۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸
کد خبر: 55474978

پرطرفدارترین آبشار یزد کجاست

پرطرفدارترین آبشار یزد کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: یزد شهری باستانی با قدمت تاریخی چند هزار ساله است که بسیاری از گردشگران با هدف دیدن بناهای تاریخی، سازه های خشتی، آتشکده ها و دیگر جاذبه های تاریخی آن به این شهر اسرارآمیز وارد می‌شوند.

اما حقیقت این است که آبشار دره گاهان یزد و جاذبه های پیرامون شیرکوه، از جمله دیدنی های طبیعت کشف نشده و اسرار آمیز این استان هستند.

پرطرفدارترین آبشار یزد؛ آبشار دره گاهان

آبشار فصلی دره گاهان یزد با بیش از ۲۰ متر ارتفاع در فصل بهار تا اوایل تابستان یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری استان یزد است و با اسامی دیگر درگاهان و دره گاوان نیز شناخته می شود.

به دلیل سنگ های مناسب برای صخره نوردی، این آبشار تبدیل به یکی از مقاصد اصلی صخره نوردان شده است.

آبشار درگاهان در دامنه شیرکوه قرار دارد و یک آبشار فصلی محسوب می شود چرا که در فصل بهار، برف های موجود بر روی شیرکوه آب می شود و تا اوایل فصل گرما از بالای کوه به صورت آبشار در می آید.

پرطرفدارترین آبشار یزد کجاست؟

این آب از ییلاقات ده بالا و طزرجان به این سمت پایین دست حرکت می کند و در نهایت به دلیل وجود صخره های بزرگ در این بخش از دره، به یک آبشار ۲۰ متری تبدیل می شود.

واقعاً حتی تصور اینکه آبشاری در بین جاهای دیدنی مرکز ایران وجود داشته باشد هم دشوار است.

در دل مناطق کویری یزد، درست جایی که از شدت گرمای هوا نمی‌دانید به کجا فرار کنید، آبشاری زیبا با آب خنک در دره گاهان یزد جا خوش کرده است. این آبشار جزو بهترین جاهای دیدنی اطراف یزد در بهار محسوب می‌شود.

آبشار دره گاهان از میان کوهستان به پایین سقوط می‌کند و منظره‌ای تماشایی و خیره‌کننده را به وجود می‌آورد. آبشار دره گاهان تفرجگاهی عالی برای گردشگران به حساب می‌آید.

همچنین بسیاری از ورزشکاران و کوهنوردان، مهارت خود را در بالارفتن از صخره آبشار دره گاهان به چالش می‌کشند.

این آبشار از رشته‌کوه شیرکوه سرچشمه می‌گیرد و به‌سمت پایین هدایت می‌شود.

آب آبشار بسیار خنک است و وقتی زیر آن قرار بگیرید، تمام خستگی روزتان را فراموش می‌کنید. برای تماشای جمال این آبشار زیبا، باید خودتان را به شهرستان تفت، دامنه شیرکوه برسانید.

پرطرفدارترین آبشار یزد کجاست؟

تفت در فاصله ۲۲کیلومتری یزد قرار دارد و در کمتر از نیم ساعت به آن دسترسی پیدا خواهید کرد.

فقط توجه داشته باشید که برای دسترسی به خود آبشار، باید چند دقیقه‌ای پیاده‌روی در مناطق کوهستانی را به جان بخرید. همچنین باید به یادتان باشد که این آبشار در فصل زمستان و بهار بیشترین میزان شدت را دارد.

آبشار زیبای آبشار دره گاهان

دره گاهان از ۷ دره فرعی به نام‌های دره اصلی، دره خشک، دره آلبالو، دره آب پلنگ، دره لا انار، دره آبشار و دره باد گز تشکیل شده‌است. این دره طبیعت گیاهی یا جانوری خاصی ندارد اما آبشارهای فصلی کوچک و بزرگ زیادی را در خود جای داده‌است. بلندترین آبشاری که در دره گاهان وجود دارد، حدود ۷۰ متر ارتفاع دارد.

شکل خاص و سنگ‌های این دره و طرز قرارگیری آن‌ها باعث تمایز این دره از سایر دره‌ها می‌شود. اشکال مختلف سنگ‌های این دره باعث شده تا این دره برای ورزش سنگ‌نوردی بسیار مناسب باشد. از جمله گیاهانی که در این دره یافت می‌شود، می‌توان به انجیر وحشی و دم اسب اشاره کرد. هنگام بازدید از این دره مواظب گیاه انجیر وحشی باشید زیرا شیره برگ و ساقه آن سمی است و ممکن است باعث بروز مشکلات جدی پوستی شود.

علاوه بر آبشار دره گاهان تفت یزد، در این دره جاذبه‌های دیگری نیز وجود دارد. این آبشار و دره در دل شیرکوه قرار دارد که در آن درختانی با میوه‌های سردسیری در آن وجود دارند. وجود غارهای طبیعی نظیر برفخانه دائمی طرزجان، غار نباتی و همچنین کوه عقاب بر زیبایی‌های این دره می‌افزاید. مناطق ییلاقی نظیر فراشاه یا اسلامیه، بیداخوید، سانیچ، منشاد، نیر، توده، سخوید، زردین و تنگ چنار در دره گاهان نیز وجود دارند که بازدید از آن‌ها شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

پرطرفدارترین آبشار یزد کجاست؟

هرچند دلیل نام گذاری این آبشار فصلی به صورت قطعی مشخص نیست، ولی چندین نظریه در مورد آن وجود دارد:

  1. بسیاری معتقد هستند که به دلیل فصلی بودن و گاه گاه بودن آبشار نام آن با عنوان دره گاهان در میان مردم رواج پیدا کرده است.
  2. برخی نیز به دلیل چرای گاوها در فصول مختلف سال در این دره آن را با عنوان دره گاوان می‌شناسند.
  3. نظریه سوم به دلیل استفاده از کلمه “گاهان”، به آیین ها و رسوم زرتشتیانی که از هزاران سال پیش در این منطقه اقامت داشته اند اشاره می کند.

این دره به دلیل آب و هوای مطبوع محل برگزاری جشن های سنتی و مذهبی آیین زرتشت و بومیان این منطقه بوده است. به همین دلیل نام درگهان برای این آبشار در نظر گرفته شده است.

اگر قصد سفر به استان یزد را دارید، باید بدانید بدون بازدید از آبشار دره گاهان سفرنامه شما ناتمام خواهد بود. تماشای این آبشار اسرار آمیز و صخره های قله شیر کوه قطعاً تجربه ای بی نظیر است.

پرطرفدارترین آبشار یزد کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید