عضو کمیته صدور مجوز باشگاهی فدراسیون فوتبال درباره تفکیک مالکیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس توضیح داد.

احتمال بازگشت استقلال به آسیا

به گزارش سلم نو به نقل از مشرق، کاظم اولیایی در خصوص تفکیک مالکیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، اظهار داشت: یکی از معضلات بزرگی که قرار بود با خصوصی سازی حل شود، بحث تعریف حقوقی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس بود. هیچکس در ایران نمی‌تواند از نظر حقوقی، تعریفی از این دو باشگاه را ارائه بدهد. برای انتخاب اعضای هیات مدیره می‌گویند طبق قوانین دولتی، باید افراد بازنشسته نباشند. پس می‌گویند قوانین دولتی در مورد دو باشگاه حاکم است. این را وزارت ورزش صراحتا می‌گوید.

*وضعیت باشگاه‌های ما، شتر گاو پلنگ است

وی افزود: از طرفی می‌خواهند از بانک غیر دولتی وام بگیرند، می‌گویند ما شرکت خصوصی هستیم و به عنوان شرکت بورسی وام می‌گیرند. سهام‌شان را به عنوان ضمانت می‌پذیرند و بعدا آزاد می‌کند. طبق قوانین وقتی سند می‌گذارم و بارگذاری می‌کنم برای حضور در مسابقات آسیایی، می‌گویند ما شرکت‌های تابع قانون تجارت هستیم. شتر، گاو، پلنگ! اگر کسی در این کشور از وزارت ورزش، خصوصی سازی یا هر کارشناس محترمی پیدا شود، یک تعریف حقوقی که معقول که اجازه بدهد دو بنگاه اقتصادیِ تابع قانون تجارت به نام استقلال و پرسپولیس، در مسابقات داخلی کشور شرکت کنند، باید به او جایزه داد.

کارشناس مدیریت فوتبال تصریح کرد: پس با معضل بزرگ‌تر از این حرف‌ها مواجهیم. نمی‌توانند تعریفی ارائه بدهند اما آنچه مورد بحث قرار گرفته، دولت اموالی دارد که با مصوبه خودش می‌تواند آن‌ها را به هر بخش منتقل کند. آنچه طبق مصوبه دولت اعلام شده این است که مالکیت دو باشگاه برای یک وزارتخانه نیست. مالک این دو باشگاه در واقع دولت است. سند بارگذاری شده از طرف دولت، حکایت از این دارد که مالکیت مشترک نیست.

اولیایی گفت: مبنا مصوبه دولت است ولی واقعیت این است که قرار بود خصوصی سازی شود تا اولین مشکل دو تیم پرطرفدار ما برای حضور در آسیا حل شود. قول و قرار هم زیاد گذاشتند. چون مسیر غلط را انتخاب کردند، تا ثریا می‌رود دیوار کج، مگر اینکه اصلاح کنند و حرف کارشناسی ورزش را بپذیرند. حرف کارشناسی خصوصی سازی ۲ مشکل دارد. فرض آقایان این است که کل فوتبال، استقلال و پرسپولیس است. در صورتیکه باید مدلی در فوتبال ارائه شود که همه تیم‌ها در آن مدل جای بگیرند. یعنی مدلی باشد که باشگاه دولتی، خصولتی و خصوصی بتوانند از آن استفاده کنند. مدلش هم قانون تجارت است.

*اشکال این است که هرکسی می‌خواهد با قوانین خودش وارد فوتبال شود

وی افزود: ما الان یک مجمع داریم که ۳ باشگاه دارد! این کاملا مغایرت دارد. اشکال این است که هر تشکیلاتی می‌خواهد با قوانین خودش وارد فوتبال شود. فوتبال این اجازه را نمی‌دهد. می‌گوید اگر می‌خواهد وارد این حوزه شوید باید با قوانین فوتبال باشد. قوانین فوتبال بین المللی و شناخته شده است. می‌گوید یک بیزینس‌من باید در باشگاه باشد و قوانین تجارت را هم رعایت کند. این قوانین هم تقریبا در همه جای دنیا یکسان است. فیفا قانون تجارت را می‌پذیرد.

عضو کمیته صدور مجوز باشگاهی، تصریح کرد: ما آنجا که لازم داریم می‌گوییم قانون تجارت این طور می‌گوید و آنجا که لازم نیست می‌گوییم نباید بازنشسته باشد. در قوانین تجارت کجا داریم که فردی بازنشسته دولت هست یا نیست؟ کدام شرکت خصوصی با قانون تجارات برای جذب پرسنل به دوشغله بودن، بازنشسته بودن یا دیگر ضوابط دولتی کار دارد؟ آقایان در هر جا از هر ابزاری برای اینکه نظرات خودشان اجرا شود، از بخشی از قوانین استفاده می‌کنند.

* AFC می‌تواند سوال کند که آیا مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس حل شده است

اولیایی در مورد اینکه چه مدرکی برای اعلام تفکیک مالکیت استقلال و پرسپولیس به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه شده، گفت: آنچه ابلاغ شد و مبنا قرار گرفت مصوبه دولت مبنی بر تفکیک مالکیت دو باشگاه است. آقایان این را به دبیرخانه کمیته صدور مجوز دادند و بارگذاری شد که آن‌ها هم می‌بینند.

عضو کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال در مورد اینکه مالکیت مشترک دو باشگاه می‌تواند برای پرسپولیس و حضورش در آسیا مشکل‌ساز شود، اظهار داشت: این مسئله می‌تواند سؤال بعدی AFC باشد که آیا مالکیت مشترک دو باشگاه حل شده است یا نه.

*اگر دولتی هستند، چطور از بانک غیردولتی وام می‌گیرند؟

وی در خصوص اینکه آیا کنفدراسیون فوتبال آسیا سوال نمی‌کند چرا برای دو باشگاه دولت تعیین تکلیف می‌کند، اظهار داشت: این را باید از آقایانی بپرسید که هنر به خرج می‌دهند و تصمیم می‌گیرند! من نمی‌دانم! وقتی فردی در گردابی می‌افتد هرچه دست و پا بزند، بیشتر فرو می‌رود. باید کار کارشناسی در حوزه ورزش را بپذیریم. نباید مقداری از قوانین خودمان را به آن قوانین اضافه و تکه تکه اعمال کنیم. سوال ساده است. اگر بازنشسته‌ها حق ندارند در شرکت دولتی باشند و تعریف شما از استقلال و پرسپولیس شرکت دولتی است، پس چگونه از بانک غیردولتی وام می‌گیرید؟ کدام وزارت‌خانه می‌تواند از بانک شهر وام بگیرد؟ که شما وام گرفتید و به صورت گولدکوئیست باشگاه‌ها را اداره می‌کنید. یعنی بدهکاری‌ها مدام منتقل می‌شوند.

*باید قوانین فوتبال حرفه‌ای را قبول کنیم

وی افزود: درآمد باشگاه به هزینه روزانه‌اش نمی‌رسید، حالا باید با حجمی از بدهکاری دست و پنجه نرم کند. هرکسی می‌آید باید ماهی ۱۵-۱۰ میلیارد تومان هم قسط بانک بدهد. هرچه زباله‌ها را زیر فرش بریزیم که نظافت ایجاد نکرده‌ایم. روز به روز به مشکلات اضافه می‌کنیم چون نمی‌خواهیم تابع قوانین فیرپلی فوتبال باشیم. در نهایت باید خودمان را با قوانین فیرپلی مالی منطبق کنیم. اگر به این سمت نرویم، ۲ سال دیگر یقه ما را می‌گیرند. در اروپا که از سال ۲۰۱۵ این قانون اجرایی شده، یقه باشگاه انگلیسی را گرفتند. در ایران هم اگر اجرا شود، تمام باشگاه‌ها که الان در بهترین شرایط هستند با مشکل مواجه می‌شوند. باید بپذیریم وارد فوتبال حرفه‌ای شده‌ایم و قوانینش را قبول کنیم. با وصله و پینه، حجم مشکلات برای آینده بیشتر می‌شود.

*اعتراض استقلال به AFC، درواقع دردودل است

اولیایی در خصوص اعتراض باشگاه استقلال به کنفدراسیون فوتبال آسیا، عنوان کرد: اعتراض به AFC در واقع دردودل است. این دردودل پذیرفتنی است و می‌گوید ما به موقع نتوانستیم بدهی دلاری خودمان را بدهیم. توضیح هم داده؛ به همان دلیلی که نتوانستید پول ما را بدهید، تحریم‌های تحمیلی اجازه نداد پول را به صورت بانکی منتقل کنیم. این اعتراض استقلال وارد است. ۴-۳ سال پیش همین اتفاق افتاد و AFC پذیرفت. بازیکنی بود که پولش را دیر پرداخت کردند، علت باشگاه نبود، تحریم‌ها بود. ممکن است AFC حرف استقلال را بپذیرد که چرا زمان رعایت نشده است. اگر اعتراض استقلال به خاطر صدور مجوز حرفه‌ای باشد حتما باید به CAS برود. طبق ماده ۵۸ اساسنامه فدراسیون فوتبال، پس از رای استیناف کشور، آقایان باید به دادگاه CAS بروند.

وی افزود: در استیناف تعدادی رای مخالف و تعدادی رای موافق دادند. AFC نتیجه نهایی را در مورد باشگاه‌هایی که مجوز گرفته‌اند اعلام می‌کند نه باشگاه‌هایی که مجوز نگرفته‌اند و رد شده‌اند. وقتی آرای استیناف در ایران برای حضور استقلال در آسیا به حد نصاب نرسیده، پس یعنی اصلا معرفی نشده است. AFC روی اسنادی راستی آزمایی می‌کند که مجوز گرفته‌اند.

عضو کمیته صدور مجوز باشگاهی در خصوص اینکه آیا صدور رای توسط دادگاه حکمیت ورزش طولانی نمی‌شود، گفت: نه، اگر به موقع به CAS شکایت کنند و آن‌ها ضرورت شروع مسابقات را درک کنند، در زمان لازم رسیدگی می‌شود. آیین نامه دست AFC است. الان این اشکال آیین نامه‌ای است. در تاریخی که آقایان باید بدهی را پرداخت می‌کردند، پرداخت نشده است. اگر قرار است مورد رسیدگی قرار بگیرد، AFC باید این بحث را بپذیرد و آیین نامه را اصلاح کند که مثلا کشورهایی که تحریم هستند حق دارند یک یا ۲ ماه بعد بپردازند. اگر اصلاح شود؛ CAS هم حکمش را بر مبنای آن صادر می‌کند. در غیر این صورت شکایت استقلال به این دادگاه فایده‌ای ندارد. با اینحال هنوز مشخص نیست که AFC این را می‌پذیرد یا خیر، یک نفر باید برود دفاع کند.

*وزیر قطعا بیشتر از من در جریان مسائل است

اولیایی در مورد اینکه وزیر ورزش امروز اعلام کرده کسی به او در مورد حذف استقلال از آسیا حرفی نزده است، گفت: وزیر قطعاً بیشتر از من در جریان مسائل است و شاید به همین روندی که در مورد استقلال اشاره کردم امیدوار است.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید