تاخیر در پروازها یک موضوع ناخوشایند است، اما گاهی اتفاق می‌افتد و این خارج از کنترل عوامل پرواز یا فرودگاه است. این تاخیرها ممکن است به دلیل شرایط نامساعد آب‌وهوا یا نقص فنی هواپیما رخ داده و مدت زمان آن‌ها می‌تواند از نیم ساعت تا چند ساعت به طول بیانجامد.

در صورت تأخیر طولانی پرواز چه می‌توان کرد؟

مواجهه شدن با تاخیر و کنسلی پرواز، چالش‌هایی است که هر فردی در هر سفری ممکن است با آن روبه‌رو شود. در این شرایط تنها کاری که باید انجام دهید، حفظ کردن آرامش و همچنین داشتن اطلاعات کافی از قوانین و حق و حقوقتان است. در این مقاله، می‌خواهیم به بررسی کلیه قوانین و مقررات مربوط به تاخیر طولانی در پرواز پرداخته و اطلاعات کاملی را در این مورد به شما ارائه دهیم.

به چه دلایلی پرواز کنسل می‌شود؟

تاخیر در پرواز باید توسط نماینده شرکت هواپیمایی به مسافران اعلام شده و در تابلوی اطلاعات پرواز نیز نمایش داده شود. دلایل رایج تاخیر پرواز شامل مشکلات امنیتی مانند وجود بار یا مسافر مشکوک و احتمال بمب گذاری، شرایط نامساعد هواشناسی که ممکن است منجر به تاخیر یا لغو پرواز شود، مشکلات فنی هواپیما که تا رفع شدن آنها پرواز ممکن نیست، عدم آمادگی یا کمبود کادر پرواز به دلایل مختلف و مشکلات سیستم‌های کامپیوتری در فرایند پرواز از گیت تا بارگیری و بازرسی است. در صورت وجود این مسائل احتمالا پرواز کنسل شده و باید به دنبال یک جایگزین برای آن بگردید.

در هنگام تاخیر طولانی پرواز چه کنیم؟

فرودگاه‌ها به عنوان مراکز حمل و نقل هوایی، امکانات متنوعی را برای مسافران فراهم می‌کنند. در این فرودگاه‌ها شما می‌توانید از فروشگاه‌های بزرگی با نام فری‌شاپ استفاده کرده و خریدهای خود را انجام دهید و همچنین در رستوران‌های متنوعی که در آنجا وجود دارند، وعده غذایی خود را میل کنید.

اغلب شرکت‌های هواپیمایی که بلیط‌هایتان را تهیه کرده‌اید، در صورت تاخیر طولانی، از شما عذرخواهی کرده و دلیل تاخیر را بیان می‌کنند. آنها همچنین برای وعده غذایی در زمان تاخیر با رستوران هماهنگی کرده و شما را به آنجا ارجاع می‌دهند. برای این وعده غذایی نیازی به پرداخت هزینه ندارید.

فرودگاه‌ها فضاهایی را برای نمازخوان‌ها و سیگاری‌ها در نظر گرفته‌اند و شما می‌توانید در نمازخانه‌های مخصوص نماز بخوانید و همچنین فضای جداگانه‌ای برای سیگار کشیدن داشته باشید.

فعالیت‌های مفید انجام دهید...

در زمان انتظار برای پرواز، می‌توانید فعالیت‌های مفیدی را انجام دهید. هنگام خرید بلیط هواپیما، به زمان‌های انتظار فکر کرده و برای آن برنامه‌ریزی کنید. اگرچه سفر با هواپیما باعث صرفه‌جویی در زمان خواهد شد، چرا که مدت زمان سفر زمینی را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد، اما در این نوع سفر، منتظر بودن در صفوف و سالن‌های انتظار و سایر فضاهای فرودگاهی بسیار بیشتر از انواع دیگر سفرها است.

در نتیجه، می‌توانید از این زمان برای انجام فعالیت‌های سازنده مانند خواندن کتاب، گوش دادن به پادکست‌ها، پاسخ دادن به ایمیل‌ها، نوشتن یا بررسی اسناد کاری، مطالعه و یادگیری، مشاهده فیلم‌ها یا موسیقی، مدیتیشن یا حتی استفاده از امکانات و خدمات فرودگاه مانند رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و نمازخانه‌ها بهره‌برداری کرده و با بهره‌گیری از این فعالیت‌ها، زمان انتظار خود را به صورت مفید و ممتع سپری کنید. در اینجا می‌خواهیم چند پیشنهاد ویژه را جهت گذراندن این بازه زمانی برایتان داشته باشیم:

در صورت تأخیر طولانی پرواز چه می‌توان کرد؟

کتاب بخوانید...

در صورت تاخیر طولانی پرواز، کتابی را همراه داشته باشید. خواندن کتاب یک فعالیت مفید است که در زمان‌های انتظار برای پرواز می‌توانید آن را انجام دهید. اغلب مردم به بهانه کمبود وقت از مطالعه کتاب امتناع می‌کنند، البته این بهانه واقعی است زیرا در دنیای امروز فرصت کمتری برای مطالعه وجود دارد. بنابراین بعد از تهیه بلیط هواپیما کرمان تهران یا دیگر مسیرهای هوایی، باید به این فکر کنید که کدام کتاب را در این سفر می‌خواهید بخوانید و ساعت‌های انتظار در فرودگاه را به عنوان زمان مناسبی برای مطالعه انتخاب کنید.

از محیط فرودگاه لذت ببرید...

اگر زمان بین دو پرواز توقف دار حدود سه ساعت است و نمی‌توانید برنامه خاصی داشته باشید، می‌توانید از این زمان برای انجام فعالیت‌های مختلف استفاده کنید. می‌توانید مسافران مختلفی که از جلوی شما رد می‌شوند را ببینید و داستانی را برایشان بسازید. اگر فرودگاه طبیعتی زیبا دارد، می‌توانید به محوطه‌های سبز آن بروید و از مناظر طبیعی لذت ببرید.

از خدمات فرودگاه استفاده کنید...

 برخی از فرودگاه‌ها اتاق‌های استراحت و امکاناتی مانند باغ‌ها، تورهای رایگان، اتاق‌های سکوت، مکان‌های تفریحی و مکان‌های مخصوص نماز و عبادت را برای مسافران فراهم می‌کنند. همچنین، در برخی فرودگاه‌ها مکان‌هایی برای تفریح مسافران وجود دارد که شامل محوطه‌های بازی برای کودکان، صنایع دستی، کارگاه‌های هنری، نمایش فیلم، بازی‌های کامپیوتری و اتصال به اینترنت وای‌فای است. اگر تمایل دارید، می‌توانید از سالن‌های استراحت فرودگاه هم استفاده کنید و از امکاناتی مانند حمام، وای‌فای رایگان، صندلی‌های راحت، اسنک و نوشیدنی‌ها بهره‌مند شوید.

اطلاعات پرواز را ببینید...

در داخل فرودگاه، تابلوهای اطلاعاتی موجود است که شامل جزئیات پروازها، تاخیرها، کنسلی‌ها و گیت‌های پروازی است. با توجه به این تابلوها می‌توانید اطلاعات پرواز را بررسی کنید.

خسارت را فراموش نکنید!!!

تاخیرهای پروازی که بیش از 30 دقیقه است، بر اساس اصول و عرف بین‌المللی، مستلزم پرداخت خسارت می‌شوند. در ایران، اغلب این خسارت‌ها پرداخت نمی‌شود. اما اگر از شرکت‌های هوایی خارجی استفاده می‌کنید، می‌توانید با داشتن اطلاعات بلیط خود، این خسارت را طلب کنید. البته این خسارت در صورتی که شرکت هوایی از دو هفته قبل، تاخیر را اعلام کرده باشد، به شما تعلق نمی‌گیرد. بنابراین، قبل از رفتن به فرودگاه، می‌توانید سایت شرکت هواپیمایی که بلیط پرواز تهران به اهواز یا دیگر مسیرهای هوایی خود را خریداری کرده‌اید را بررسی کرده و تاخیرهای اعلام شده را بررسی کنید. در این صورت، اگر تاخیر قابل پیش‌بینی باشد، می‌توانید از آن باخبر شده و وقت خود را تلف نکنید.

خرید آنلاین بلیط هواپیما به مقاصد مختلف

تاخیر در پروازها یک موضوع ناخوشایند است، اما گاهی اتفاق می‌افتد و این خارج از کنترل عوامل پرواز یا فرودگاه است. این تاخیرها ممکن است به دلیل شرایط نامساعد آب‌وهوا یا نقص فنی هواپیما رخ داده و مدت زمان آن‌ها می‌تواند از نیم ساعت تا چند ساعت به طول بیانجامد. در چنین مواقعی، شرکت هواپیمایی مسئولیت‌هایی دارد و بر اساس شرایطی که در اینجا به آن اشاره کردیم، باید درخواست شما برای تغییر پرواز یا بازگشت وجه بلیت هواپیما را اجرا کند. شما می‌توانید برای خرید آنلاین بلیط سفر خود از شرکت‌های خدمات سفر مانند اسنپ تریپ استفاده کنید که امکان رزرو بلیط و هتل را به شما می‌دهند. اگر شما هم تا به حال با مشکلاتی مانند تاخیر یا کنسل شدن پرواز روبه‌رو بوده‌اید، فعالیت‌هایی را که در طی این بازه زمانی انجام داده‌اید، را با ما به اشتراک بگذارید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید