تمام کسانی که ارث می‌برند می‌توانند خواهان سهم الارث خود باشند از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم اگر یکی از وراث سهمش را بخواهد، چه باید کرد.

اگر یکی از وراث سهمش را بخواهد

سلام نو _ سرویس عمومی: اگر یکی از وراث سهمش را بخواهد در صورتی که بین ایشان با سایر ورثه مشکلی پیش آید و یکی از ورثه برای تقسیم ارث همکاری نکند، بعد از اینکه با مذاکره مسالمت‌آمیز به نتیجه نرسند بهتر است برای حل این موضوع به وکیل پایه‌یک دادگستری که در کار انحصار وراثت تخصص دارد مراجعه کنند و از ایشان همکاری و مشارکت بطلبند.

خواهان سهم الارث

در حقیقت اگر با مذاکره به نتایج دلخواه نرسیدند باید دعوای خلع ید از ملک مشاع را مطرح کنند. به این صورت ملک مشاع به علت به نتیجه نرسیدن وراث، پلمپ می‌شود. در این زمان دادگاه، کارشناسی لازم را انجام می‌دهد.

در این صورت مشکلاتی که در این بین وجود دارد حل می‌شود. چرا که ممکن است به دلایل مختلفی وراث همکاری نکنند و به یکی از وراث سهم‌الارث ندهند. در این صورت با کارشناسی دادگاه، سهم‌الارث بین همه وراث به یک اندازه پخش می‌شود.

در این قسمت در مورد افرادی که سهم‌الارث به ایشان تعلق می‌گیرد مطالبی ارائه می‌کنیم. دسته اول از لحاظ قانون مدنی وراث شامل همسر، پدر، مادر، فرزندان و سایر نوه‌ها می‌باشد.

اگر یکی از وراث سهمش را بخواهد

دسته دوم از لحاظ قانون مدنی شامل پدربزرگ و مادربزرگ همسر و برادر و خواهر است. دسته سوم شامل کسانی نظیر عمه، دایی، خاله و عمو متوفی می‌باشد.

البته توجه داشته باشید که زن در صورتی از شوهر خود ارث می‌برد که در صورت فوت همسر، زن از همسر متوفی خود دارای فرزند باشد. در این حالت از اموال منقول و غیرمنقول متوفی، یک‌هشتم به زن می‌رسد؛ اما در صورتی که زن از همسر خود نوه و فرزندی نداشته باشد، در این صورت از ارث متوفی، یک‌چهارم به همسر تعلق می‌گیرد.

اگر یکی از وراث سهمش را بخواهد وکیل پایه‌یک دادگستری باید در این زمینه مشاوره حقوقی ارائه دهد. در حقیقت یک وکیل خوب باید در وهله اول دانش و علم کافی در این زمینه داشته باشد تا بتواند به موکلان خود کمک کند. علاوه بر این یک وکیل خوب باید ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشد تا او را نسبت به وکلای دیگر متمایز کند. به عنوان مثال وکیل کارآمد باید تجربه و مهارت کافی داشته باشد. تجربه یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در هنگام انتخاب وکیل به آن توجه داشت؛ زیرا وکیلی که تجربه زیادی دارد اطلاعات زیادی در این زمینه خواهد داشت.

اگر یکی از وراث سهمش را بخواهد

اگر یکی از وراث سهمش را بخواهد عدم همکاری این فرد ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی بین سایر ورثه شود. به همین جهت برای جلوگیری از مشکلاتی که در بین وراثت به وجود می‌آید باید وکیل خوب انتخاب کرد تا بتواند با دانش و مهارتی که دارد موضوع را به سرانجام قانونی و مثبت برساند.

اولین نکته برای ایجاد نتیجه، مذاکره مسالمت‌آمیز است. در واقع اگر مذاکره به نتیجه مطلوبی نرسید در این صورت وکیل پایه‌یک دادگستری که در انحصار وراثت تخصص دارد می‌تواند کمک‌کننده باشد.

مسائل بین ورثه

گاها به دلیل مشکلات خانوادگی میان ورثه روند تقسیم اموال با معضلاتی روبرو می شود. مثلا تمام وراث در تقسیم اموال موافقت نموده و حاضر به حل این مسئله بصورت مسالمت آمیز بوده ولی یکنفر از وراث قبول نمی نماید که تقسیم نامه را امضاء نماید یا دسترسی به یکی از ورثه وجود ندارد. و در مواردی ورثه به حاضرین دیگر اعتماد ندارند و مدارک شناسایی خود را در اختیار قرار نمی دهند.

همانطور که دربالا اشاره نمودیم عدم همکاری وراث دلایل زیادی میتواند داشته باشد.

اگر یکی از وراث سهمش را بخواهد

در مواقعی که یکی از وراث سهمش را بخواهد و دیگران توجهی نکنند و حاضر به تقسیم اموال نشوند متقاضی میتواند از طریق دادگاه اقدام به تقسیم و فروش اموال را بنماید.

قانون ملک مشاع را اینگونه تعریف نموده است ،ملکی که بین دو یا چند نفر مشترک باشد ، به این اشتراک «اشاعه» گفته میشود.

اشاعه ملک یعنی هر یک از مالکین در جزء جزء ملک دارای سهم هستند.در اغلب موارد یکنفر از مالکان ملک مشاعی بدون رضایت و اجازه دیگر شرکاء ، ملک مشترک را در تصرف خود نگاه داشته و با اعلام عدم رضایت توسط دیگر شرکاء به سلطه خود بر ملک ادامه میدهد و طرح دعوای خلع ید مشاعی تنها راه برای سایر شرکاء میباشد.

بارزترین نمونه خلع ید مشاعی مربوط به موردی است که چند فرد به واسطه ارث از مورث خود قهرا مالک یک ملک مانند خانه، آپارتمان، زمین، باغ یا مغازه می شوند ولی یک یا چند نفر از ورثه و شرکا آن ملک را در تصرف خود داشته و اجازه تصرف به ورثه دیگر نداده و به تقسیم یا فروش هم راضی نمی شود و با هم توافق نمی نمایند.

اگر یکی از وراث سهمش را بخواهد

اصولا یکی از راه های اجبار شرکا و ورثه به تقسیم و فروش همین درخواست خلع ید مشاعی بر اساس ماده ۴۳ قانون اجرای احکام مدنی است.

در ماده ۵۷۶ قانون مدنی مربوط به طرز اداره اموال مشترک بین شرکاء بوده است.

ماده ۵۸۲ قانون مدنی به این موضوع اشاره شده است که اگر یکی از وراث بدون اذن سایرین اموال را تصرف نماید ضامن است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید