غارهای ایران تماشایی و جالب هستند از این رو با ما همراه باشید تا به خراسان شمالی برویم و درباره غارهای کفترک؛ پیمودن راهی به سمت قلب زمین بدانید.

غارهای کفترک؛ پیمودن راهی به سمت قلب زمین

سلام نو _ سرویس گردشگری: این غار از گذشته های خیلی دور توسط چوپانان منطقه درق در دل کوههای ضغی شناسایی شده بود و دهانه ای تنگ و باریک داشته و با انعکاس صدا، پی بی ژرفا و عمق آن برده بودند و بعدها با توجه به ظهور وسایل جدید و عوامل دیگر، دهانه غار به نحوی گشاد شده تا افراد بتوانند از آن دیدن نمایند. در داخل آن استالاگمیت ها و استالاگتیت ها و ستون های رنگین آهکی و جالبی وجود داشته و محل امنی نیز برای زندگی خفاش ها نیز می باشد. هنوز نقشه شناسایی کامل آن توسط هیچ نهادی ایجاد نشده و تالارها و حفره های فراوانی را دارا می باشد که به لحاظ نبودن نیروهای خبره و ابزار و روشنایی شناسایی آن تکمیل نشد.

درباره خراسان شمالی

یکی از سه استان خراسان بزرگ قدیم، خراسان شمالی نام دارد. این استان در شمال شرقی ایران واقع شده است و جزء مناطقیست که از نظر گردشگری کم‌تر شناخته شده است. اقوام مختلف فارس، تات، کردهای کرمانج، ترک و ترکمن در این منطقه در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

غارهای کفترک؛ پیمودن راهی به سمت قلب زمین

کشف آثار باستانی در خراسان شمالی قدمت بسیار بالای این استان را از نظر سکونت انسان نشان می‎دهد. محوطه‌ی باستانی پهلوان و تپه‌ی جاجرم قدمتی نزدیک به ۱۲ هزار سال دارند و از دوران قبل از اسلام در این منطقه بناهایی مانند بنای سنگی اسپاخو ساخته شده است که قدیمی‎ترین سازه‌ی این بخش از تاریخ محسوب می‎شود.

کلاه‌ کرکی معروف‎ترین صنایع‌دستی مردم خراسان شمالی است که توسط مردم جاجرم بافته می‎شود. نمدمالی، تولید فرش دورو که ترکمن‌های استان در آن تخصص دارند و گلیم سفره‌کردی که محصول عشایر کرد خراسان شمالی است برخی صنایع دستی دیگر استان را تشکیل می‌دهند.

منبت‌کاری که بیشتر در دهکده‌ رویین اسفراین رواج دارد، به همراه رودوزی سنتی، گلدوزی روی پوستین، ملیله‎دوزی و منگوله بافی، یراق‎دوزی و ابریشم‎دوزی را هم می‌توان در بسیاری از شهرهای استان دید.

آب‌نبات معروف‌ترین سوغات خراسان شمالی است و بجنورد رتبه‌ی اول این سوغات را از آن خود کرده است. انواع انگور نیز گزینه‌ی مهم دیگریست که معمولا مسافران از این دیار تهیه می‌کنند. قرقوروت، کشک و شکرپنیر را نیز نباید فراموش کرد که طعمی خوش و منحصربه‌فرد دارند.

غارهای کفترک؛ پیمودن راهی به سمت قلب زمین

تنوع نژادی و قومیتی باعث افزایش گستردگی آداب و رسوم خراسان شمالی شده است.

در این استان در مراسم‎ مختلف، موسیقی ترکمن‎ها با الهام از شاعران معروف ترکمن اجرا می‎شود. موسیقی این منطقه از ایران را عموما کردی و ترکی تشکیل می‎دهد و سازهایی مانند کمانچه، سورنا، دو تار، دهل و نی جزء سازهای شناخته شده‌ی این بخش هستند.

در عید نوروز ترکمن‌های استان مسابقات گوناگونی برگزار می‎کنند که از بین آن‌ها می‎توان اسب‎دوانی، کشتی باچوخه و مراسم خروس‌جنگی را نام برد.

هر سال در روزهای عید سعید فطر، روز سیزدهم و چهاردهم فروردین ورزش چوخه انجام می‎شود که از آیین‎ها و ورزش‎های سنتی و بومی مردم این استان است.

موسیقی این استان در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. درواقع موسیقی و رقص خراسان شمالی بازگو کننده‌ی رزم جنگ، کار و زندگی، آداب و سنن قوم کرمانج است. درواقع موسیقی کردی در این خطه به دو نوع موسیقی کوهپایه‌ای و دشتی تقسیم شده است. و موسیقی کوهپایه‌ای قوی‌تر و رساتر است اما موسیقی دشت ملایم‌تر است. این موسیقی با سورنا، دهل، قوشمه، کمانچه و دایره، رقص‌های اصیل کردی همراه است.

غارهای کفترک؛ پیمودن راهی به سمت قلب زمین

جاهای مهم دیدنی و گردشگری طبیعی استان خراسان شمالی شامل آبشارها و رودها، غارها، کوه‌ها، بیابان، جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده، چشمه‌ها و آب‌های گرم و معدنی است.

برخی از جاهای دیدنی طبیعی استان خراسان شمالی عبارتند از آب گرم مهمانک، دشت مرجان، آبشار و تنداب بیار، ارتفاعات آلاداغ، آبشار حمید، گردنه اسدلی و دامنه های شمالی آلاداغ، آب گرم ایوب، دره قلعه زو، جنگل آلمه، جنگل جوزک، دره کاویان اسفراین، غار پوستین دوز، پارک جنگلی گوی نیک، آبشار و تنداب بیار، دره درکش، دژ طبیعی آلمادوشن، دره سریوان، دره ییلاقی زوارم (دره بهشت )، غار گنج کوه، دره نوده چناران، آب گرم روستای قراجه، منطقه ییلاقی گلیل سرانی، دره فیروزه ــ گریوان، دره قلعه زو، ارتفاعات یامان داغی، تخت ایران و غیره است.

غارهای کفترک؛ جاذبه‌ای دیدنی در خراسان شمالی

این غار از گذشته های خیلی دور توسط چوپانان منطقه درق در دل کوههای ضِغِی شناسایی شده بود و دهانه ای تنگ و باریک داشته و با انعکاس صدا ، پی بی ژرفا و عمق ان برده بودند.

غارهای کفترک؛ پیمودن راهی به سمت قلب زمین

بعدها با توجه به ظهور وسایل جدید و عوامل دیگر دهانه غار به نحوی گشاد شده تا افراد بتوانند از ان دیدن نمایند و در داخل ان استالاگمیتها و استالاگتیتها وستونهای رنگین اهکی و جالب وجود داشته و محل امنی نیز برای زندگی خفاشها نیز میباشد.

هنوز نقشه شناسایی کامل ان توسط هیچ نهادی ایجاد نشده و تالارها و حفره های فراوانی را دارا میباشد که به لحاظ نبودن نیروهای خبره و ابزار و روشنایی شناسایی ان تکمیل نشده و هنوز هیچ نهادی صیانت و نگهداری از این پدیده خدادادی را به طور کامل عهده دار نشده است.

تنها به نصب تابلویی جهت راهنمایی بازدیدکنندگان به سمت غار اکتفا شده و حتی مسیر و جاده ای جهت نزدیک شدن بازدید کنندگان به این مکان احداث نشده است . موقعیت جغرافیایی:این غار در کوههای قره مغ سمت شمال آبادی حضرت ابوالفضل واقع شده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید