کاخ گلستان تهران یکی از مجموعه‌های فرهنگی در مرکز این شهر زیبا است که دارای چندین تالار و موزه و بخش‌های فرهنگی دیگر است. دسترسی به کاخ گلستان تهران از طریق مترو، اتوبوس و خودروی شخصی قابل دسترسی است.

کاخ گلستان تهران؛ پرده‌ای از داستان‌های شاهان و وقایع تاریخی

سلام نو-سرویس گردشگری: سنگ‌بنای اصلی کاخ گلستان در سال ۹۸۸ هجری قمری و در زمان شاه عباس صفوی گذاشته شد. بنایی که امروزه از کاخ گلستان می‌بینیم با آنچه که ۴۴۰ سال پیش توسط معماران صفوی گذاشته شد تفاوتی قابل توجه دارد. بنای اولیه این کاخ بسیار ساده‌تر از بنای فعلی بوده و براساس برخی سفرنامه‌ها که توسط گردشگران خارجی نوشته شده، این بنا کاخی نسبتا ساده بوده که با درختان چنار محصور شده بود.

البته اگر به شکل بنای فعلی کاخ گلستان دقت کنیم، به وضوح آثار و نشانه‌هایی از سبک معماری صفویه، از جمله رنگ‌های زرد و صورتی که در این دوران به معماری ایران اضافه شد را مشاهده می‌کنیم.

کاخ گلستان تهران؛ پرده‌ای از داستان‌های شاهان و وقایع تاریخی

اوج شکوه این کاخ اما به دوره قاجار بر می‌گردد. کاخ گلستان تهران یکی از مقرهای حکومتی دولت قاجار است که رازهای فراوانی را در دل خود نهفته دارد. این بنا که آن را قصر گلستان نیز می‌نامند، قسمتی از محوطه عظیم و تاریخی است که بعدها آن را تحت عنوان “ارگ سلطنتی تهران” معرفی کردند.

این نام را به‌واسطه وجود تالاری در محدوده کاخ گلستان فعلی بر آن نهادند که تعلق به دوره فتحعلی‌شاه قاجار داشت. در دوره ناصرالدین‌شاه نام آن به “عمارت مبارکه گلستان” تغییر پیدا کرد و در دوره حکومت مظفرالدین شاه به شیوه‌ای کاملا رسمی مورداستفاده قرار گرفته و با نام “قصر گلستان” خوانده شد. در این مطلب قرار است شما را با تمام زوایا و روایت‌های مربوط به این کاخ، از گذشته تا به امروز آشنا کنیم.

سایت کاخ گلستان

سایت کاخ موزه گلستان تهران در نشانی اینترنتی به آدرس www.golestanpalace.ir در دسترس است که روی پسوند ملی ایران .ir بارگذاری شده است و خوب هست که اکثر پرتال های مربوط به مراکز گردشگری ایران روی این پسوند راه‌اندازی شود.

کاخ گلستان تهران؛ پرده‌ای از داستان‌های شاهان و وقایع تاریخی

دامنه این چرتال چندین سال هست که ثبت شده و تاکنون بیش از ۲۱۰ هزار پرتال در اینترنت،‌ نسبت به معرفی این آدرس در صفحات خود اقدام کرده‌اند که نشان‌دهنده اهمیت این مجموعه فرهنگی و تاریخی در پایتخت ایران است. تقویت سطح اطلاع‌رسانی چنین پرتال های معروف پر بنینده عرصه گردشگری کشور در فضای مجازی،‌باید بیش از قبل مورد اهتمام مسئولان امر قرار بگیرد.

تور گردشگری مجازی در سایت کاخ گلستان در نشانی www.golestanpalace.ir/vvisit/film.html ارائه شده است که حاوی فیلم و عکس و محتوای خوب درباره کاخ و ظرفیت‌های آن است. عکس های قدیمی بسیار جالبی در سایت کاخ گلستان قرار دارد که نظر هر بیننده ای را به خود مجذوب می‌کند.

بهترین دوره کاخ گلستان

واقعیت امر این است که اهمیت و ارزش کاخ گلستان به دوران آغامحمدخان قاجار برمی‌گردد. ایشان در پایان دوره زندیه و بعد از مرگ کریم‌خان زند، به‌واسطه ایجاد بحران‌های داخلی در کشور، ایلات قاجار را از طرف دشت گرگان که محل سکونت آن‌ها بود به دامنه‌های جنوبی البرز فراخواند و در ولایات تهران و دامغان آن‌ها را مستقر کرد. ضمن اینکه به‌تدریج تلاش کرد تا به سمت فارس نیز حرکت و در مرکز حکومت و مقر قدرت زندیه، برای خود مکانی را در نظر بگیرد. آغامحمدخان قاجار بعد از غلبه کردن بر لطفعلی خان زند و در ماه شعبان سال ۱۲۰۹ قمری به تهران عزیمت کرد و در نوروز ۱۲۱۰ قمری به نام پادشاه تاج‌دار ایران، تاج‌گذاری کرد.

کاخ گلستان تهران؛ پرده‌ای از داستان‌های شاهان و وقایع تاریخی

این عملکرد آغامحمدخان سبب ارزش‌گذاری صدچندان ارگ سلطنتی نسبت به قبل شد. در عهد فتحعلی‌شاه قاجار به دلیل تاج‌گذاری مجدد وی و همچنین به‌واسطه رویاهای شکوهمند این پادشاه، عمارت و کاخ گلستان آراستگی و توسعه بیشتر و بهتری را به چشم خود دید. در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار عمارت و کاخ گلستان به دلیل مدت‌زمان طولانی حکومت ایشان یعنی تقریبا نزدیک به ۴۹ سال و به‌واسطه بازدید او از اروپا به‌عنوان اولین پادشاه ایران که در ۳ سفر انجام شد، کاخ و عمارت گلستان تغییرات زیادی را متأثر از معماری و فرهنگ اروپا در خود شاهد بود.

بخش‌های مختلف کاخ گلستان تهران

کاخ گلستان در طول تاریخ ۴۰۰ و اندی ساله خود بارها دچار تغییر شده است. در دوره‌هایی بخش‌هایی به آن اضافه شد و همچنین اسنادی وجود دارد که برخی بخش‌های آن نیز به کلی ویران یا حذف شدند. از جمله بخش‌هایی که در ادوار گذشته در کاخ گلستان وجود داشتند اما امروزه اثری از آن‌ها در این کاخ دیده نمی‌شود می‌توان به عمارت اندرونی (فرح‌آباد یا حرم‌خانه)، خوابگاه ناصری، تالار خاقان مغفور، عمارت خروجی، عمارت صندوقخانه، رخت‌دارخانه سلطنتی و دروازه نقاره‌خانه اشاره کرد.

کاخ گلستان تهران؛ پرده‌ای از داستان‌های شاهان و وقایع تاریخی

همچنین یکی دیگر از بناهایی که در گذشته در کاخ گلستان وجود داشته اما اکنون دیگری اثری از آن نیست، تکیه دولت یا تکیه همایونی دولتی بود. این تکیه با ۲۸۲۴ مترمربع مساحت در زمان ناصرالدین شاه بنا شد و محلی بود برای برگزاری مراسم تعزیه و سایر آیین‌های سوگواری و روضه‌خوانی عاشورا. محل این بنا در بخش جنوب شرقی کاخ، شمال سبزه میدان و روبه‌روی مسجد شاه تهران بوده است. پس از دوران ناصرالدین شاه و به دنبال مورد استفاده قرار نگرفتن بنا، تکیه دولت کم‌کم رو به ویرانی رفت، تا جایی که در سال ۱۳۲۵ جهت ساخت بانک ملی ایران به طور کلی تخریب شد.

اما از جمله بناهایی که در حال حاضر در کاخ گلستان وجود دارند، می‌توان به شمس‌العماره، تالار سلام، تالار آیینه، ایوان تخت مرمر، حوضخانه، کاخ ابیض، خلوت کریمخانی، عمارت بادگیر، تالار عاج، تالار الماس، تالار برلیان، کتابخانه و حوضخانه عمارت بادگیر اشاره کرد. می‌توان گفت تقریبا تمام این بناها در دوران قاجار ساخته شده است. بنابراین گرچه ساخت بنای کاخ گلستان در زمان صفویه آغاز شد، اما آنچه که ما امروزه از این بنا می‌بینیم به صورت کلی در دوره قاجار و توسط پادشاهان مختلف این سلسلسه، از جمله آغامحمدخان و ناصرالدین شاه ساخته شده است.

ساعت بازدید کاخ گلستان تهران

کاخ گلستان ساعت بازدید متفاوتی در فصول مختلف سال، دارد. به طوری که در فصل های بهار و تابستان، این مجموعه از ساعت ۹:۳۰ صبح تا حدود ساعت ۱۸:۳۰ باز می باشد. همچنین در فصل های پاییز و زمستان اگر بخواهید برای بازدید از این مجموعه بروید، می توانید از ساعت ۹ تا ۱۸:۳۰ به آن مراجعه کنید. لازم است بدانید کاخ گلستان در روز ۱۳ فروردین عید و روزهای تعطیلی رسمی نیز، تعطیل می باشد.

کاخ گلستان تهران؛ پرده‌ای از داستان‌های شاهان و وقایع تاریخی

هزینه ورودی کاخ گلستان برای گردشگران ایرانی و خارجی متفاوت است. همچنین بازدید از قسمت ها و بخش های مختلف کاخ گلستان نیز شامل هزینه می باشد که در هنگام ورود می توانید هر بخشی را که می خواهید در کاخ گلستان از آن بازدید کنید را انتخاب و هزینه آن را پرداخت کنید. با پرداخت هزینه، بلیط اختصاصی هر بخش به شما داده می شود که می توانید با تحویل آن در درب ورودی هر قسمت، به بازدید از آن بپردازید. خوب است بدانید بازدید از خلوت کریمخانی، تالار برلیان و تالار ظروف برای عموم افراد رایگان بوده و نیازی به پرداخت ورودی ندارد.

دسترسی به کاخ گلستان

دسترسی به کاخ گلستان تهران با مترو

اگر قصد دارید با استفاده از مترو به کاخ گلستان بروید، در هر کجا که سوار مترو خط ۱ می شوید، بایستی در ایستگاه مترو ۱۵ خرداد که نزدیک ترین ایستگاه به این کاخ است، پیاده شوید. سپس ادامه مسیر را به صورت پیاده تا میدان پانزده خرداد طی کرده و با رسیدن به خیابان داور، به کاخ گلستان خواهید رسید.

دسترسی به کاخ گلستان با اتوبوس

از دیگر وسایل نقلیه ای که می توانید برای دسترسی به این بنای تاریخی استفاده کنید، اتوبوس است. شما می توانید با سوار شدن به اتوبوس هایی که در چهارراه گلوبندک توقف دارند، به این کاخ دسترسی پیدا کنید.

دسترسی به کاخ گلستان تهران با خودروی شخصی

در صورتی که می خواهید با استفاده از خودروی شخصی به کاخ گلستان بروید، لازم است بدانید برخی از خیابان های منتهی به این کاخ، همچون باب همایون، صور اسرافیل، داور سنگ فرش شده و امکان عبور هیچگونه وسیله نقلیه ای، وجود ندارد. به همین دلیل از هر خیابانی که برای رسیدن به کاخ گلستان استفاده کنید، بایستی خودروی خود را در این خیابان ها پارک نموده و مسیر باقی مانده را با پیاده روی طی کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید