برخی سهامداران حقیقی در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، با خروج از سهم‌های پالایشی، وارد سهم‌های خودرویی شدند.

سهام خودرویی پیشتاز رشد بورس شدند

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، بازار سرمایه امروز برخلاف روزهای گذشته نتوانست عملکرد قابل قبولی از خود به جای بگذارد. بازار سهام امروز با تقاضای خوبی کار خود را آغاز کرده بود؛ اما این تقاضا از اواسط معاملات با فشار فروش فروشندگان همراه شد تا بازار باز هم به حالت نوسانی خود بازگردد.

به باور برخی از کارشناسان بازار سرمایه بخش عمده کم‌جانی این روزهای بازار سهام نشات گرفته از سیاست‌های یک طرفه تصمیم‌گیران اقتصادی و به عبارتی دولت است.

هیجان سیاست‌گذار در اتخاذ مقررات با محوریت ساماندهی به بازار اما در عمل ایجاد اخلال در نظام عرضه و تقاضا شرایط محتاطانه‌ای را ایجاد کرده است.

در روز صعود 11 هزار واحدی شاخص کل بورس تهران، سهامداران حقیقی از سهم‌های پالایشی خارج شدند و بخشی از آنها وارد سهم‌های خودرویی شدند. خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار نیز منفی بود.

* رویکرد دولت به بازار سرمایه اشتباه است

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: پول حقیقی در حال ورود به صنایعی است که در چند وقت اخیر افت‌های زیادی را متحمل شدند. این رویداد نشان از هوشمندی بازار دارد. صنایعی همچون سیمان که در هفته‌های اخیر توام با نزول بازار افت چندانی را تجربه نکردند، طی روزهای گذشته با خروج پول همراه شدند. در مقابل ورود پول به سهولت در صنایعی نظیر خودرو و فلزات اساسی صورت گرفت.

وی ادامه داد: رویکرد دولت به بازارهای مالی به سمت کنترل بوده که به نظر سیاست غلطی است. در سیاست مالی سال جاری بر خلاف تصور فعالان بورسی و سرمایه‌گذاران، دولت برای این که بتواند منابع تبصره ۱۴ را تامین کند، سریعا سراغ صنایع بورسی آمد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: دولت باید موضع خود در قبال بازار سهام را مشخص کند. نوسانگیران از این وضعیت در حال سوءاستفاده بوده و در حال بالا و پایین کردن شاخص کل هستند تا بتوانند از این شرایط بیشترین بهره را ببرند.

* رشد شاخص‌های عملکردی بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در روزی که معاملات ۵۹ درصد از کلیت بازار معادل ۴۴۶ شرکت در بازه منفی پیگیری شد توانست با ۰.۵۴ درصد رشد، رقم ۲ میلیون و ۵۱ هزار واحدی را به خود اختصاص دهد.

شرایط در نماگر هم‌وزن بورس مثبت، اما در مقایسه با دماسنج اصلی کم رمق‌تر بود؛ به نحوی که این معیار بورسی با ۰.۳۶ درصد افزایش در رقم ۷۱۹ هزار و ۵۶۰ واحدی تثبیت شد.

شاخص کل فرابورس نیز با رشد 109 واحدی به رقم 26 هزار و 650 واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با افزایش 196 واحد به سطح 131 هزار و 301 واحد رسید.

* خروج پول حقیقی از بازار سهام

روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام منفی شد و 599 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به روز یکشنبه رشد 4 درصدی داشته است.

امروز نماد غدشت (دشت مرغاب)، شتران (پالایش نفت تهران) و شپنا (پالایش نفت اصفهان)، بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای خگستر (گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو)، خودرو (ایران خودرو) و وکار (بانک کارآفرین) اختصاص داشت.

ارزیابی وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ۱۶ مرداد ماه نشان می‌دهد، مجموع صندوق‌های درآمد ثابت و مختلط بیش از ۱۴۲ میلیارد تومان فرار سرمایه از سوی سهامداران خرد را در جریان خرید و فروش‌ها تجربه کردند. در مقابل اما صندوق‌های سهامی شاهد تزریق ۲۳ میلیارد تومان پول از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی بودند.

* بهبود ارزش معاملات بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 241 هزار و 570 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 232 هزار و 626 میلیارد تومان بود که 96 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 18 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 5 هزار و 617 میلیارد تومان رسید.

* ارزش صف های خرید و فروش بورس

در داد و ستدهای این روز معاملاتی ۴۱ درصد از بازار معادل ۳۰۷ شرکت در محدوده مثبت به فعالیت‌های خود پایان دادند. اما نکته حائز اهمیت به صف‌های خرید و فروش باز می‌گردد. ارزش کل سفارش‌های روی تابلو، نمادهای سهامی، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بخش فروش ۳۸۴ میلیارد تومان (۵۸ شرکت) و در بخش خرید بیش از ۴۴۰ میلیارد تومان تقاضا (۶۶ شرکت) وجود داشت.

سرانه خرید اشخاص حقیقی به ۳۰ میلیون تومان و سرانه فروش حقیقی نیز به ۱۸.۱ میلیون تومان رسید.

پایان پیام/

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید