هانی‌زاده درباره چشم‌انداز احتمالی حماس برای طوفان الاقصی گفت: آن چه حماس انجام داد راهکاری برای پایان دادن برای تجاوزات اسرائیل در نظر گرفته شد و ظاهرا حماس آماده یک جنگ طولانی مدت پارتیزانی است؛ جایی که نقطه ضعف ارتش رژیم صهیونیستی است.

سرنوشت جنگ غزه چه خواهد شد؛ کوچ اجباری، قتل عامل یا سرکوب؟ / حزب‌الله به چه شرطی وارد جنگ با اسرائیل می‌شود؟

سلام نو سرویس بین‌الملل: حماس سیلی نخست را محکم کوبید و با عملیات ناگهانی طوفان الاقصی ضربه‌ای سهمگین بر پیکره رژیم صهیونیستی زد، اما حالا بعد از گذشت چند روز از جنگ خونبار غزه پرسش این است که سرنوشت جنگ، حماس و خاورمیانه چه می‌شود.

سران رژیم اسرائیل به طور مشخص دنبال ضربه حداکثری به حماس هستند. سران کشورهای غربی نیز اکثرا  از «ریشه کنی» حماس حمایت کرده‌اند. تنها در یک مورد یک مقام رژیم صهیونیستی به شبکه سی‌ان‌ان گفت که آتش‌بسی در غزه در کار نخواهد بود. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، نیز صراحتا گفته که آماده یک جنگ طولانی می‌شود.

در نتیجه به نظر می‌رسد رژیم اشغالگر قدس به پشتوانه حمایت بی‌چون‌وچرای کشورهای غربی تمایل دارد یک بار برای همیشه تکلیف غزه را مشخص کند، چیزی که در سرزمین‌های اشغالی نیز طرفدار دارد.

در یک نمونه یک اندیشکده صهیونیست در گزارشی که در شبکه اجتماعی ایکس- توییتر سابق- هم منتشر کرده به تعداد واحدهای خالی در مصر اشاره کرده و گفته که می‌توان چیزی حدود ۸.۵ میلیارد دلار به مصر کمک کرد تا ساکنان غزه را در بیش از دو میلیون واحد مسکونی خالی خود اسکان دهد. این اتفاق هم به اقتصاد مصر کمک می‌کند و هم صرفه اقتصادی -و حتما غیر اقتصادی- دارد!

در چنین شرایطی چه سرنوشتی در انتظار حماس است؟ حسن هانی‌زاده، کارشناس خاورمیانه و جهان عرب، با اشاره به اینکه رژیم اشغالگر قدس نسبت به ضربه‌ای که خورده بی‌تفاوت نخواهد بود، به سلام نو گفت: حماس و جهاد اسلامی در عملیات طوفان الاقصی ارتش صهیونیستی را غافلگیر کرده و شکست بزرگی را بر این ارتش و بر کلیت رژیم صهیونیستی وارد کردند و این شکست در تاریخ ثبت خواهد شد. اما بازیگران جهانی مثل آمریکا و اروپا و خود رژیم اسرائیل اجازه نخواهند داد این لکه ننگ به همین صورت بر پیشانی ارتش رژیم صهیونیستی باقی بماند.

وی ادامه داد: تجربه ما در سال‌های گذشته نشان داده که کشورهای غربی به خصوص آمریکا تلاش می‌کنند از هر بحرانی با یک ضد بحران استقبال کنند و از فضا به نفع خود بهره ببرند. مثلا در حادثه ۱۱ سپتامبر آمریکا با حمله به عراق و افغانستان شاکله خاورمیانه را تغییر داد.

هانی‌زاده با تاکید بر اینکه امروز رژیم صهیونیستی در عرصه میدان شکست خورده است، گفت: بلافاصله بعد از این شکست رهبران کشورهای اروپایی و آمریکا وارد سرزمین‌های اشغالی شدند و با اسرائیل اعلام همبستگی کردند؛ از جمله رییس جمهور، وزیر دفاع و وزیر خارجه آمریکا و نخست وزیر و وزیر خارجه انگلیس به سرعت در سرزمین‌های اشغالی حاضر شدند و صراحتا از اسرائیل و ارتشش حمایت کرده‌اند.

وی ادامه داد: در واکنش به این شکست حالا چند طرح جدی برای تغییر خاورمیانه روی میز غربی‌ها است. یک سناریو ادامه بمباران هوایی غزه، تسریع کوچ اجباری فلسطینی‌ها به خارج از آن و حذف غزه از نقشه اراضی اشغالی است؛ یعنی در آینده عملا چیزی به نام غزه وجود نخواهد داشت. این سناریو، سناریوی مطلوب صهیونیست‌ها است، اما مصر و اردن به خاطر منافع ملی خود با کوچ اجباری اهالی غزه به کشورهای خود مخالفت کردند، در نتیجه این سناریو عملیاتی نیست.

این کارشناس خاورمیانه با اشاره به طرح دومی که مطرح است، گفت: طرح دیگری که از سوی آمریکا مطرح شده این است که ساکنین غزه به مناطقی از سوریه مثل دیرالزور و حسکه منتقل شوند که تحت نفوذ آمریکا است. در این طرح مردم غزه زیر نظر آمریکا و سازمان ملل در این مناطق ساکن می‌شوند.

اما طرح سومی که ظاهرا از دو طرح دیگر مقبول‌تر است، سناریوی مطرح شده در قاهره است. هانی‌زاده در ادامه می‌گوید: طرح سومی که در کنفرانس قاهره مطرح شد این بود که درگیری‌ها در غزه متوقف شوند، اهالی غزه در غزه بمانند، ، تونل‌های حفر شده به سمت غزه مسدود شوند و جهاد اسلامی و حماس با کمک کشورهای عربی و آمریکا خلع سلاح شده و از غزه خارج شوند. بعد از این کنترل غزه در دست تشکیلات خودگران زیر نظر آمریکا و رژیم صهیونیستی باشد.

وی ادامه داد: در چهارچوب همین نگاه دبیرکل اتحادیه عرب هم عملا حماس و جهاد اسلامی را دو جنبش تروریستی دانست که با اعتراض قطر و ترک جلسه توسط او همراه شد. در نتیجه می‌توان این را چراغ سبز کشورهای عرب برای خلع سلاح حماس دانست.

با توجه به این مسئله به نظر می‌رسد این طرح با کمک اردن و مصر به عنوان گزینه‌ای عملیاتی در مسیر اجرا است. در نتیجه باید گفت با وجود پیروزی‌های حماس و جهاد اسلامی شاکله خاورمیانه به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی تغییر خواهد کرد.

هانی‌زاده در پاسخ به این که احتمال درگیری حزب‌الله لبنان و ایران در جنگ را چقدر ارزیابی می‌کند، گفت: حزب‌الله به عنوان قدرت نظامی و سیاسی منطقه مطرح است و احتمال ورود آن به جنگ وجود دارد، اما این ورود برای لبنان هزینه‌ای بالا دارد. با این همه اگر بخواهند مردم غزه را به سمت سوریه تخلیه کنند احتمال دارد حزب الله وارد میدان شود چون این کار عملا سوریه و محور مقاومت را تضعیف می‌کند. درباره ایران هم هر گونه ورود ایران می‌تواند نوعی اجماع جهانی علیه ایران شکل دهد و این احتمالا به نفع ایران نیست.

وی درباره چشم‌انداز احتمالی حماس برای طوفان الاقصی گفت: آن چه حماس انجام داد راهکاری برای پایان دادن برای تجاوزات اسرائیل در نظر گرفته شد و ظاهرا حماس آماده یک جنگ طولانی مدت پارتیزانی است؛ جایی که نقطه ضعف ارتش رژیم صهیونیستی است و حماس با ده‌ها هزار پارتیزان آماده نبرد است. اما اگر جنگ کلاسیک باقی بماند برتری هوایی اسرائیل در این حوزه مطلق و مشکلات حماس بسیار است. در نتیجه اگر رژیم صهیونیستی وارد جنگ شهری شود می‌توان سناریوی یک جنگ طولانی مانند الجزایر را متصور بود. اما به هر شکل باید پذیرفت اسرائیل به بمباران وحشیانه غزه ادامه خواهد داد.

کد خبرنگار: ۹
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید