برآورد کپلر از میزان واردات نفت از ایران به چین، ۱.۴ میلیون بشکه در روز  بوده و شامل محموله‌هایی است که مستقیما از ایران صادر شده اند اما در مالزی، بین دو کشتی منتقل می شوند.

عرضه نفت ایران به ضرر روسیه تمام شد

رویترز به نقل از منابع بازرگانی خبر داد افزایش قیمت گرید نفتی اسپوی روسیه احتمالا باعث خواهد شد پالایشگاه‌های خصوصی چین به نفت ارزان‌تر ایران رو بیاورند که صادرات آن در ماه اوت، به بالاترین حد خود در چهار سال و نیم اخیر رسیده است.

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، کاهش عرضه اوپک پلاس و تقاضای قوی پالایشگاه‌های بزرگ چین برای نفت روسیه، تخفیف قیمت‌ گرید نفتی اسپو را به کمترین میزان از زمان آغاز جنگ اوکراین رسانده است.

به گفته دو منبع بازرگانی، معاملات نفت شیرین سبک برای تحویل در اکتبر، هفته جاری آغاز شد و نخستین معامله با تخفیف حدود یک دلار در هر بشکه به نسبت به معاملات نفت برنت بر اساس تحویل خارج از کشتی به چین انجام شد. این در حالی است که تخفیف معاملات نفت برای تحویل در سپتامبر، حدود یک دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه بود. محموله‌های نفت اسپو پیش از این قرارداد، با تخفیف ۵۰ سنت در هر بشکه عرضه شده بودند.

یکی از این منابع آگاه گفت: ما انتظار داشتیم که روند افزایشی قیمت نفت اسپو همانطور که در دو ماه گذشته دید، ادامه پیدا کند اما اکنون تصور می کنیم که افزایش قیمت ممکن است محدود شود زیرا احتمالا تعدادی از پالایشگاه‌ها، به خرید نفت ایران روی می‌آورند.

پالایشگاه‌های خصوصی بزرگ چین از اوایل سال میلادی جاری، خرید گرید نفتی اسپو را افزایش داده‌اند و پالایشگاه‌های کوچک‌تری را کنار زده و مجبور کرده‌اند که به دنبال جایگزین‌های ارزان‌تری مانند نفت ایران باشند.

طبق داده‌های شرکت اطلاعات انرژی کپلر، صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۳ افزایش پیدا کرده و صادرات ایران در ماه مه، به ۱.۵۴ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان در چهار سال و نیم گذشته بود.

به گفته یک منبع ایرانی آگاه، صادرات ایران در ماه اوت، به حدود ۱.۶ میلیون بشکه در روز رسید و با در نظر گرفتن میعانات، کمتر از دو میلیون بشکه در روز بود.

با وجود این که قیمت‌ گریدهای نفتی رقیب مانند اورال و اسپوی روسیه جهش پیدا کرده اند، اختلاف قیمت گرید نفتی سبک ایران نسبت به نفت برنت به دلیل عرضه فراوان، به حدود ۱۳ دلار در هر بشکه در چین در مقایسه با حدود ۱۰ دلار در هر بشکه در سال گذشته، رسیده است.

یک منبع آگاه دیگر به رویترز گفت: احتمال زیادی وجود دارد که خریداران نفت اسپو تحت تاثیر سیل عرضه نفت ایران قرار بگیرند. خریداران خصوصی بزرگ که توان پرداخت قیمت‌های بالاتر را دارند، محموله‌های اسپو بیشتری را خریداری می کنند، در حالی که پالایشگاه‌های کوچک‌تر، به سراغ نفت ارزان‌تر ایران می‌روند.

بر اساس گزارش رویترز، واردات نفت چین از ایران در اوت، به بالاترین رکورد خود از دسامبر سال ۲۰۲۲ رسیده است و شرکت ورتکسا، حجم آن را حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز برآورد کرده است. برآورد کپلر از میزان واردات نفت از ایران به چین، ۱.۴ میلیون بشکه در روز  بوده و شامل محموله‌هایی است که مستقیما از ایران صادر شده اند اما در مالزی، بین دو کشتی منتقل می شوند.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید