از دیرباز بندر انزلی به عنوان یکی از دروازه‌های ورود به اروپا در ایران مشهور بوده است، از سوی دیگر منطقه آزاد بودن این شهر، اتصال به راه آهن سراسری و ظرفیت‌های گردشگری آن دیگر دلایلی است که سرمایه گذاری در آن را منطقی می‌کند.

چرا باید در منطقه آزاد انزلی سرمایه گذاری کنیم؟

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، منطقه آزاد انزلی به دروازه اروپا شهره است. این منطقه آزاد را دریچه‌ای به روی اوراسیا می‌دانند. منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران است در حاشیه دریای خزر است.

قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه‌های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.

منطقه آزاد انزلی در شمال کشور واقع شده و مساحتی حدود ۹ هزار هکتار خشکی و بخشی از آب‌های سطحی را در برمی گیرد. این منطقه را دروازه تعامل مثبت ایران و جهان در دل دریای خزر می‌نامند.

در سال ۷۵ احداث منطقه وی‍ژه اقتصادی بندرانزلی در دو بخش جداگانه در دولت وقت مصوب شد و در سال ۸۲ منطقه ویژه اقتصادی انزلی به منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی تبدیل شد. در سال ۸۳ نیز اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی مورد تصویب هیات وزیران قرار گرفت و محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی در سال ۸۴ از طرف هیات وزیران تعیین و ابلاغ شد که بر اساس آن منطقه آزاد انزلی در سه بخش و محدوده مجزای بندری؛ اداره کل بنادر و کشتیرانی استان ، شهرک صنعتی انزلی و محدوده منطقه ویژه اقتصادی سابق انزلی با مساحت ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار خشکی و تا عمق ۲ کیلومتر از دریا در طول ۲۰ کیلومتر از حاشیه دریای خزر را شامل می شود .

با اجرای قوانین و مقررات مناطق آزاد تجاری- صنعتی کشور در محدوده منطقه آزاد انزلی و باگسترش میزان همکاری و تعاملات دیگر ادارات و نهادهای استان با این سازمان می‌توان به توسعه همه‌جانبه منطقه امیدوار بود،

اتصال راه‌آهن سراسری به بندر انزلی

پس از اتصال بندر انزلی به راه‌آهن سراسری و آستارا و همچنین بهره‌برداری از بزرگراه قزوین- رشت- انزلی شاهد وقوع انقلابی در صنعت حمل‌ونقل (به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه) و ترانزیت کالا و مسافر در منطقه خواهیم بود.

با توجه به پتانسیل‌های فوق و پس از اتمام پروژه‌های زیرساختی محدوده منطقه آزاد انزلی شاهد دوران طلایی در صنعت، تجارت و گردشگری و ... منطقه و کشور خواهیم بود چراکه این منطقه حلقه اتصال اقتصاد ملی به اقتصاد و تجارت جهانی است.

اهداف احداث بندر انزلی

هدف از احداث منطقه آزاد انزلی، عمران و آبادانی منطقه و تامین امکانات زیرساختی و زیربنایی، ایجاد زمینه رشد و توسعه اقتصادی پایدار منطقه با حفظ همزمان محیط زیست و جاذبه های طبیعی و ارتقای سطح درآمد عمومی منطقه و ساکنین آب با جلب و تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی جهت فعالیت در بخش‌های تجاری، گردشگری، ترانزیت و صنعتی است.

همچنین افزایش میران تولیدات صنعتی، تبدیلی و خدمات جهت توسعه صادرات و صادرات مجدد، کمک به تنظیم بازار کالا و ایجاد اشتغال سالم و مولد، حضور فعال و سازنده در بازارهای جهانی و منطقه ای، توسعه بازارهای پولی و مالی منطقه و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت مراکز علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی معتبر داخلی و خارجی در منطقه از دیگر اهداف ایجاد این منطقه آزاد است.

مزایای منطقه آزاد انزلی

از مزایای قانونی مناطق آزاد تجاری – صنعتی ایران می‌توان به معافیت مالیاتی ۲۰ ساله برای کلیه فعالیت‌ها و در تمام زمینه‌ها، امکان ورود دستگاه‌ها، ماشین‌آلات، قطعات و تجهیزات مورد نیاز پروژه‌های سرمایه‌گذاری از خارج از کشور با پرداخت عوارض مصرف در منطقه و عدم نیاز به اخذ روادید قبلی برای ورود اتباع خارجی و امکان صدور پروانه اشتغال برای کارکنان و متخصصین خارجی اشاره کرد.

امکان ورود مواد اولیه، دستگاه‌ها، ماشین آلات و قطعات مورد نیاز کارخانجات و واحدهای تولیدی بدون پرداخت عوارض گمرکی، ارسال محصولات به داخل کشور و عدم پرداخت عوارض گمرکی تا حد ارزش افزوده تعیین شده در کمیسیون ارزش افزوده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از دیگر مزایای آن است.

امکان مشارکت با سرمایه‌گذاران خارجی بدون محدودیت در نسبت مشارکت و امکان سرمایه گذاری ۱۰۰ درصد خارجی، آزادی کامل ورود و خروج اصل سرمایه و سود حاصل از فعالیت‌های اقتصادی و آزادی انتقال ارز به خارج بدون هیچگونه محدودیتی از مزیت‌هایی است که در صورت سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد انزلی از آن بهره‌مند می‌شوید.

امکان واگذاری اراضی به صورت فروش به شرط اجرا به سرمایه‌گذاران ایرانی و اتباع خارجی که نسبت به ثبت شرکت در منطقه اقدام می‌کند.

موانع غیرتعرفه‌ای برای ورود کالا به منطقه آزاد وجود ندارد. می‌توانید محصولات خود را به خارج از کشور بدون پرداخت عوارض گمرکی صادر کنید. در منطقه آزاد انزلی زمین با قیمت مصوب سازمان و با نرخ مناسب واگذار می‌شود. امور اداری با سرعت عمل انجام شده و حداقل بروکراسی اداری در آن وجود دارد. خدمات بیمه توسط انواع بیمه‌های دولتی و خصوصی ارائه می‌شود.

مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی به عنوان بزرگ‌ترین بندر انزلی ایرانی شمال کشور و یا برخورداری از پسکرانه مناسب برای ارائه خدمات لجستیک و استقرار و فعالیت خوشه‌های صنعتی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

مزایای منحصر به فرد منطقه آزاد انزلی

منطقه آزاد انزلی نزدیکترین منطقه آزاد به پایتخت است. به واسطه قرارگرفتن در کریدور شمال – جنوب از موقعیت استثنایی در حمل و نقل و ترانزیت در منطقه برخوردار است. جاذبه‌های طبیعی همچون دریا، جنگل و تالاب جاذبه‌های طبیعی این منطقه است که موجب جذب توریست خارجی می‌شود.  

ایجاد زیرساخت‌های تفریحی در محدوده منطقه نظیر ایجاد مارینای تفریحی به عنوان تنها مارینای شمال کشور، پارک نوار ساحلی، مرکز تفریحات دریایی، استخر ساحلی، بهشت پرندگان، مجموعه آکواریوم و باغ خزندگان، مجتمع‌ها و مراکز خرید فعال که سالیانه میلیون‌ها گردشگر را به خود جذب می‌کند.

برخورداری از شرایط اقلیمی مناسب، آب و هوای مطبوع، طبیعت چهارفصل و خاک حاصلخیز نیز از دیگر مزایای ویژه این منطقه آزاد است. دسترسی به نیروی انسانی متخصص همچنین مجاورت به فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت از دیگر مزیت‌های این منطقه آزاد است.

همجواری و امکانات ارتباط دریایی با بنادر آستراخان در روسیه، اکتائو در قزاقستان، کراسنودسک در ترکمنستان و باکو در آذربایجان از دیگر مزیت‌های این منطقه آزاد است.

وجود بازار مصرف کشورهای حاشیه دریای خزر، CIS و قفقاز با جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ میلیون نفر از مزیت‌های متمایز منطقه آزاد انزلی است.

کد خبرنگار: ۲۰
۹دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • قدرت الله پولادوند IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    3 0
    روشهای سرمایه گذاری را بنویسید.
  • رضا IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    2 2
    ما رفتیم.قیمت ها بسیار بالا.شهر خودمان خیلی ارزان تر از آنجاست
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    3 0
    یس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید