جاذبه‌های طبیعی خراسان بی‌همتا هستند از این رو با ما همراه باشید و کویرگردی در کویر حلوان را از دست ندهید.

کویرگردی در کویر حلوان را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: استان خراسان جنوبی به ‌دلیل داشتن کویرهای بکر و دیدنی، از مقاصد کویر گردی و طبیعت ‌گردی محسوب می شود. یکی از کویرهای زیبا و دیدنی این استان، کویر حلوان است که در نزدیکی طبس واقع شده است.

روستای حلوان در این منطقه از مکانهای تاریخی و زیبای استان به شمار می رود که با کویر زیبا و بافت تاریخی خود از مقاصد گردشگری طبس می باشد. باتلاق های نمکی و رسی، دریاچه نمک خور و وجود گذرگاه های کم نظیری که از تلاقی کوه و ریگ دره ها در جنوب شرقی کویر پدید آمده است زیبایی هایی را در حلوان به تصویر کشیده است که شاید در نوع خود در کشور کم نظیر باشد.

کویر حلوان در سال ۱۳۹۷ در فهرست آثار طبیعی-ملی کشور به ثبت رسیده است.

بازدید از کویر حلوان

کویر گردی را هر کسی بلد نیست و باید دوره های آموزش برای سفر به کیور گذراند یا بارها با افراد حرفه ای به کویر سفر کرد تا فوت و فن ها و نکات مهم کویر گردی را یاد گرفت. برای سفر به کویر لوازم ضروری بسیاری باید به همراه داشته باشید که مهم ترین آن ها، آب و غذا است.

هر انسان بطور میانگین ۴ لیتر آب در روز مصرف می کند اما در کویر بخاطر گرمای هوا و فعالیت های سنگینی همچون پیاده روی، به مقدار آب بیشتری نیاز است برای همین با توجه به فعالیت ها و مدت و زمان حضور در کویر، آب به مقدار لازم به همراه داشته باشید.

کویرگردی در کویر حلوان را از دست ندهید

در کنار آب و غذا، پوشش در کویر مهم ترین فاکتور ملزومات لازم برای سفر به کویر است و همیشه توصیه می شود بجای استفاده از کرم های ضد آفتاب، از کلاه، شال گردن و لباس های نازک و آستین بلند استفاده کنید.

چه میخواهید شب را در دل کویر سپری کنید و چه میخواهید به اقامتگاه های بوم گردی منطقه مراجعه کنید، باید کیسه خواب به همراه داشته باشید تا از ورود حیوانات و سرمای شب های کویر در امان بمانید.

جانوران صحرایی بسیار خطرناکی در کویر زندگی می کنند که می توانند صدمات جبران ناپذیری را به انسان ها وارد کنند. اگر میخواهید شب را در کویر با چادر زدن سپری کنید، حتماً با استفاده از گازوئیل یا روغن سوخته مرزی بین خود با حیوانات ایجاد کنید و از طرفی موقع خواب هم از بسته بودن زیپ های چادر و کیسه خواب خود مطمئن باشید.

برای سفر به کویر حلوان سعی کنید به صورت گروعی سفر کرده و افراد حرفه ای هم همراهتان باشد. کویر حلوان منطقه ای خلوت و بکر است و سفر تنهایی خطرناک خواهد بود. در این منطقه هیچگونه آنتن موبایلی وجود ندارد و برای مسیر یابی باید از نقشه و موقعیت یاب ها استفاده کنید.

اقامتگاه های بوم گردی نزدیک به کویر حلوان بسیار خوش قیمت هستند و از آنجایی که کویر حلوان نسبت به سایر کویرهای معروف از جمله مصر، مرنجاب و غیره از محبوبیت کمتری برخوردار می باشد، نرخ اجاره روزانه اقامتگاه های بوم گردی منطقه هم به مراتب کمتر بوده و با هزینه ای معقول تر می توانید تجربه زندگی سنتی در منطقه کویری را داشته باشید.

ویژگی‌های جالب کویر حلوان

کویر حلوان که در۸۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان طبس و در نزدیکی روستایی تاریخی‌ به نام حلوان قرار دارد کویری بکر و زیبا با وسعت ۷۵۰ کیلومتر مربع است.

این کویر بی‌نظیر که در سال ۱۳۹۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، از شمال به کویر مرکزی ایران و ارتفاعات پیر حاجات طبس، از شرق به کوه‌ها و ارتفاعات عاشقان، از غرب به دریاچه نمک خور و از جنوب به ۳۶ کیلومتری محور ارتباطی شهرستان خور به طبس محدود می‌شود.

کویرگردی در کویر حلوان را از دست ندهید

در واقع این کویر در حاشیه‌ی ریگزار و باتلاق‌های نمکی و رسی دریاچه نمک خور و کویر مرکزی ایران قرار دارد که فاصله شمال تا جنوب آن در بیشترین اندازه ۴۰ کیلومتر و فاصله شرق تا غرب آن ۱۴ کیلومتر است. تپه‌های ماسه‌ای کویر حلوان یکی از زیباترین جاذبه‌های آن به حساب می‌آیند که در شرق به کوه عاشقان می‌پیوندند و جلوه‌ی زیبایی پیدا می‌کنند.

یکی از زیبائی‌های کویر بازی مسیرها و ردهایی ست که باد در دل ماسه‌ها و تپه‌ها ایجاد می‌کند. کویر شکل ثابتی ندارد و بازی باد و ماسه باعث می‌شود که تپه‌ها در دل کویر مدام در حال تغییر شکل باشند و جلوه‌ای خلسه‌آور و زیبا به کویر بدهند.
شاید در نگاه اول به نظرتان بیاید که طبیعت خشک کویر خالی از هرگونه حیاتی ست اما چنین نیست.

کویر پر است از جانوارن بومی و گیاهان کویری. کویر حلوان زیستگاه جانوران زیادی از جمله مار، عقرب، شاهین، عقاب، کبک، چکاوک بیابانی، کاکلی، هوبره، مگس‌گیر، سارگپه بیابانی، کرکس، گرگ، شغال، روباه شنی، گربه شنی، سمور سنگی، جرد، پا مسواکی، موش صحرایی، انواع آگاما و جکو ست. همچنین انواع گیاهان نواحی استپی و ماسه‌ای و گیاهان نمک‌پسند در کویر حلوان دیده می‌شوند. گیاهانی مانند قیچ، درمنه، تاغ، دم گاوی، بادام کوهی و اسکنبیل، گز و اشنان.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید