مازندران جاذبه های طبیعی کم‌نظیری دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره جنگل دوهزار تنکابن؛ جذاب‌ترین جنگل مازندران بدانید.

جنگل دوهزار تنکابن؛ جذاب‌ترین جنگل مازندران

سلام نو _ سرویس گردشگری: سراسر جنگل های دو هزار و سه هزار را درختان هیرکانی شمال ایران پوشانده‌اند و چشمه‌ها و آبشارهای خروشان در گوشه و کنار این جنگل‌ها به چشم می‌خورند.

از مسیر دسترسی به جنگل‌های دو هزار و سه هزار با نام جاده دو هزار شمال یاد می‌کنند و طبیعت‌دوستان، علاقه زیادی به این منطقه دارند. برای آشنایی بیشتر با جاده و جنگل‌های دو هزار و سه هزار در ادامه با ما همراه شوید.

جنگل دوهزار کجاست

جاده دو هزار و سه هزار در استان مازندران از زیباترین مسیرهای جنگلی در شمال ایران است که از میان جنگل‌های انبوه در جنوب تنکابن عبور می‌کند.

این جاده‌ از بکرترین جاذبه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود و زیباترین چشم‌انداز به مناطق سرسبز شمالی را دارد.

جاده دو هزار و سه هزار جنگل‌های مرتفع تنکابن را به یکدیگر وصل می‌کند و در جوار رودخانه خروشان تا دشت‌های ییلاقی ادامه دارد.

جاده دو هزار از منطقه‌ای به نام خرم آباد در شهر تنکابن یا شهسوار آغاز می‌شود و در ادامه به جاده سه هزار می‌رسد. این جاده در طول مسیر خود از میان جنگل‌های انبوه، رودخانه‌های خروشان، آبشارهای طبیعی و چشمه‌های جوشان آب معدنی عبور می‌کند.

طبیعت‌گردان زیادی در طول سال برای بازدید از بخش‌های مختلف جاده دوهزار و سه هزار و اتراق در مسیر این جاده زیبا به تنکابن می‌روند.

جنگل دوهزار تنکابن؛ جذاب‌ترین جنگل مازندران

پس از عبور از جاده دو هزار و سه هزار و رسیدن به ارتفاعات این منطقه، زیباترین ییلاقات مازندران پیش روی شما قرار می‌گیرند. مراتع و چمنزارهای این منطقه محل چرای دام‌ روستاییان هستند و از نخستین روزهای فصل بهار، آب‌وهوا برای کوچ دامداران به این مناطق مناسب می‌شود.

با توجه به ارتفاع بالای این جنگل‌ها، عبور از جاده دو هزار و سه هزار در طول پاییز و زمستان و در زمان بارش‌های شدید خطر آفرین است.

جاده دو هزار و سه هزار تنکابن از میان روستاهای زیادی عبور می‌کند که مرکز آن‌ها روستای امامزاده قاسم است. این منطقه در سال ۱۳۷۲ با نام دهستان دو هزار ثبت شد و جاده‌ای که از میان دهستان‌های این محدوده گذر می‌کند را جاده دو هزار می‌نامند.

روستاهای جاده و جنگل‌های دو هزار و سه هزار از خوش‌آب‌وهواترین مناطق ییلاقی در استان مازندران هستند؛ اما به‌دلیل هم مرزی این مناطق با استان گیلان، روستاییان آن با لهجه گیلکی صحبت می‌کنند.

باغداری، زراعت و دام‌پروری مهم‌ترین فعالیت مردم این روستاها هستند و در مسیر جاده دو هزار و سه هزار باغ‌های متنوع میوه و دام‌های در حال چرا به چشم می‌خورند.

رودخانه دو هزار در طول این جاده شما را همراهی می‌کند و پس از رسیدن به محدوده جنگل سه هزار، فاصله این رودخانه با جاده کمتر می‌شود. اطراف این جاده را درختان راش، چنار و هیرکانی پوشانده‌اند.

با رسیدن به ارتفاع بالاتر و ورود به جاده سه هزار مسیر جنگلی بکرتر و بکرتر می‌شود و چشم‌اندازهای زیباتری از جنگل و دریا توجه شما را جلب خواهد کرد.

جنگل دوهزار تنکابن؛ جذاب‌ترین جنگل مازندران

جاذبه های جنگل دوهزار

در همان ابتدای ورود به جاده جنگلی، رودخانه‌ای در کنار درختان سرسبز وجود دارد. هر چه به سمت جلو حرکت کنید، ارتفاعتان از سطح زمین بیشتر شده و رفته رفته رودخانه را در میان دره‌ای می‌بینید.

اگر آن مسیر را ادامه دهید رودخانه از دیدتان ناپدید می‌شود. هر چه ارتفاعتان بیشتر می‌شود، دید وسیع‌تری به کوه‌ها خواهید داشت. در جنگل دو هزار تنکابن، امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی برای بازدید کنندگان فراهم شده‌اند.

این امکانات در بخش‌های مختلف جنگل دو هزار قرار داده شده که در ادامه می‌خواهیم به معرفی آن‌ها بپردازیم. اگر با تور گردشگری تنکابن به این شهر بروید می‌توانید از تمام مناطق دیدنی آن بازدید کرده و سفری پر بارتر را تجربه کنید.

زیبایی‌های این جنگل و جاده‌ منتهی به آن از مقابل هیچ چشمی دور نمانده و شما را مجذوب خود می‌کند.

فرض کنید در منطقه‌ای رانندگی می‌کنید که در هر دو طرف درختان بلند قامت و فضای پوشیده از گیاهان مختلف را دارید و از سوی آسمان ابرهایی که تا نزدیکی شیشه خودرو آمده‌اند و تصویر نقش بسته روی چشمان شما را زیباتر می‌کنند.

بدون شک رانندگی در این جاده خاطره‌ای فوق العاده را در ذهن شما ثبت می‌کند.


زمانی که از رانندگی در این جاده سیر شدید هر منطقه‌ای را برای ایجاد کمپ مناسب دیدید کنار بزنید که لوازم پیک نیک را سر پا کنید. ناگفته نماند طبیعت بکر و چشم نواز جنگل‌های دو هزار به قدری شما را مدهوش خود می‌کند که سریعا دوربین به دست خواهید شد.

اگر با تور گردشگری جنگل دو هزار راهی این مکان شدید از هم‌سفران خود درخواست کنید تا تصویری از شما در این لحظات رویایی ثبت کنند. ناگفته نماند جنگل دو هزار لوکیشنی مناسب برای عکاسی و فیلم برداری فرمالیته زوج‌های جوان به شمار می‌رود.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید درون این جنگل چندین زیارتگاه دارد که گردشگران می‌توانند از آن مکان‌ها بازدید کنند. از معروف‌ترین این زیارتگاه‌ها می‌توان به امام زاده قاسم (ع) اشاره داشت.

جنگل دوهزار تنکابن؛ جذاب‌ترین جنگل مازندران


اگر پس از بازدید از امام زاده قاسم (ع) مقداری دیگر مسیر را ادامه دهید به موزه مردم شناسی جنگل دو هزار می‌رسید. این موزه به نام برسه نیز معروف است.

در موزه مردم شناسی دو هزار می‌توانید با نوع پوشش، آداب و رسوم، فرهنگ مردم و ابزارآلات مربوط به زندگی مردمان قدیمی و بومی این مناطق آشنا شوید.


از دیگر جاذبه‌های تفریحی موجود در منطقه جنگل دو هزار کوهنوردی و فتح قله سیالان است. این قله ارتفاعی حدود ۴۲۵۰ متر داشته و بلندترین کوه منطقه تنکابن به شمار می‌رود.

مسیر کوهنوردی در این منطقه از روستای سرسبز عسل محله آغاز شده و با پیمودن مسیری دو الی سه ساعته به دریاسر خواهید رسید. در نهایت این کوهنوردی مقصدی پر جنب و جوش است که به آن هرسنگ گفته می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    1 0
    واقعا عالی ،زیباست خالق هستی زیباست، لطفا هر جا می‌روید در محیط زیست از ریختن هر نوع زباله خوداری کنید ،مسافران و گردشگران و خانواده های محترم ،،
  • فرهاد IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    0 0
    منطقه ییلاقی دوهزار علاوه برداشتن همه امکانات رفاهی از قبیل ..آب و برق و .گاز و تلفن....قطعه‌ ای بهشت گونه در غرب مازندران وتنکابن است ودر آينده ای نه چندان دور.. قطب بزرگ وجذاب گردشگری خواهد شد .....

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید