وزارت امور خارجه چین اعلام کرد دولت آمریکا به صورت فراگیر اطلاعات حساس و مهم در کشورهای دیگر را سرقت می‌کنند.

پکن: مقامات آمریکا باید به جرم جاسوسی حاکمه شوند

به گزارش سلام نو به نقل از راهبرد معاصر؛ وانگ ون بین سخنگوی وزارت امور خارجه چین اظهار کرد پکن معتقد است، جولیان آسانژ بنیان گذار سایت افشاگر ویکی لیکس نباید برای افشای اطلاعات سری درباره آمریکا محاکمه شود، بلکه شماری از مقامات رسمی عالی رتبه در این کشور هستند که باید به جرم جاسوسی و سرقت اطلاعات حساس از سراسر جهان محاکمه شوند.

وی در یک کنفرانس خبری تاکید کرد آسانژ نباید محاکمه شود بلکه امپراتوری هکرها که به صورت فراگیر اطلاعات حساس و مهم در کشورهای دیگر را سرقت می‌کنند، باید در دادگاه‌ها محاکمه شوند.

جولیان آسانژ به‌دلیل افشاگری در وب‌سایت ویکی‌لیکس در خصوص آمریکا از جمله جنایات جنگی این کشور در عراق و افغانستان، با اتهام جاسوسی روبه‌رو است و در صورت محاکمه ممکن است به حبس تا ۱۷۵ سال محکوم شود.

در حال حاضر آقای آسانژ در زندانی در جنوب لندن نگهداری می‌شود و از حدود یک سال پیش وزیر کشور انگلیس حکم استرداد وی به آمریکا و مواجهه با اتهامات مربوط به جاسوسی را تأیید کرده است.

در همان زمان «جن رابینسون» وکیل آسانژ نیز از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خواست اتهامات علیه آسانژ را لغو کند و از دولت استرالیا نیز خواست برای آزادی وی فشار وارد کند.

مقامات دولت استرالیا نیز در همان زمان و پس از تأیید حکم استرداد جولیان آسانژ از انگلیس به آمریکا، اعلام کردند در این مورد هیچ مداخله‌ای نمی‌کنند و هیچ گونه نقشی ایفا نخواهند کرد.

آنتونی آلبانز نخست وزیر استرالیا چندی قبل مراتب تأسف خود را از ناکام ماندن تلاش‌هایش برای آزادی آسانژ اعلام و تأکید کرد تاکنون راه‌حلی برای آزادی وی نیافته است.

چندی قبل همسر آسانژ اظهار کرد همسرش از آخرین شانس خود برای ممانعت از استرداد وی به آمریکا از طریق دادگاهی در انگلیس، استفاده خواهد کرد.

ون بین همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری اظهار کرد برخلاف ادعاهای مطرح شده، پکن از پایگاهی در کوبا برای جاسوسی از واشنگتن استفاده نمی‌کند و این اظهاراتی نادرست است.

نشریه پولیتیکو در تاریخ ۱۰ ژوئن در گزارشی مدعی شد که چین از پایگاهی در کوبا برای جمع آوری اطلاعات در آمریکا استفاده می‌کند. گمان می‌رود چین از این تاسیسات پیش از به قدرت رسیدن بایدن استفاده می‌کرده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد نمی‌تواند اطلاعات مربوط به سفر احتمالی آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به چین را افشا کند و در حال حاضر در این باره اطلاعاتی برای گفتن وجود ندارد.

براساس گزارش آسوشیتدپرس به نقل از منابعی در دولت آمریکا، آنتونی بلینکن قرار است در تاریخ ۱۸ ژوئن به چین سفر کند. ابتدا قرار بود این سفر در ماه فوریه سال جاری انجام شود، اما به دلیل موضوع پرواز بالون جاسوسی آمریکا بر فراز آسمان آمریکا و ایجاد تنش بین دو کشور، این سفر لغو شد. دولت چین معتقد بود این بالون، یک بالون هواشناسی بوده، اما واشنگتن پس از انهدام و بررسی آن اعلام کرد که تجهیزات جاسوسی داخل این بالون وجود داشته است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید