زنی که به همراه زیورآلات و سرویس پذیرایی‌اش در این مقبره آرام گرفته است، ۲۷۰۰ سال قبل از دنیا رفته و بنابراین تقریبا هم سن و سال خود شهر رم بوده است.

خاکسپاری زن نگون بخت با لوازم آشپزخانه در میان تنه درخت + فیلم

به گزارش سلام نو، شهر باستانی رم سرگذشت شگفت‌انگیزی داشته و وقایع تاریخی بسیار مهمی را به خود دیده است. این شهر آثار باستانی فراوانی دارد که احتمالا خیلی از علاقمندان به تاریخ با آن‌ها آشنا هستند. بیشتر چیزهایی که ما دربارۀ این شهر می‌دانیم و بیشتر آثاری که از آن می‌شناسیم مربوط به حدود ۲۰۰۰ سال قبل و دوران اوج امپراطوری روم هستند. اما این شهر سابقه‌ای طولانی‌تر دارد که تا امروز تا حد زیادی ناشناخته مانده است.

حالا رازهای قدیمی‌تر این شهر در حال آشکار شدن هستند. موزۀ ملی رم در حال گشایش نمایشگاهی است که قرار است اشیاء تدفینیِ یافت شده در قدیمی‌ترین گورهای این شهر را به نمایش بگذارد. آثاری که برخی از آن‌ها چند دهه در انبارها پنهان مانده بودند.

این نمایشگاه نتیجۀ یک برنامۀ دوساله برای فهرست‌کردن، ثبات‌بخشی و ترمیم اشیاء و بقایای یافت شده از یک گورستان مربوط به قرون ۷ و ۸ قبل از میلاد است. این گورستان در مسیر جاده‌ای باستانی کشف شد که رم را به شهر لاوینیوم متصل می‌کرد. کاوش در این سایت باستانی از سال ۱۹۷۱ آغاز شد؛ در جریان این کاوش‌ها و در طی چند دهه صدها مقبره در این گورستان شناسایی شدند.

مهم‌ترین و حیرت‌انگیزترین کشفی که در این گورستان صورت گرفت، مقبرۀ شمارۀ ۳۵۹ بود که در سال ۱۹۹۱ یافت شد. باستان‌شناسان کل محتویات این گور را به همراه یک قالب بزرگ از خاک، داخل یک جعبۀ چوبی گذاشتند و به انبار انتقال دادند؛ محتویات مقبره چند دهه در همانجا باقی ماندند.

دفن سرویس پذیرایی با مقبرۀ شگفت‌انگیز زن,مقبره یک زن

اهمیت این گور هم به خاطر تعداد اشیاء تجملی و منحصربه‌فردی بود که در آن قرار داشت و هم به خاطر این که در آن به جای تابوت از یک تنۀ توخالی درخت استفاده شده بود (تصویر نمایه). به همین خاطر بود که باستان‌شناسان محتویات آن را به همراه بخشی از خاک به صورت یکجا با خودشان بردند تا بافت و حالت قرارگیری آن‌ها را به همان صورتی که در قبر بوده حفظ کنند. این تودۀ خاک به مدت ۳۰ سال کاوش نشده باقی ماند.

نهایتا در سال ۲۰۲۱ محتویات مقبره مورد بررسی، پاک‌سازی و ترمیم قرار گرفتند. این فرایند که دو سال به طول انجامید منجر به کشف استخوان‌های انسان شد که قبلا تصور می‌شد به طور کامل از بین رفته‌اند. این استخوان‌ها متعلق به یک زن جوان ۱۸ تا ۲۴ ساله بودند که در حدود سال ۷۳۰ قبل از میلاد از دنیا رفته بود. بنابراین اگر روایت‌ها دربارۀ تاسیس شهر رم در میانۀ قرن هشتم قبل از میلاد درست باشند، این زن و شهر رم هم‌سن و همزاد یکی دیگر بوده‌اند.

دفن سرویس پذیرایی با مقبرۀ شگفت‌انگیز زن,مقبره یک زن

این زن جوان با جامه‌ای آراسته به انواع جواهرات دفن شده بود؛ جواهراتی شامل یک گردنبند برنزی که آویزهایی با شمایل‌های حیوانی و انسانی دارد، سنجاق‌های تزئینی از جنس برنز و کهربا، تزئینات نقره‌ای برای مو و زیورآلاتی دیگر.

یک سرویس کامل پذیرایی شامل چاقوها، سیخ‌ها و جام‌های سفالی و برنزی نیز همراه با این زن جوان به خاک سپرده شده بودند. در میان اشیاء تدفینی این گور اشیائی ساخته شده در جنوب ایتالیا به چشم می‌خورد و برخی از آن‌ها مانند تزئینات کهربایی نیز ظاهرا از طریق دریای بالتیک وارد شده بودند.

محتویات این مقبره به همراه سایر یافته‌های مربوط به قرون هشتم و هفتم قبل از میلاد در نمایشگاهی که از شهریور امسال در محوطۀ تاریخی حمام‌های دیوکلتیان برپا می‌شود به نمایش گذاشته خواهند شد.

دفن سرویس پذیرایی با مقبرۀ شگفت‌انگیز زن,مقبره یک زن

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید