وزیر دادگستری با بیان اینکه یک تعدادی از کودکان کار خانواده دارند اما فقیر هستند، گفت: هر چند که در برخی مواقع باندهایی پشت این افراد هستند اما برخی خانواده‌ها برای تامین معاش خود این کار را انجام می‌دهند که ما کودک را باید به خود خانواده بدهیم اما باید از خانواده با کمک خیرین حمایت شود.

اگر تفکیک پسماند از مبدا انجام شود موضوع زباله گردی منتفی می‌شود

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، رحیمی در اختتامیه سومین کارگاه نظام حمایت از اطفال و نوجوانان با بیان اینکه واقعیت این است که تعالیم عالی اسلام در مورد کودک بسیار غنی است، گفت: اصل موضوع تربیتی راجع به کودک است و اگر می‌خواهیم جامعه را اصلاح کنیم باید از کودک شروع کنیم، اما واقعیت این است که در اجرا به احکام توجه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه موضوعاتی در این کارگاه مطرح شد که در چند مسئله به جز تفاهم و همکاری دستگاه‌های مختلف قابل حل نیست، گفت: یک موضوع که با اصلاح آئین‌نامه آثار آن در جامعه دیده شد بحث فرزندخواندگی و حمایت از کودکان بد و بی سرپرست بود. چرا که مطابق قانون اگر کودک بی سرپرست یا بدسرپرست باشد با دستور دادستانی تحویل بهزیستی می‌شود و این افراد یا در بهزیستی نگهداری می‌شوند و یا به مراکز شبه خانواده داده می‌شوند. مراحل فرزندخواندگی هم پیچیده بود به گونه‌ای که بسیاری از افراد قادر به فراهم کردن لوازم و مقدمات آن نبودند و یا برخی خانواده‌ها مایل نبودند که کودکان معلول را به فرزندخواندگی قبول کنند اما با اصلاح آئین‌نامه به بهزیستی اجازه دادیم موقتا کودکان را به خانواده‌ها بدهند که این موضوع در هیات دولت نیز تصویب شد که موجب می‌شود ما در مراکز بهزیستی طفل بد و بی سرپرست نداشته باشیم که این موضوع آثار و برکات زیادی دارد و اگر کودکان و خانواده‌ها مایل بودند می‌توانند در همان خانواده‌ها ادامه دهند.

وی با بیان اینکه ما در مرجع ملی حقوق کودک عزم جدی داریم که با کمک دستگاه‌های مختلف برای کودکان کار کاری کنیم، گفت: اولویت اول کودکان کار خیابان است که واقعا در شان نظام اسلامی با این همه احکام متعالی نیست که در چهارراه‌ها پنج کودک بخواهند به یکباره ماشین را پاک کنند و یا تکدی‌گری کنند، درست است که اکثرا اتباع هستند اما چه فرقی می‌کند؟!

وزیر دادگستری افزود: من و شما باید این مسئله را حل کنیم هر چند معتقدم که در این کارگروه جای مدیران بهزیستی که اصل کار با آنها است، خالی است. اما باید مسئله کار کودک خیابان را حل کنیم و از آنجایی که وقتی ظرفیت بهزیستی خالی شود می‌توانیم این کودکان را بعد از غربالگری توسط بهزیستی در صورتیکه خانواده‌ای مایل باشد آنها را به خانواده‌ها بدهیم اما اگر بد سرپرست و بی سرپرست و زیر 18 سال سن داشتند و اگر خانواده‌ای بود می‌تواند بطور موقت از آنها نگهداری کند. هر چند که ممکن است بگویید خانواده‌ای که مایل باشد این افراد را به فرزندی بگیرد کم هستند. لذا کودکان بد و بی سرپرست را به مراکز می‌آوریم و به هیچ وجه اجازه ندارند که در خیابان باشند ولو حتی اتباع باشند. چرا که ما کودک را می‌شناسیم نه اتباع و غیر اتباع را.

وزیر دادگستری با بیان اینکه یک تعدادی از کودکان کار خانواده دارند اما فقیر هستند، گفت: هر چند که در برخی مواقع باندهایی پشت این افراد هستند اما برخی خانواده‌ها برای تامین معاش خود این کار را انجام می‌دهند که ما کودک را باید به خود خانواده بدهیم اما باید از خانواده با کمک خیرین حمایت شود.

وی با بیان اینکه مرجع ملی حقوق کودک وظایف زیادی دارد گفت: کار زیادی می‌شود در مرجع ملی حقوق کودک انجام داد و ما باید کودکان کار را ساماندهی کنیم. البته ساماندهی به این معنا که آنها را جمع کنیم و نبینیم نه. بلکه باید حمایت کنیم.

وی در خصوص زباله گردی کودکان نیز با بیان اینکه قانون مدیریت پسماند داریم و بر اساس این قانون باید زباله از مبدا تفکیک شود، گفت: مسئول این موضوع هم دهیاری‌ها و شهرداری‌ها هستند و اگر این تفکیک پسماند از مبدا انجام شود موضوع زباله گردی هم منتفی می‌شود و طبق قانون متولی مشخص است اما دادستانی می‌تواند به عنوان حقوق عامه وارد شود.

وی با بیان اینکه ما دنبال مچ گرفتن نیستیم اما باید مسئله جمع‌آوری شود، گفت: این کارگاه‌ها می‌تواند موجب هم افزایی شود و باید مرتب از دوستانمان پیگیر انجام وظایف‌شان باشیم.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید