استفاده از فیلترشکن‌های رایگان به جز این که باعث جمع آوری بیگ دیتایی مهم از کاربران ایرانی می‌شود، دروازه را برای ورود انواع بدافزار به محیط سایبری ایران مهیا می‌کند.

خطرات و دردسرهای استفاده ۸۰ درصد ایرنیان از فیلترشکن

سلام نو – سرویس سیاسی: یکتانت به عنوان ‏‏‏‏‏بزرگ‌ترین پلتفرم تبلیغات آنلاین در ایران گزارش سال ۱۴۰۱ خود را منتشر کرد. این گزارش هر چند به طور تخصصی به کارنامه یکتانت و بعد هم بازار تبلیغات اختصاص دارد، اما در حاشیه آن اطلاعات ارزشمندی منتشر شده که جهت گیری سیاست‌گذاری اینترنت و فضای مجازی در ایران را بار دیگر مشخص می‌کند.

این گزارش که تحت عنوان «بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۱» منتشر شد یک چیز را به ما ثابت می‌کند، گسترش استفاده از فیلترشکسن و شکست سیاست فیلتر اینترنت. در کنار این، این گزارش از گسترش خرید اینرنتی و البته اثرات منفی اختلال اینترنت در نیمه دوم سال گذشته نیز سخن می‌گوید.

بر اساس گزارش سالانه یکتانت از هر سه کاربر ایرانی دو نفر از VPN استفاده می‌کنند. بر اساس آمار یکتانت، ۸۰ درصد کاربران برای ورود به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها از VPN استفاده می‌کنند. این باعث شده تا گردش مالی خرید و فروش VPN در سال ۱۴۰۱ به یک بازار ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومانی تبدیل شود. همچنین میزان استفاده از VPN در بین کاربران ۱۵ تا ۱۷ سال ۹۷ درصد است. این آمار ظاهرا بر اساس مطالعات شرکت «پژوهش بازار امروز» منتشر شده است.

دانلود «بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۱» یکتانت

این آمار سالانه در حالی ارائه شده که پیشتر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود فقط «۶۴ درصد از مردم» از فیلترشکن استفاده می‌کنند.

همزمان با انتشار این گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در زنجان مدعی شد که «بیش از ۶۰ درصد مردم کشور» از پلتفرم‌های داخلی استفاده می‌کنند و نیاز مردم به فیلتر شکن کاهش پیدا کرده است.

فیلترشکن؛ از اثرات مخرب اجتماعی تا آسیب به امنیت سایبری

چیزی که امروز به عنوان فیلترشکن یا وی پی ان مثل نقل و نبات در دست تقریبا اکثر شهروندان ایرانی است در عموم کشورهای جهان ابزاری است برای امنیت در شبکه‌های عمومی مثل کافی شاپ، هتل و جاهایی شبیه این.

وی‌پی‌ان (شبکه خصوصی مجازی) به کاربران امکان می‌دهد از طریقی رمزگذاری شده به یک سرور متصل شوند. کاربران با استفاده از این ابزار می‌توانند هویت خود را پنهان کرده و متناسب با موقعیت جغرافیایی سرور تا حدی محدودیت برای دسترسی به شبکه اینترنت را دور بزنند. وی‌پی‌ان به جز امنیت در شبکه‌های عمومی برای برخی کاربران مزیت دسترسی به برخی خدمات محدود شده برای یک کشور خاص را نیز فراهم می‌کند.

امروز ایرانیان برای بخش مهمی از خدماتی که نیاز دارند باید به وی‌پی‌ان وصل شوند و به دلیل عدم دسترسی به بازارهای خارجی اکثر از نسخه‌های رایگان خطرناک استفاده می‌کنند. در نهایت نیز هر کودک و نوجوانی نیز یک فیلترشکن دارد.

استفاده از فیلترشکن‌های رایگان به جای نسخه‌های پولی که گواهی امنیت نیز دریافت کرده‌اند به جز این که باعث جمع آوری بیگ دیتایی مهم از کاربران ایرانی می‌شود، دروازه را برای ورود انواع بدافزار به محیط سایبری ایران مهیا می‌کند.

از طرف دیگر نسب فیلترشکن روی گوشی هر کودک و نوجوانی عملا باعث می‌شود تا دسترسی به هر محتوای مستهجن و ناخوشایندی تسریع شود و فیلترینگ در آنجایی که ضروری است نیز بی‌اثر باشد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید