داشتن استراتژی در دیجیتال مارکتینگ یک ضرورت به حساب می‌آید از این رو با ما همراه باشید و درباره تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ بدانید.

تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

سلام نو _ سرویس علم و فناوری: استراتژی بازاریابی دیجیتال برنامه‌ای است که به شما کمک می‌کند به اهداف کسب‌وکاری خود برسید و در راه رسیدن به این اهداف از ابزارهای موجود، کمپین‌ها و کانال‌هایی مثل رسانه‌های فردی، پولی و اکتسابی استفاده کنید. در این مقاله می‌خواهیم مسیری برای ساخت یک استراتژی منسجم و کارآمد به شما معرفی کنیم. ادامه‌ٔ مقاله را از دست ندهید.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ و مراحل ایجاد آن

استراتژی دیجیتال مارکتینگ طرحی است برای ایجاد حضور اینترنتی از طریق کانال‌های آنلاین مانند جستجوی ارگانیک، رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات پولی و سایر رسانه‌های مبتنی بر وب مانند وبسایت شما. هدف استراتژی های دیجیتال مارکتینگ افزایش آگاهی از برند شما و جذب مشتریان جدید به برند شما است.

یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ قوی، به کسب‌وکار شما کمک می‌کند تا از طریق کانال‌های انتخاب شده با دقت به اهداف دیجیتالی خاصی دست یابد. بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که همه کانال‌های بازاریابی برای همه کسب‌وکارها مناسب نیستند.

تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

چالش اصلی برای صاحبان کسب‌وکار و بازاریابان استفاده از یک استراتژی مناسب در دیجیتال مارکتینگ است. در حالت کلی، استراتژی‌ بازاریابی دیجیتال به دو بخش رایگان (Organic) و غیر رایگان (Paid) تقسیم می‌شود. استراتژی رایگان بر بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (SEO) و بهینه‌سازی صفحه اپلیکیشن‌ها در مارکت (ASO) تمرکز دارد. استراتژی غیر رایگان دیجیتال مارکتینگ انواع مختلفی را شامل می‌شود که SEM یکی از آنهاست. به دلیل وجود رقابت بسیار زیاد در استراتژی‌های رایگان، استراتژی‌های غیر رایگان ممکن است تأثیرگذاری بیشتری در ایجاد ترافیک داشته باشد.

اهمیت بازاریابی دیجیتال همچنان در حال افزایش است. مردم زمان بیشتری را به صورت آنلاین سپری می‌کنند و بودجه بازاریابی همچنان به سمت دیجیتال سنگینی می‌کند. با فرصت‌های بسیار زیاد در دیجیتال مارکتینگ، به راحتی می‌توان وارد فعالیت‌های اجرایی شد. با این حال، سرمایه گذاری در استراتژی یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش بازگشت سرمایه دیجیتال شما است. یک استراتژی واضح، ضررها را کاهش می‌دهد و تمرکز را به تلاش‌های شما می‌افزاید.

در اینجا نحوه ایجاد یک استراتژی دیجیتال مارکتنیگ قوی آورده شده است:

تعیین اهداف بازاریابی

مشخص کردن پرسونای مخاطبان

بررسی ابزار و کانال‌های دیجیتال مارکتینگ

شناسایی و تحلیل رقبا

اجرا و ارزیابی

از میان قسمت‌های مختلف استراتژی دیجیتال مارکتینگ، مرحله آخر که اجرا و ارزیابی است، مهم‌ترین مرحله است.

تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

۷ مرحله کاربردی برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

گام اول: برای خریداران خود، پرسونا بسازید

اولین چیزی که برای هر نوع بازاریابی باید بدانید، این است که بازاریابی شما قرار است کدام دسته از افراد را مورد هدف قرار دهد و دقیقا می‌خواهید چه کسی را جذب کنید. کاربرد ایجاد پرسونای خریداران همین است که به شما در تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ کمک کند. پرسونا ساختن یعنی شما از قبل بدانید چه‌ کسی به احتمال زیاد مشتری شما خواهد بود و در واقع ویژگی‌های مشتری هدف خود را حدس بزنید.

گام دوم: اهداف و منابع خود را مشخص کنید

هدف هر بخش از کسب‌وکار باید در راستای هدف کلی بیزنس باشد. مثلا اگر هدف شما این است که درآمد خود را در سال جاری ۲۰٪ افزایش دهید، ممکن است همکاران بخش بازاریابی شما به دنبال افزایش ۵۰ درصدی گرفتن لید باشند، تا هدف کلی کسب‌وکار را محقق کنند. هدف بازاریابی شما، هرچیزی که باشد، به منابع مناسبی احتیاج دارید تا رسیدن به آن ممکن شود. این منابع می‌توانند ابزارهای فیزیکی مثل تجهیزات به‌روزتر برای فیلم‌برداری باشند، یا ایجاد یک کانال جدید مانند ایمیل‌ مارکتینگ برای ارتباط با مخاطبان یا حتی یک فرد متخصص.

تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

گام سوم: کانال‌های دیجیتال مارکتینگی که در اختیار دارید را ارزیابی کنید

خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که موقع مرتب کردن کمد ابزار یا لباس‌هایمان به یک مورد بر بخوریم که اصلا وجودش را فراموش کرده بودیم. برای اینکه چنین اتفاقی دربارهٔ کانال‌های دیجیتال مارکتینگمان نیفتد، بهتر است یک لیست از این کانال‌ها داشته باشیم.

گام چهارم: برای تولید محتوای خود برنامه‌ریزی کنید

محتوا، که بخشی از رسانه‌های فردی هر برند است، قلب دیجبتال مارکتینگ محسوب می‌شود. هر پیامی که برند شما ارسال می‌کند می‌تواند به عنوان محتوا شناخته شود؛ از صفحه‌ٔ «درباره‌ی ما» گرفته تا پست‌های بلاگ و کتاب‌های الکترونیکی (e-book) منتشر شده. محتوا، بازدیدکنندگان شما را به لید تبدیل می‌کند و حضور آنلاین شما را بهبود می‌بخشد.

برای بهبود کمپین‌های رسانه‌ی فردی و محتوای خود می‌توانید از تکنیک‌های زیر استفاده کنید:

محتواهای فعلی خود را بررسی کنید.

کمبودهای محتوا را شناسایی کنید.

یک برنامه‌ی منسجم برای تولید محتوا بنویسید.

گام پنجم: کمپین‌های رسانه‌های اکتسابی‌تان را بررسی کنید

مرحله‌ی بعدی در تدوین استراتژی بازاریابی دیجیتال این است که به کارهایی که تا امروز برای بازاریابی برند خود انجام داده‌اید فکر کنید و به کارامدی هر یک امتیاز دهید. برای راحتی کار خود می‌توانید از ابزاری مثل Google Analytics استفاده کنید.

تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

به آن‌ها رتبه دهید و مشخص کنید بیشترین جذب ترافیک و لید از کدام بخش بوده است، کدام پست شما در شبکه‌های اجتماعی بیشتر به اشتراک گذاشته شده است یا کدام تدبیر شما رضایت مشتری را به همراه داشته است و مواردی از این دست. روی نقاط قوت خود تمرکز کنید. نقاط ضعف خود را بشناسید، آن‌ها را اصلاح یا با کمپین‌های دیگر جایگزینشان کنید.

گام ششم: کمپین‌های رسانه‌های پولی‌تان را بررسی کنید

مانند آن‌چه در مرحله‌ٔ قبل انجام دادید این بار کمپین‌های پولی خود را بررسی کنید. مثلا بررسی کنید که آیا تبلیغات تلویزیونی که چند ماه پیش پخش کردید، نتیجه‌ٔ مثبتی داشته است یا خیر. پلتفرم‌های مختلفی که در آن‌ها تبلیغات پولی انجام داده‌اید را بررسی کنید و نقاط ضعف و قوت هر یک را بشناسید. تصمیم بگیرید که آیا تداوم تبلیغات در هرکدام از پلتفرم‌ها بهینه است یا نه و اینکه کدامیک از آن‌ها بیشتر برای رسیدن به اهدافتان به شما کمک می‌کنند.

تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

گام هفتم: تمام گام‌های بالا را در کنار هم به کار بگیرید

با ساخت پرسونای خریدار ‌توانستید او و نیازهایش را بشناسید، سپس هدف و ابزارهایتان را ‌شناختید، با بررسی کانال‌های مختلف بازاریابی که تاکنون از آن‌ها استفاده کرده‌اید توانستید ببینید کدامیک مؤثرتر بوده‌اند و حالا وقت آن است که از تمام این مراحل استفاده کنید و یک سند استراتژی جامع برای خود تهیه کنید و مطابق با آن پیش بروید. سند استراتژی شما نقشه‌ی راه موفقیتتان است. بهتر است استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را برای طولانی مدت، حدودا ۶ تا ۱۲ ماه، برنامه‌ریزی کنید. این نکته به شما و تیمتان کمک می‌کند بدانید هر کاری را دقیقا تا چه موقع باید تمام کرده باشید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید