۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
کد خبر: 55472918

بناهای تاریخی و گردشگری کرمانشاه بسیار هستند از این رو با ما همراه باشید و درباره زیباترین حمام تاریخی کرمانشاه بدانید.

زیباترین حمام تاریخی کرمانشاه

سلام نو _ سرویس گردشگری: کرمانشاه از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران به شمار می‌رود و پیدایش آن به سده چهارم میلادی بازمی‌گردد. این شهر از جمله مناطقی بود که در ابتدای سلطنت آقا محمدخان قاجار، به تصرف وی درآمد.

دوران رشد و توجه به کرمانشاه در همین دوران قاجاریه بود که مورد توجه دوباره حکومت از لحاظ سیاسی و اجتماعی قرار گرفت.

در سال ۱۱۸۴ با منصوب شدن محمدعلی میرزا دولتشاه به حکومت کرمانشاهان، طرح‌های شهری را در کرمانشاه به اجرا درمی‌آورد و شکل کنونی شهر کرمانشاه را بنا می‌کند.

بیشتر بناهای تاریخی پس از اسلام شهر کرمانشاه، در حقیقت مربوط به دوره قاجار و دوران حکومتی محمدعلی میرزا است.

زمانی که شهر کرمانشاه به‌دلیل موقعیت خود مورد توجه قرار می‌گیرد، بناهایی در نزدیکی بازار کرمانشاه و محله فیض‌آباد، محله قدیمی شهر، بنا می‌شوند که این بناها شامل مسجدهای قدیمی، تکایا و خانه‌های قدیمی هستند.

حمام حاج شهباز خان نیز یکی از همین بناهای تاریخی است که در همین دوران رشد و توجه شهر ساخته شدند.

آشنایی با حمام حاج شهبازخان کرمانشاه

این حمام به دستور «حاج شهباز خان» پسر «منوچهر خان بیگلربیگی» یکی از رجال سیاسی و اجتماعی دوره قاجار در کرمانشاه ساخته شده است.

حمام شهباز خان در بافت قدیمی شهر کرمانشاه، در خیابان مدرس قرار دارد. این حمام نیز مانند بسیاری از حمام های دوره قاجاریه شامل سربینه یا رخت کن، گرم‌خانه و خزینه‌های آب سرد و گرم است.

زیباترین حمام تاریخی کرمانشاه

سطوح داخل گنبدهای آن با آهک‌بری مقرنس کاری شده است و قسمت سربینه نیز با نقاشی‌های دیواری تزیین شده است.

حمام حاج شهباز خان، یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهر کرمانشاه در غرب ایران است. این حمام قدیمی و معروف در قلب بازار قدیمی شهر واقع شده است و تاریخچه‌ای عمیق دارد. نام “حمام حاج شهباز خان” به یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین حمام‌های کرمانشاه اختصاص دارد.

حمام حاج شهباز خان در قرن نوزدهم ساخته شده و با بهره‌گیری از معماری سنتی و مواد ساخت محلی طراحی شده است. ورودی اصلی حمام با درب زیبا و گنبدی تزئین شده است که به زیبایی و جلال آن افزوده می‌شود. در داخل حمام، تنوعی از اتاق‌ها و سالن‌ها با تزئینات هنری و طراحی شیک وجود دارد.

در حمام حاج شهباز خان، می‌توانید تجربه‌ای از آرامش و آبگرمی را تجربه کنید. ساختار داخلی حمام شامل انواع استخرها، سوناها، بخارخانه‌ها و اتاق‌های استراحت می‌شود. همچنین، ماساژ و خدمات دیگری نیز در این حمام ارائه می‌شود.

علاوه بر زیبایی و طراحی داخلی، حمام حاج شهباز خان به عنوان یک مکان تاریخی نیز اهمیت دارد. این حمام در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و شاهد برخی از ویژگی‌های معماری اصیل و فرهنگی منطقه است. بازدید از حمام حاج شهباز خان، فرصتی است برای شناخت بهتر فرهنگ و سنت‌های محلی کرمانشاه و لذت بردن از تجربه‌ای متفاوت و آرامش‌بخش.

حمام حاج شهباز خان در بافت قدیمی شهر کرمانشاه و در خیابان مدرس و راسته ی بازار قرار دارد.

زیباترین حمام تاریخی کرمانشاه

معماری حمام حاج شهبازخان

این حمام تاریخی مانند بسیاری از حمام‌های دوره قاجاریه، شامل سربینه یا رخت‌کن، گرم‌خانه و خزینه‌های آب سرد و گرم است و از تمام المان‌های معماری حمام‌های سنتی بهره برده است. سطوح داخل گنبدهای این حمام با استفاده از آهک بری به زیبایی مقرنس‌کاری شده‌اند.

سربینه نیز با نقاشی‌های دیواری تزیین شده است که از دیگر تزیینات چشم‌نواز این حمام به شمار می‌آیند. طاق‌های فضای حمام از نوع طاق پنج و هفت و نحوه پوشش سقف به‌صورت گنبدی از نوع گنبد طاق‌چشمه است.

امروزه این بنای تاریخی میزبان خانه خلاقیت صنایع دستی کرمانشاه است. این تغییر کاربری مهم با هدف آموزش، توسعه، ترویج و صادرات محصولات بومی، در راستای اشتغال پایدار حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و پس از رفع موانع حقوقی در پاییز سال ۱۴۰۰ اتفاق افتاد.

پیش از این در سال ۱۳۸۶، بازسازی‌های ویژه‌ای در این بنا انجام شده بود که از جمله آن‌ها می‌توان به اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی، مرمت نقاشی‌ها و تزیینات آهک بری، آجرفرش پشت بام بنا و دفع رطوبت از فضای بیرونی و سردر چوبی اشاره کرد.

حمام حاج شهباز خان یکی از اماکن تاریخی شهر کرمانشاه است که در بافت سنتی این شهر قرار دارد؛ جایی که بازار سنتی کرمانشاه همراه با معابر، مساجد و خانه‌های متعدد قدیمی، جلوه‌ای از خاطرات را برای گردشگران زنده می‌کنند.

این حمام که در میانه تاریکه‌بازار قرار دارد، راوی فرهنگ و آداب و رسوم گذشتگان است و پس از مرمت و بازسازی در وضعیت مطلوبی به‌سر می‌برد و کاربری ویژه‌ای پیدا کرده است. نام این اثر در تاریخ ۱۲ دی ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۰۴۹۵ به‌عنوان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

زیباترین حمام تاریخی کرمانشاه

خلاقیت و هنر یکی از شاخص های اصلی در ساخت حمام حاج شهباز خان است، این هنر را می توانید در نقاشی های دیواری حمام بخصوص در قسمت سربینه ی آن مشاهده کنید. طاق های فضای حمام از نوع طاق پنج و هفت می باشند و نحوه ی پوشش سقف به شکل گنبدی و از نوع گنبد طاق چشمه است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید