فعالیت‌های بدنی شدید در طول روز منجر به خستگی عضلات شود مصرف نوشابه انرژی زا به تقویت عضلات پرداخته و انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌نمایند.

فواید نوشابه انرژی زا برای ورزشکاران

به گزارش سلام نو ، استفاده و مصرف انواع نوشابه انرژی زا امروزه با استقبال بی‌نظیری مواجه شده است. این نوشیدنی‌ها علاوه ‌بر اینکه می‌توانند به افزایش انرژی بدن کمک کنند از فواید دیگری نیز برخوردار می‌باشند. البته استفاده بیش ‌از اندازه آن‌ها نیز می‌تواند منجر به بروز عوارض نگران کننده‌ای شود. یکی از محبوب ترین انواع این نوشیدنی ها، نوشابه انرژی زا حاوی BCAA است. BCAA نوعی از آمینو اسیدها می‌باشد که می‌توان آن را از طریق مواد غذایی، مکمل و نوشابه‌های انرژی زا تامین نمود. این نوشابه‌ها از فواید بی‌نظیری برخوردار هستند و استفاده از آن‌ها می‌تواند بخش قابل توجهی از مواد مغذی مورد نیاز بدن را به همراه داشته باشد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با فواید نوشابه‌های انرژی زا دارای BCAA به طور کامل آشنا کنیم.

BCAA چیست؟

بدن انسان برای بازسازی و حفظ بافت‎‌های خود به ۱۱ نوع آمینو اسید نیاز دارد. ۹ مورد از این آمینو اسیدها را به راحتی می‌توان از طریق مواد غذایی جذب نمود. تامین این آمینو اسیدها از طریق مواد غذایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا بدن انسان قادر به ساخت آن‌ها نمی‌باشد. این نوع از آمینو اسیدها شاخه دار یا BCAA هستند. والین، لوسین و ایزولوسین سه مورد از آمینو اسیدهای شاخه‌دار هستند که تامین آن‌ها برای بدن بسیار ضروری است. BCAA علاوه بر تامین انرژی بدن می‌تواند در محافظت از عضلات و بافت‌های ماهیچه‌ای نیز نقش بسیار موثری داشته باشد.

آمینو اسیدهای BCAA را می‌توان از طریق منابع غذایی متعددی مانند تخم مرغ، گوشت، شیر، لوبیا و عدس، ماهی، مرغ، کینوا و… به‌دست آورد. با این وجود مواد غذایی نمی‌توانند مقدار زیادی از این اسید آمینه‌ها را تامین نمایند. به همین دلیل می‌توان از طریق مکمل و نوشابه‌های انرژی زا نیز این مواد مغذی را به بدن رساند. نکته قابل توجه این است که نوشابه انرژی زا دارای BCAA می‌تواند در بانوان و آقایان به دلایل مختلفی مورد استفاده قرار گیرد و فواید متفاوتی را به همراه داشته باشد.

فواید نوشابه انرژی زا حاوی BCAA برای بانوان

نوشابه انرژی زا حاوی BCAA می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن بانوان را تامین نماید. از طرفی بانوان به دلایل مختلفی ممکن است دچار تحلیل رفتگی عضلات، خستگی و ضعف ایمنی بدن شوند. این نوشابه‌ها می‌توانند در رفع این مشکلات نقش بسیار موثری داشته باشند. به طور کلی از مهم‌ترین فواید نوشابه‌های انرژی زا BCAA می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

• تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از مهم‌ترین فواید مصرف نوشابه انرژی زا حاوی BCAA تقویت سیستم ایمنی بدن است. ورزش و یا فعالیت‌های سنگین در طول روز می‌تواند منجر به فشار زیاد روی عضلات شود. در این صورت بدن باید با سوخت و ساز بیشتر انرژی مورد نیاز عضلات را تامین نماید. در این صورت ممکن است سلول‌های ایمنی بدن دچار ضعف شوند و توانایی خود را برای دفع بیماری‌ها از دست بدهند. نوشابه‌های انرژی زا BCAA با تقویت سلول‌های ایمنی منجر به بازیابی و احیای سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

• پیشگیری از ضعف عضلات

این نوشابه‌ها موجب می‌شوند تا عضلات در شرایط کاتابولیکی استقامت خود را حفظ نمایند. شکسته شدن پروتئین اصلی‌ترین دلیل ضعف عضلات است که BCAA از آن پیشگیری می‌کند. به طور کلی آمینو اسیدهای شاخه‌دار علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز عضلات، پروتئین ضروری جهت تقویت آن‌ها را نیز فراهم می‌کنند.

• کاهش خستگی در طول روز

از دیگر مزایای نوشابه‌های انرژی زا دارای BCAA می‌توان به کاهش خستگی بدن در طول روز اشاره داشت. فعالیت‌های بدنی شدید در طول روز می‌تواند منجر به خستگی عضلات شود. این نوشیدنی‌ها به تقویت عضلات پرداخته و انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌نمایند. خستگی مغز ناشی از کاهش اسید آمینه تریپتوفان است که BCAA این اسید آمینه را به بدن می‌رساند و خستگی مغز را به تاخیر می‌اندازد. از طرفی این اسید آمینه در تقویت انتقال دهنده‌های عصبی نقش بسیار موثری داشته و از گرفتگی عضلات و خواب‌آلودگی پیشگیری می‌نماید.

فواید نوشابه انرژی زا دارای BCAA برای ورزشکاران

نوشابه انرژی‌زا حاوی BCAA در میان ورزشکاران از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. ورزشکاران از جمله افرادی هستند که در طول روز تمرینات ورزشی سخت و طولانی مدت انجام می‌دهند. حفظ عضلات در کنار تامین انرژی مورد نیاز جهت تمرین برای این افراد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از مهم‌ترین فواید این نوشابه‌های انرژی زا برای ورزشکاران می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

• بهبود عملکرد هوازی و غیرهوازی

در تست مصرف BCAA توسط دوچرخه سواران مشخص شده که استفاده از این نوشابه‌ها می‌تواند میزان خستگی آن‌ها را در طول تمرینات کاهش دهد. از طرفی این نوشیدنی‌ها موجب شده‌اند تا عملکرد رکاب‌زنی دوچرخه‌ سواران قدرت بیشتری پیدا کند. به طور کلی نوشابه‌ انرژی زا دارای BCAA می‌تواند عملکرد و توانایی افراد را در ورزش‌های هوازی و غیرهوازی به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

• تقویت عضلات و تامین پروتئین مورد نیاز عضلات

از دیگر فواید مصرف این نوشابه‌ها برای ورزشکاران می‌توان به تقویت عضلات و تامین پروتئین مورد نیاز آن‌ها اشاره نمود. این نوشابه‌ها دارای لوسین هستند که نقش بسیار مهمی در ساخت پروتئین‌های عضلانی یا MPS دارند. این اسید آمینه برای ساخت پروتئین و عضله سازی بسیار ضروری است و می‌توان بخش قابل توجهی از آن را از طریق نوشابه‌های انرژی زا BCAA دریافت کرد.

• کاهش آسیب‌های عضلانی ناشی از ورزش

در طول ورزش و تمرینات سنگین ممکن است عضلات دچار آسیب دیدگی شوند. این آسیب دیدگی می‌تواند دوره طولانی مدت و دردناکی داشته باشد. با بررسی‌های انجام شده روی ورزشکارانی که BCAA مصرف می‌کنند، مشخص شده این افراد کمتر دچار دردهای عضلانی می‌شوند. همچنین نسبت به سایر ورزشکاران آسیب‌های عضلانی کمتری را تجربه می‌کنند.

نتیجه گیری

به طور کلی با استفاده و مصرف نوشابه انرژی زا حاوی BCAA می‌توان بخش قابل توجهی از آمینو اسیدهای شاخه‌دار مورد نیاز بدن را تامین نمود. از طرفی BCAA از مزایای فوق‌العاده‌ای برخوردار است که مهم‌ترین آن‌ها تامین انرژی، حفظ بافت‌های عضلانی، تقویت ایمنی بدن و رفع خستگی عضلات می‌باشد. البته توجه داشته باشید که بسیاری از نوشابه‌های انرژی زا دارای قند بالایی هستند و این موجب می شود تا افراد دیابتی نتوانند از آن ها استفاده کنند. یکی از با کیفیت ترین و محبوب ترین نوشابه های انرژی زای حاوی BCAA موجود در بازار ایران انرژی زا برند لایف استار است که به صورت ZERO (بدون قند) بوده و تمامی افراد به راحتی می‌توانند از آن‌ استفاده کنند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید