عمل لاپاراسکوپی از روش های مدرن و کارآمد در انجام جراحی های مختلف می باشد. ویژگی این روش جراحی بهره گیری از برش های کمتر می باشد. نتیجه این امر، بالا رفتن ایمنی و کاهش بعد تهاجمی این روش جراحی می باشد.

عمل لاپاراسکوپی: راهی به سوی بهبودی مطمئن و کم خطر

عمل لاپاراسکوپی یکی از روش های متداول و مدرن جراحی در دنیای امروزه می باشد. ویژگی مهم این روش جراحی کاهش برش و متعاقب آن خونریزی و گستردی مداخله در عمل جراحی می باشد. همین امر نتایج و پیامدهای مهمی را برای فرد جراحی شونده به همراه دارد. اما چه هنگامی از این روش استفاده می شود؟ آیا لاپاراسکوپی  خود روش جراحی جدا و یا جایگزینی بر اعمال جراحی مبتنی بر عمل باز است؟ مکانیسم عمل و ویژگی های این روش در اعمال جراحی لاغری شامل چه مواردی است؟  در این مقاله تلاش خواهیم کرد که به بررسی اجمالی این موضوع بپردازیم.

عمل لاپاراسکوپی: راهی به سوی بهبودی مطمئن و کم خطر

عمل لاپاراسکوپی  از روش های ایمن و مطمئن در انجام عمل های جراحی می باشد. این روش در طیف وسیعی از عمل های جراحی از جمله عمل های جراحی لاغری کاربرد دارد. لاپاراسکوپی نوعی جراحی است که از برش‌های کوچک‌تر از معمول بهره می گیرد.  در کنار جراحی، معمولا این روش بیشتر یک روش تشخیصی جراحی است که برای بررسی اندام های داخل شکم و همچنین سایر فضاهای بسته بدن مانند زانو کاربرد دارد. لاپاراسکوپی به پزشک این امکان را می دهد که بدون نیاز به ایجاد برش های بزرگ، داخل بدن فرد را دیده و حتی نمونه برداری (بیوپسی) از بدن فرد را در طول این روش انجام داده و جالب اینکه حتی  جراحی مورد نظر خود را نیز انجام دهد.

نام این روش را از لاپاراسکوپ گرفته شده است. لاپاراسکوپ ابزاری باریک و دارای یک دوربین فیلمبرداری کوچک و  دارای نور در انتهای خود است. زمانی که جراح این ابزار را از طریق یک برش کوچک وارد بدن فرد جراحی شونده می کند، می تواند با استفاده از مانیتور ویدئویی دستگاه گوارش فرد جراحی را پایش کند. بدون وجود این ابزار، جراح ناچار است که با کمک برش های متعدد فضای بسیار بزرگتری را برای انجام عمل جراحی ایجاد کند.

 به لطف ابزارهای خوب روش لاپاراسکوپی، جراح اجباری در لمس بدن فرد جراحی شونده ندارد. این امر همچنین به معنای  استفاده کمتر از برش است. آیا شنیده اید که افراد مختلف در مورد جراحی کمتر تهاجمی صحبت کنند؟ جراحی لاپاراسکوپی یک مورد از این نوع جراحی است. عمل لاپاراسکوپی روش کم خطر و کمتر تهاجمی است پزشکان ابتدا از این روش برای انجام جراحی کیسه صفرا و جراحی های زنان بهره  می گرفتند. سپس از این روش برای جراحی لاغری، روده ها، کبد و دیگر اندام ها استفاده شد.

عمل لاپاراسکوپی: راهی به سوی بهبودی مطمئن و کم خطر

عمل لاپاراسکوپی در اعمال جراحی لاغری

روش های مختلف برای انجام جراحی لاغری وجود دارد. هر کدام از این روش ها ویژگی های خاص خود را دارند. بعضی روش ها با قرار دادن جسمی خارجی در معده با هدف کاهش حجم مورد دسترس معده به هدف مورد نظر خود می رسند. مکانیسم دیگر روش های جراحی لاغری مبتنی بر تغییر آناتومی دستگاه گوارش فرد جراحی شونده می باشد. در این حالت حجم معده فرد جراحی شده به مقدار زیادی کاهش می یابد. همچنین با کاهش ترشح هورمون های مولد اشتها و گرسنگی گرلین، از پرخوری و مصرف زیاد مواد غذایی جلوگیری می شود.

این روش ها شامل باندینگ معده، بای پس معده، عمل بیلیو پانکراس، عمل اسلیو معده و ... می باشد. در اینجا عمل لاپاراسکوپی می تواند نقش مهمی در کاهش برش و بریدگی ها و متعاقب آن خونریزی و مخاطرات و عوارض بعد از عمل گردد. با محدود شدن دامنه عمل جراحی می توان به خوبی اهداف یاد شده را پوشش داد. از این رو عمل لاپاراسکوپی جایگزین و روش اجرایی خوبی برای اعمال این اعمال جراحی لاغری می باشد. با این توصیف هم اهداف این اعمال جراحی مانند  عمل اسلیو معده پوشش داده می شود و هم جراحی کمتر تهاجمی و مخاطره کمتری می باشد.

روش انجام عمل لاپاراسکوپی

قبل از آغاز به کارگیری این روش، برای اینکه جراحان شکم بیماران را جراحی کند، باید برشی به طول ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر ایجاد می‌کردند. این امر به جراحان فضای کافی  و این امکان  را می دهد که ببینند چه باید کنند و با انجام عمل به آن هدف برسند.

در جراحی لاپاراسکوپی، جراح چندین برش کوچک ایجاد می کند. معمولا طول هر کدام از این برش ها بیش از یکی دو ساتنی متر نیست. به همین دلیل است که گاهی اوقات به این روش جراحی سوراخ کلید می گویند. بعد از ایجاد برش جراح یک لوله را از هر دهانه ایجاد شده وارد بدن فرد جراحی شونده کرده و دوربین و ابزار جراحی را از طریق آنها وارد بدن فرد می کند.

عمل لاپاراسکوپی: راهی به سوی بهبودی مطمئن و کم خطر

مزایای جراحی لاپاراسکوپی

 با توجه به ایجاد برش های کمتر در روش لاپاراسکوپی، انجام این روش در مقایسه با جراحی سنتی دارای مزایای چشمگیری است که شامل موارد زیر می باشد:

  • ایجاد زخم های کوچکتری
  • کاهش طول مدت بستری شدن در بیمارستان بعد از عمل جراحی و ترخیص زودتر از بیمارستان
  • بروز کمتر درد در حین بهبودی زخم ها
  • بهبودی سریع تر زخم ها
  • بازگشت زودتر فرد به فعالیت های عادی و اجتماعی
  • احتمال کمتر برای بروز اسکار در بدن فرد جراحی شده

بحث و نتیجه ‌گیری

عمل لاپاراسکوپی یکی از روش های مدرن برای انجام جراحی های مختلف می باشد. جراحی های انجام گرفته توسط این روش طیف وسیعی را در بر می گیرد . در این روش  جراحی برش کمتری صورت پذیرفته و بر خلاف عمل باز شکاف و دهانه باز شده بدن برای عمل کوچکتر می باشد. نتیجه این امر کاهش خونریزی  و همچنین مخاطرات بعد از عمل جراحی می باشد.

 این روش جراحی فواید زیادی را برای فرد جراحی شونده در پی دارد. افزایش سلامتی، تجربه عمل جراحی ایمن و کاهش مخاطرات و طول مدت نقاهت از جمله این موارد می باشند.

معرفی جراح برتر برای انجام عمل جراحی لاپاراسکوپی

یکی از شروط مهم در انجام جراحی لاپاراسکوپی خوب، انجام این روش جراحی توسط یک جراحی ماهر و با تجربه است. در این زمینه پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از والاترین جراحان شهر تهران و حتی ایران را می‌باشد. این جراح پزشکی حاذق، کارا و دارنده بالاترین مدارک از بهترین دانشگاه‌ها می‌باشند. همچنین ایشان دارای کارنامه‌ای درخور در زمینه اعمال عمل لاغری و بیماری ‌های گوارشی می‌باشد. دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراح چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان می‌باشد.

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

افراد مراجعه‌کننده می‌توانند از تجربه افراد جراحی ‌شده اطلاع حاصل کنند. این امر می‌تواند کمکی خوب برای برطرف کردن دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی این عمل باشد. مراجعه‌کنندگان برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر استفاده کنند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان

https://drazarpeikan.com/

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید