فرمانده واگنر قرار است از روسیه به بلاروس برود.

تضمین پوتین برای خروج امن فرمانده واگنر

به گزارش سلام نو به نقل از مهر نوشت: سخنگوی ریاست جمهوری روسیه خروج امن فرمانده واگنر به بلاروس را از سوی ولادیمر پوتین تضمین کرد.

به نقل از الجزیره، «دمیتری پسکوف»، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در کاخ کرملین اعلام کرد که رئیس جمهور پوتین به بنیانگذار واگنر خروج امن به بلاروس را تضمین می‌کند.

به گفته پسکوف، اوضاع بدون ضرر حل شد و توافقی برای بازگشت جنگنده‌های واگنر به اردوگاه‌ها حاصل شده است، همچنین پرونده جنایی علیه پریگوژین تشکیل نخواهد شد و او به بلاروس می‌رود. سخنگوی پوتین گفت: «هیچ اقدام قضائی علیه جنگجویانی که در تشدید تنش نظامی شرکت کرده و وارد خاک روسیه شده‌اند انجام نخواهد شد.»

خبرگزاری اینترفاکس نیز اعلام کرد که نیروهای واگنر مقر منطقه نظامی جنوب در روستوف را به طور کامل با تمام وسایل نقلیه خود تخلیه کردند. در این ارتباط گفته شده که پریگوژین با جنگنده‌هایش مقر منطقه نظامی جنوب در روستوف را ترک کرد.

پسکوف درباره خروج فرمانده نیروهای واگنر افزود که تلاش‌های میانجی‌گری لوکاشنکو برای جلوگیری از خونریزی بیشتر اجرا شد. به گفته پسکوف، مسکو از تلاش‌های میانجی‌گری الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس بسیار قدردانی می‌کند.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه همچنین درباره تغییر وزیر دفاع این کشور تاکید کرد که تغییر افراد در وزارت دفاع از اختیارات رئیس جمهور فدراسیون روسیه است و در طول تماس‌ها برای حل شورش مورد بحث قرار نگرفت.

دمیتری پسکوف این نکته را نیز مورد تاکید قرار داد که شورش واگنر بر طرح‌های حمله به اوکراین تأثیری نخواهد گذاشت. پسکوف گفت: «ما به اقدامات مبارزان واگنر در جبهه احترام گذاشتیم و هیچکس آنها را مورد آزار و اذیت قرار نخواهد داد.»

سخنگوی پوتین این را نیز گفت که اگر برخی از جنگجویان واگنر مایل به امضای قرارداد و همکاری با وزارت دفاع باشند، این امر در مورد واحدهایی که در شورش شرکت نکرده‌اند، مورد موافقت قرار خواهد گرفت.

همزمان، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد که اصلی‌ترین چیز اکنون اتحاد است. زاخارووا گفت، ما یک فرمانده داریم که همه را به اتحاد دعوت کرد. اکنون این اصلی ترین چیز است. همه ما نسبت به همه چیز نگرش خود را داریم. اما لحظاتی در تاریخ پیش می‌آید که نیازهای شخصی فرد برای بعد کنار گذاشته می‌شود.

ساعاتی پیش از این، سرویس مطبوعاتی دفتر «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس گزارش داد که وی با فرمانده «واگنر» گفتگو کرده است. بر اساس اعلام منابع خخبری، «پریگوژین» (فرمانده واگنر) پیشنهاد رئیس جمهور بلاروس برای توقف حرکت واگنر در روسیه و برداشتن گام‌های بیشتر برای تنش زدایی را پذیرفت.

سرویس مطبوعاتی لوکاشنکو اعلام کرد که در حال حاضر پیش‌نویس گزینه قابل قبولی برای حل و فصل وضعیت گروه واگنر با ضمانت‌های امنیتی برای مبارزان آن وجود دارد.

در همین ارتباط، خبرهای ضد و نقیضی از توافق لوکاشنکو با «پریگوژین» رسانه‌ای شده است. برخی رسانه‌ها اعلام کردند که فرمانده واگنر در پیامی صوتی به نیروهای خود عقب نشینی به پایگاه‌های خود را داده است.

بر این اساس، «پریگوژین» اعلام کرده است در حالی که ۲۰۰ کیلومتر با پایتخت فاصله داریم، تصمیم گرفتیم که به پایگاه‌های خود بازگردیم. این در حالیست که برخی از رسانه‌ها هم اعلام کرده‌اند که «پریگوژین» گفته است هنوز توافقی حاصل نشده است.

همچنین «دیمیتری مدودف»، معاون شورای امنیت روسیه اعلام کرده است که: شورش مسلحانه واگنر عملیاتی برنامه ریزی شده و هدف از آن تسلط بر روسیه است.

پ
کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید