۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 55475995

جاذبه‌های طبیعی ایلام تماشایی و جذاب هستند از این رو با ما همراه باشید و درباره زیباترین دریاچه ایلام بدانید.

زیباترین دریاچه ایلام

سلام نو _ سرویس گردشگری: ایلام شهری است که بین حصاری از کوه ها و ارتفاعات جنگلی واقع شده و دارای آب و هوای معتدلی می باشد همچنین این شهر کوهستانی سرشار از دیدنی های طبیعی و بکر هست.

اگر بخواهیم یکی از جاذبه های گردشگری در شهر ایلام را نام ببریم می توانیم به دریاچه دوقلو سیاه گاو اشاره نماییم.

در اطراف این دریاچه دشت ها و کوه های بلندی واقع شده است که همراه با موسیقی پرندگان به همراه سمفونی ملایمی از نسیم باد تبدیل به یک جاذبه گردشگری مناسب به منظور گذراندن ایام تعطیلات و بدست آوردن آرامش شده است.

دریاچه دوقلو سیاه گاو؛ زیباترین دریاچه ایلام

آبشار، چشمه، رودخانه، دریاچه هر کدام می‌توانند موقعیتی بی‌نظیر را برای سفری به یاد ماندنی در کنار خانواده و دوستان فراهم می‌کنند و در این میان دریاچه‌ها معمولا اکوسیستم‌های غنی‌تری دارند.

البته آب دریاچه‌ها بنا به دلایل مختلفی مانند منابع آب دریاچه و نیز چرخه آب شور یا شیرین است؛ همچنین، برخی در مناطق کوهستانی، برخی در دهانه‌ آتشفشان‌ها و برخی دیگر در نقاط پستی مانند دره‌ها یا مناطق جنگلی قرار دارند.

زیباترین دریاچه ایلام

بعضی از این دریاچه‌ها دوگانه یا چندگانه هستند و به فاصله‌ کمی در کنار هم قرار گرفته‌اند.

این نوع دریاچه‌ها چشم‌اندازهای بی‌نظیری را ارائه می‌دهند که در کمتر جایی می‌توان مشابه آن را یافت. دریاچه دوگانه سیاه گاو از آنجایی که تنها دریاچه‌ی دوقلوی ایران است، موقعیتی بسیار ویژه دارد.

دریاچه‌ دوقلوی سیاه گاو، آکواریومی طبیعی است که در منطقه‌ای کوهستانی و نسبتا مرتفع قرار دارد. این پدیده‌ طبیعی بسیار نادر، شامل دو دریاچه است که توسط کانالی با عرض حدود ۸ متر و عمق ۴ متر و در نهایت طولی برابر با ۷۰ متر به همدیگر مرتبط شده‌اند که در هر ساعت حدود ۲۴۰ متر مکعب آبدهی دارد. حداکثر قطر دریاچه‌ها ۸۰ متر است ولی هر دو دریاچه‌ عمق‌های متفاوتی دارند. عمق دریاچه اول حداکثر ۳۰ متر و عمق دریاچه دوم در عمیق‌ترین نقطه به ۲۰ متر می‌رسد.

نکته‌ جذاب در مورد این دریاچه‌ها این است که آب آن‌ها بسیار زلال و شفاف است، به گونه‌ای که می‌توان تا عمق ۳۰ متری آن‌ها را مشاهده کرد. آب دریاچه از طریق منایع زیرزمینی تامین می‌شود. از عمر این دریاچه‌ها هزاران سال می‌گذرد و متاسفانه بر اثر فرسایش روز به روز در حال کوچک‌تر شدن هستند.

از آنجایی که این دریاچه‌ها از نوع رودخانه‌ای هستند و آب آن‌ها به طور دائمی در حال حرکت و تازه شدن است می‌توان آن‌ها را در میان دریاچه‌های آب شیرین دسته‌بندی کرد. یکی از این دریاچه‌ها با اختلاف سطح اندکی (حدود ۵ متر) که دارد در بالا دست و دیگری در پایین دست قرار دارد. می‌توان گفت دریاچه بالا دست به عنوان منبع پرکننده‌ دریاچه‌ پایین دست عمل می‌کند.

زیباترین دریاچه ایلام

آب چشمه‌های زیرزمینی پس از پرکردن دریاچه اول از آبراه واسط بین دو دریاچه عبور کرده و دریاچه دوم را پر می‌کند. این آب بعد از پر شدن دریاچه پایین دست به رودخانه سیاه گاو می‌ریزد و زمین‌های اطراف را سیراب می‌کند. بنابراین، حیات در این ناحیه تا حد زیادی به این دریاچه‌ها وابسته است. چشمه‌های آب شیرین جوشانی که داخل دریاچه‌ها قرار دارند باعث وارد شدن املاح مختلف و گوگردی درون بستر آن‌ها می‌شوند. البته این چشمه‌ها تنها منبع تامین کننده آب دریاچه‌ها نیستند و آب باران هم در این امر سهم بسزایی دارد.

دسترسی به دریاچه دوقلو سیاه گاو

دریاچه دو قلو سیاه گاو آبدانان دارای آب‌وهوای مناسب در طول سال است و به همین دلیل علاوه بر زیبایی‌هایی که در فصل بهار و پاییز دارد در طول سال مناسب برای گردش است و اگر در فصل تابستان به این منطقه سفر کنید علاوه بر طبیعت سرسبز آن با آب خنک و گوارا همراه هستید و اگر در فصل زمستان به آن‌جا بروید آب گرم دریاچه منتظر شما است.

دریاچه سیاه گاو یکی از جاهای دیدنی استان ایلام است که در ارتفاعات هشت کیلومتری سراب‌باغ شهرستان آبدانان قرار دارد و به عنوان تنها دریاچه دوقلوی ایران شناخته می‌شود؛ جاذبه‌ای طبیعی که تعداد انگشت‌شماری از آن در دنیا وجود دارد. برای سفر به این منطقه تفریحی و دیدن یکی از شگفتی‌های طبیعت باید ابتدا خود را به شهرستان ایلام برسانید و از آنجا به سمت دره شهر و سپس آبدانان حرکت کنید.

زیباترین دریاچه ایلام

در نزدیکی آبدانان تابلوهای راهنما شما را به سمت موری‌موری هدایت می‌کنند؛ پس از رسیدن به سه راهی سراب‌نقلبه به سمت چپ برانید تا از روستای شوشه گل عبور کنید. بعد از این‌که به پل رسیدید، اتومبیل را پارک کنید و وسایلتان را بردارید. از این‌جا باید مسیری کوتاه در حد ۵۰۰ متر را پیاده طی نمایید تا به دریاچه دوقلوی سیاه گاو برسید. بد نیست بدانید که این دریاچه حدود ۳ ساعت با ایلام فاصله دارد.

دریاچه دوقلو سیاه گاو آبدانان یک اکوسیستم غنی و تاثیرگذار در چرخه زندگی مردم محلی است که هزاران سال از عمر آن می‌گذرد. این دریاچه‌ها به واسطه آب‌های زیرزمینی ایجاد شده‌اند، اختلاف سطح اندکی در حدود پنج متر با هم دارند و توسط کانالی به عرض ۸ متر، عمق ۴ متر و طول ۷۰ متر به یکدیگر وصل شده‌اند. قطر دریاچه‌ها حدودا ۸۰ متر است و عمق آن‌ها به ۳۰ و ۲۰ متر می‌رسد. زلال بودن آب دریاچه باعث می‌شود که به راحتی بتوانید کف دریاچه و موجودات داخل آن را مشاهده کنید.

کانال موجود در بین دو دریاچه و شبکه رودخانه‌ای باعث می‌شود آب منطقه راکد نشود و همیشه تازه بماند. این آب در نهایت توسط رودخانه گاو سیاه به زمین‌های کشاورزی پایین دست می‌رسد و در چرخه اقتصادی مردم منطقه تاثیر می‌گذارد؛ همچنین رودخانه و دریاچه باعث به وجود آمدن گونه‌های گیاهی و جانوری مختلفی شده‌ و حیات منطقه را حفظ کرده‌اند.

زیباترین دریاچه ایلام

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید