وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته با محمد بن‌سلمان ولیعهد و نخست‌وزیر عربستان سعودی دیدار کرد.

به گزارش سلام نو به نقل از برترین‌ها، حسین امیرعبداللهیان روز گذشته با محمد بن‌سلمان ولیعهد و نخست‌وزیر عربستان سعودی در جده دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان(واس) وزیر خارجه ایران در این دیدار سلام و تحیت سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران را به وی و سلمان‌بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور ابلاغ کرد. محمد بن‌سلمان نیز به امیرعبداللهیان گفت که سلام خود ‌و پادشاه این کشور را به سیدابراهیم رئیسی ابلاغ کند. در این دیدار به روابط میان تهران و ریاض و فرصت‌های به‌وجودآمده برای همکاری در آینده و راه‌های گسترش آن پرداخته شد. دو طرف همچنین درخصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل‌نظر کردند. در این دیدار فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان نیز حضور داشت.

عکس آقای وزیر در عربستان؛ چیزی که باور نمی‌کردیم

از طرف ایران نیز علیرضا عنایتی، سفیر ایران در ریاض و سیدمحسن مرتضایی، مدیرکل تشریفات وزارت خارجه و حسن زرنگار، کاردار سفارت تهران در ریاض حضور داشتند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ملاقات با امیر محمد بن‌سلمان ولیعهد و نخست‌وزیر پادشاهی عربستان سعودی، بر عزم جمهوری اسلامی ایران در توسعه مناسبات با کشورهای منطقه و عربستان تاکید کرد. وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر فرصت‌های فراروی دو کشور گفت: «جمهوری اسلامی ایران و عربستان‌سعودی می‌توانند با توسعه همه‌جانبه همکاری‌ها از جمله در حوزه سیاسی، اقتصادی، تجاری، ترانزیت، علم و فناوری، فرهنگی و مردمی، رشد و شکوفایی بیشتر را برای منطقه رقم بزنند.

امروز ما در برابر یک مسئولیت تاریخی قرار داریم. راه موفقیت منطقه تقویت گفت‌وگو و همکاری و افزایش همکاری‌های توسعه‌محور است.» امیرعبداللهیان با اشاره به جایگاه و نقش ایران و عربستان در منطقه و جهان اسلام، از موضوع فلسطین و قدس به‌عنوان قضیه محوری جهان اسلام یاد کرد و رژیم صهیونیستی را تهدیدی برای همگان دانست. وزیر خارجه کشورمان بر اهمیت امنیت درون‌زا و پایدار منطقه تاکید کرد. محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان هم با ابلاغ سلام خود و پادشاه عربستان سعودی به مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور، ابراهیم رئیسی گفت: «نگاه عربستان به رابطه با ایران راهبردی بوده و ریاض در این خصوص عزم جدی دارد.» ولیعهد عربستان با تاکید بر دعوت از رئیس‌جمهور ایران برای سفر به عربستان، دیدار سران دو کشور را بسیار بااهمیت برشمرد و گفت، این دیدارها تاثیرات اساسی بر توسعه و تعمیق مناسبات دوجانبه و چندجانبه خواهد داشت. در این دیدار همچنین در خصوص برخی مباحث منطقه‌ای و بین‌المللی نیز بحث و تبادل‌نظر شد.

عکس آقای وزیر در عربستان؛ چیزی که باور نمی‌کردیم

امیرعبداللهیان، روز پنجشنبه در رأس هیئتی وارد ریاض شد و پس از آن با حضور در محل وزارت خارجه عربستان مورد استقبال همتای سعودی قرار گرفت و به مدت سه ساعت و نیم با فیصل بن‌فرحان ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و بررسی قرار داد. وزیر خارجه عربستان در دیدار با امیرعبداللهیان با بیان اینکه منتظر سفر رئیس‌جمهور ایران به ریاض هستیم، گفت: «همه وزارتخانه‌های دولتی عربستان موظفند که زمینه موفق این سفر را فراهم کنند.» پس از آن وزرای خارجه به میان خبرنگاران آمدند و به تشریح رایزنی‌های انجام‌شده پرداختند. وزیر خارجه عربستان سعودی در نشست خبری با امیرعبداللهیان بر عزم این کشور برای گسترش و تقویت روابط دوجانبه با ایران تأکید کرد و گفت که منتظر سفر آقای رئیسی به ریاض هستیم. وزیر امور خارجه ایران هم در این نشست خبری در ریاض گفت که روابط ایران و عربستان سعودی در مسیر درست خود قرار دارد و رو به پیشرفت است و از پذیرش دعوت پادشاه عربستان از سوی رئیسی خبر داد و افزود: این سفر در زمان مناسب انجام خواهد شد.

به محض انتشار اولین تصاویر این دیدار، موج گسترده‌ای از واکنش‌های کاربران فضای مجازی آغاز شد و در این بین نوع نشستن این دو مقام بلند پایه از دید کاربران دور نمانده است:

یکی از کاربران با انتشار تصویر زیر نوشت: امیرعبداللهیان تقریبا شش/هفت سانت از بن‌سلمان قد بلندتر است ولی ظاهرا کاناپه‌اش را طوری انتخاب کردند که حداقل بیست سانت در کاناپه فرو برود و بن‌سلمان زاویه نگاه از بالا داشته باشد!

عکس آقای وزیر در عربستان؛ چیزی که باور نمی‌کردیم

مهدخت هم به نکته جالبی اشاره کرد: میدونم همتون حواستون بود دمپاییش هیچی ولی آخه جورابم نپوشیده

گلزارفر گفت: ‌ما که از ‎مذاکره خوشحالیم ولی تصور کنید ظریف به جای ‎امیرعبداللهیان بود: پرچم ایران کجاست؟ بن سلمان برای توهین دمپایی پوشیده! ظریف چرا لبخند میزنه؟ بریم جلو سفارت عربستان! ارتفاع دیوار سفارت عربستان چقدره؟بریم جلو مجلس! و ...

کوروش: ‌‎آنقدر که این دولت در روابط دیپلماتیک با دنیا اختیار دارند که اگر بخشی از این اختیارات به ظریف داده میشد بزرگترین مسائل و مشکلات این کشور تا کنون حل و فصل شده بود و نیازی به این همه تملق نداشت.

عکس آقای وزیر در عربستان؛ چیزی که باور نمی‌کردیم

فرشته عکس بالا را به اشتراک گذاشت و نوشت: هنوز استقبال تاریخی پوتین از رئیسی رو فراموش نکرده بودیم که ولیعهد عربستان با میز خالی از امیرعبداللهیان استقبال کرد. البته که از سرگیری روابط ایران و ‎عربستان اتفاق خوبی محسوب می‌شه اما این بود اقتدار و باج ندادن؟

در نهایت نظر حسین: حالا که بن‌سلمان قرار است به تهران سفر کند آیا ما اجازه داریم در مسیر عبور او یک مقوا در دست بگیریم که روی آن نوشته شده: خاشقچی کجاست؟ یا...؟

کد خبرنگار: ۲۸
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید