سازمان هواشناسی نیز برای ۱۸ استان کشور از جمله تهران هشدار سطح زرد صادر کرد و از احتمال آب‌گرفتگی، سیلاب ناگهانی، برخورد صاعقه و وزش باد خبر داد.

فوری/ آماده باش ۱۸ استان از جمله تهران به دلیل بارش باران و سیل

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، صادق ضیاییان در گفتگو با ایسنا درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: امروز (۱۶ مرداد) در بخش‌هایی از آذربایجان شرقی، اردبیل، سمنان، تهران، البرز، قزوین، زنجان، مازندران، مناطقی از مرکز کشور در استان‌های قم، مرکزی و اصفهان افزایش ابر گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.  سه‌شنبه (۱۷ مرداد) این شرایط علاوه بر مناطق ذکر شده در بخش‌هایی از سواحل دریای خزر و ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی در استان‌های همدان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و شمال فارس ادامه خواهد داشت. 

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا بیشینه بارش طی دو روز آینده برای ارتفاعات و دامنه‌های البرز در استان‌های سمنان، تهران و مازندران انتظار می‌رود.  چهارشنبه (۱۸ مرداد) در بخش‌هایی از غرب، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی و ارتفاعات البرز مرکزی و پنجشنبه (۱۹ مرداد) در بخش‌هایی از غرب و جنوب غرب کشور، ابرناکی، رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. 

ضیاییان در ادامه گفت: طی پنج روز آینده در دامنه‌ها و ارتفاعات واقع در هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، جنوب و شرق فارس در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب رشد ابرهای همرفتی، گاهی رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود. 

وی افزود:طی پنج روز آینده در برخی مناطق شمال شرق، شرق، بخش‌هایی از مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز در بعضی ساعات وزش باد شدید، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا رخ خواهد داد. این شرایط طی روزهای چهارشنبه تا جمعه (۱۸ تا ۲۰ مرداد) در شرق کشور تشدید می‌شود و رخداد توفان گردوخاک همراه با کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی در این منطقه انتظار می‌رود. 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در ادامه گفت: طی سه روز آینده در بعضی ساعات سرعت وزش باد در جنوب غرب و نوار مرزی غرب کشور افزایش می‌یابد که خیزش گردوخاک در برخی از این مناطق دور از انتظار نیست. 

ضیاییان در ادامه گفت: امروز و فردا تنگه هرمز، شمال و مرکز خلیج فارس و طی پنج روز آینده شرق دریای عمان مواج خواهد بود. 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۱۷ مرداد) نیمه‌ابری تا ابری و در بعضی ساعت‌ها رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید با حداقل دمای ۲۶ و حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتیگراد و روز چهارشنبه (۱۸ مرداد) نیمه‌ابری، در بعضی ساعت‌ها افزایش باد و گاهی ابری با احتمال وزش باد شدید و رگبار باران با حداقل دمای ۲۵ و حداکثر دمای ۳۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. 

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۱۶ و ۱۷ مرداد) اهواز با دمای ۴۸ و ۴۹ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و اردبیل و شهر کرد با دمای ۱۶ و ۱۵ درجه سانتیگراد خنک‌ترین مراکز استان کشور هستند.

همچنین بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در بخش‌هایی از آذربایجان شرقی، اردبیل، مازندران، سمنان، تهران، البرز، قزوین، زنجان، مناطقی از مرکز در استان‌های قم، مرکزی و اصفهان افزایش ابر، گاهی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

فردا سه‌شنبه این شرایط علاوه بر مناطق ذکر شده در بخش‌هایی از سواحل دریای خزر و ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی در استان‌های همدان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و شمال فارس ادامه خواهد داشت. بیشینه بارش طی ۲ روز آینده برای ارتفاعات و دامنه‌های البرز در استان‌های سمنان، تهران و مازندران انتظار می‌رود.

روز چهارشنبه در بخش‌هایی از غرب، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی و ارتفاعات البرز مرکزی و پنجشنبه در بخش‌هایی از غرب و جنوب غرب کشور ابرناکی، رگبار، رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

طی ۵ روز آینده در دامنه‌ها و ارتفاعات واقع در هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و جنوب و شرق فارس در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رشد ابرهای همرفتی، رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

به گزارش تسنیم، طی ۵ روز آینده در برخی مناطق شمال شرق، شرق، بخش‌هایی از مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز در برخی ساعات وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا روی می‌دهد. این شرایط روزهای چهارشنبه تا جمعه در شرق کشور تشدید شده و طوفان گردوخاک همراه با کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی روی می‌دهد.

همچنین طی ۳ روز آینده در برخی ساعات سرعت وزش باد در جنوب غرب و نوار مرزی غرب کشور افزایش یافته که باعث خیزش گردوخاک در برخی از این مناطق می‌شود. امروز و فردا تنگه هرمز، شمال و مرکز خلیج‌فارس و طی ۵ روز آینده شرق دریای عمان مواج است.

توصیف سامانه: رشد ابرهای همرفتی و سامانه بارشی

زمان شروع: دوشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۱۶

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۱۸

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت در مناطق مستعد خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۱۶: نیمه شمالی آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، مازندران، تهران، قزوین، البرز، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، مرکزی، قم، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، جنوب و جنوب غرب کرمان، هرمزگان، جنوب شرق فارس، ارتفاعات بوشهر.

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۵/۱۷: تهران، سمنان، قم، اصفهان، قزوین، البرز، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، زنجان، ارتفاعات غربی یزد، نیمه‌جنوبی کرمان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۱۸: اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، ارتفاعات تهران، البرز، سمنان، ارتفاعات غربی یزد، شمال هرمزگان، غرب گلستان، ارتفاعات جنوبی کرمان.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال سیلاب و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیلها، صاعقه، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط و اجتناب از تردد، توقف و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری بویژه در اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشار سطح

زمان شروع: دوشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۱۶

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۱۸

نوع مخاطره: وزش باد شدید، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۱۶: خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی، نیمه جنوبی تهران، قم، اصفهان، خوزستان، ایلام، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب سمنان.

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۵/۱۷: سمنان، تهران، قم، البرز، یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شمال اصفهان.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۱۸: سمنان، نیمه‌جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط و اجتناب از رفت وآمدهای غیر ضروری برای افراد سالمند و بیمارهای تنفسی و قلبی، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج

زمان شروع: بعدازظهر دوشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۱۶

زمان پایان: اواخر وقت سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۵/۱۷

نوع مخاطره: دوشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۱۶: درساعات بعدازظهر و اوایل شب افزایش سرعت وزش باد جنوب غربی تا ۱۲ متر بر ثانیه وافزایش ارتفاع امواج بین ۱.۵ تا ۲ متر در تنگه هرمز (بویژه درنواحی غربی)، افزایش سرعت وزش باد شمال غربی در شمال و مرکز خلیج فارس با حداکثر سرعت ۱۲ متر بر ثانیه.

سه شنبه ۱۴۰۲/۰۵/۱۷: افزایش ارتفاع امواج و وزش باد در ساعات صبح تا ظهر در تنگه هرمز و مناطق شمال و مرکز خلیج فارس و در ساعات بعدازظهر و عصر در تنگه هرمز و شرق خلیج فارس.

منطقه اثر: تنگه هرمز و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر، مناطق دور از ساحل استان هرمزگان، در خلیج فارس

اثر مخاطره: اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک، احتمال پاره شدن تورهای صیادی وآسیب به قفس‌های پرورش ماهی، احتمال اختلال در تردد کشتی‌های تجاری.

توصیه: خودداری از تردد شناورهای سبک، خودداری از فعالیت‌های تفریحی و شنا، تمهیدات لازم جهت تردد شناورهای مسافربری و تمهیدات لازم جهت تردد در کشتی‌های تجاری.

کد خبرنگار: ۲۸
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    0 0
    پارسال یزد یک بارونی اومد امسال فقط گرد وخاک نصیب شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید