی و گازی؟ پاسخ به این سوال را مردم و سرمایه‌گذاران هم نمی‌دانند.

وی ادامه داد: اکنون بازاری بزرگ و مجهز میکامال در کیش افتتاح شده و میلیاردها تومان روی آن هزینه شده است. آیا این پروژه بزرگ با ۱۲ یا اصلا ۲۰ پرواز روزانه به کیش تامین می‌شود و توجیه اقتصادی دارد؟ با این شرایط کیش چنین پروژه‌های تجاری می‌توانند درآمد داشته باشند؟ این‌ها همه سوال‌هایی است که نیاز به پاسخ مناسب مسئولین امر دارد.

این فعال رسانه‌ای با انتقاد از رویکردها به مناطق آزاد افزود: از طرف دیگر ما شاهد بعضی قوانین هستیم که می‌تواند مزایای اصلی مناطق آزاد را خنثی و بی‌اثر کند. در چنین شرایطی خیلی از اتفاقاتی که می‌تواند در کیش رخ بدهد، رخ نمی‌دهد.

جهانی راه حل مشکل کیش را چند بعدی دانست و افزود: در مجموع با توجه به این شرایط باید چند نکته مورد توجه قرار بگیرد. اول از همه فعالین اقتصادی و گردشگری باید دنبال بازنگری در زنجیره ارزش گردشگری و رقابت با جایی مثل ترکیه- با تمام تفاوت‌های فرهنگی- باشند. بعد هم مسئولین باید دنبال حل مشکلات بنیادین کیش باشند و به عنوان نمونه کیش ایر را تمام و کمال در خدمت کیش در بیاورند.

وی با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت کیش، گفت: متاسفانه جزیره‌ای که می‌توانست قطب گردشگری ایران در منطقه باشد این روزها به جایی رسیده که هر روز شاهد یک مشکل و یک دردسر است. از بازاری تا تاکسی‌ران و کارگر این روزها در کیش مشکل دارند. به لطف این مشکلات در یکی دو سال اخیر شاهد مهاجرت معکوس بخشی از قشر متوسط کیش بودیم، هرچند این مسئله به آن شدتی که برخی رسانه‌ها می‌گویند نیست.  

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید