پسکوف همچنین درباره احتمال حضور ولادیمیر پوتین در نشست آتی گروه ۲۰ گفت: خیر، پوتین چنین برنامه‌ای ندارد. رئیس‌جمهوری روسیه برنامه شلوغی دارد و اولویتش جنگ اوکراین است.

واکنش رسمی سخنگوی کرملین به مرگ رهبر واگنر

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، سخنگوی کرملین اظهارات مقامات غربی را درباره احتمال دست‌داشتن کرملین در سقوط هواپیمایی که گفته می‌شود حامل یوگنی پریگوژین بوده، دروغ محض خواند.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: گمانه‌زنی‌های فراوانی درباره این فاجعه و مرگ دردناک مسافران این هواپیما شده است، از جمله یوگنی پریگوژین، بنیان‌گذاری و فرمانده گروه نظامی خصوصی واگنر. البته در غرب این گمانه‌زنی‌ها با جانبداری‌های خاصی مطرح می‌شود. همه این‌ها دروغ محض است.

شامگاه چهارشنبه، جت شخصی متعلق به یوگنی پریگوژین در مسکو سقوط کرد که در نتیجه آن، ۱۰ نفر جان باختند. آژانس حمل‌ونقل هوایی روسیه فهرست کامل افرادی را که در هواپیمای سقوط‌کرده حضور داشتند، منتشر کرد که در آن نام یوگنی پریگوژین هم دیده می‌شود.

نشریه غربی فایننشال تایمز به نقل از کانال تلگرامی وابسته به واگنر نوشت که اطلاعات اولیه حاکی از آن است که پدافند هوایی، هواپیما را در شمال مسکو سرنگون کرده است.

پسکوف همچنین با یادآوری اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اخیراً هیچ دیداری با پریگوژین نداشته، گفت که معلوم نیست که پوتین به مراسم تدفین پریگوژین می‌رود یا نه؛ چرا که برنامه شلوغی دارد.

او همچنین گفت که هنوز حقایق زیادی درباره سقوط هواپیمای حامل پریگوژین به دست نیامده و باید منتظر انتشار نتیجه تحقیقات بود.

«شرکت نظامی خصوصی واگنر وجود خارجی ندارد»

سخنگوی کرملین همچنین در پاسخ به این پرسش که تکلیف شرکت نظامی خصوصی واگنر چیست، گفت: یادمان باشد که قانوناً شرکتی به نام شرکتی نظامی خصوصی واگنر وجود ندارد.

پسکوف ادامه داد: اما «گروه» واگنر وجود دارد که در جنگ اوکراین کمک‌های شایانی کرده است. درباره آینده گروه واگنر، هنوز نمی‌توانم چیزی بگویم؛ اطلاعی ندارم.

«هدف از بریکس افزایش همکاری است»

سخنگوی کرملین همچنین در تصریح فعالیت گروه بریکس، گفت که این گروه برای مقابله با هیچ کشور یا نهادی فعالیت نمی‌کند و عملکرد آن با هدف دستیابی به همکاری‌های سودمند است. او گفت که به باور کرملین، نشست اخیر بریکس که در آفریقای جنوبی برگزار شد، بسیار موفقیت‌آمیز بود.

«پوتین در نشست گروه ۲۰ حاضر نمی‌شود؛ دیدار با اردوغان به زودی»

پسکوف همچنین درباره احتمال حضور ولادیمیر پوتین در نشست آتی گروه ۲۰ گفت: خیر، پوتین چنین برنامه‌ای ندارد. رئیس‌جمهوری روسیه برنامه شلوغی دارد و اولویتش جنگ اوکراین است.

بااین‌وجود، پسکوف تصریح کرد که دیدار میان پوتین و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در آینده نزدیک برگزار خواهد شد.

پسکوف گفت: این دیدار به‌زودی برگزار خواهد شد؛ اما ما معمولاً در چنین مسائلی ابتدا با طرف مقابل هماهنگ می‌کنیم. هر وقت همه چیز نهایی شد، درباره زمان و مکان دقیق برگزاری این دیدار به رسانه‌ها اطلاع خواهیم داد.

«پدافند هوایی به خوبی کاری می‌کند»

سخنگوی کرملین همچنین درباره شدت‌ گرفتن حملات پهپادی اوکراین گفت که سامانه‌های پدافند هوایی روسیه به نحوی مؤثر فعالیت دارند.

او گفت: تمامی سامانه‌های پدافند هوایی به شکل کارآمدی عمل می‌کنند. البته از آنجا که این حملات عمدتاً مناطق غیرنظامی و مسکونی را هدف می‌گیرند، به صفر رساندن خسارات یا تلفات ممکن نیست، اما این به معنای ضعف در سامانه‌های پدافند هوایی نیست.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید