۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۰
کد خبر: 55442958

بازدید از نگارخانه‌ها حس و حال خوبی در گردشگر ایجاد می‌کند، با ما همراه باشید و درباره تماشایی‌ترین نگارخانه شیراز بدانید.

تماشایی‌ترین نگارخانه شیراز

سلام نو _ سرویس گردشگری: خانه زینت‌الملک قوامی یکی از خانه‌های تاریخی شیراز است که یادگاری با ارزش از دوران قاجارها محسوب می‌شود. نکته جالب در مورد این بنا این است که در ضلع غربی باغ نارنجستان قوام واقع شده و در گذشته اندرونی باغ نارنجستان قوام به حساب می‌آمده است؛ جالب که این دو خانه از طریق یک راهروی زیرزمینی به یکدیگر راه دارند. امروز در این زیرزمین می‌توانید از مجسمه‌های مفاخر و بزرگان از دوران باستان تا عصر حاضر را ببینید و قدم زنان به باغ نارنجستان برسید. به دلیل وجود همین مجسمه‌ها، لقب موزه مادام توسو را به خانه زینت داده‌اند.

سیر تاریخی جالب نگارخانه تماشایی‌تر شیراز

این خانه تاریخی که بیش از ۱۰ سال ساخت آن به طول انجامید روزگاری محل زندگی خانوم زینت‌الملوک قوامی، دختر قوام‌الملک چهارم بوده است. خاندان قوام‌الملک در زمان‌های مختلف والی شیراز بوده‌اند. در حال حاضر خانه زینت‌الملک با باغ زیبایی که دارد به‌عنوان یک موزه و خانه تاریخی میزبان گردشگران است.

تماشایی‌ترین نگارخانه شیراز

سال ۱۲۹۰ هجری قمری در شیراز بود که ساخت خانه‌ای با سبک‌وسیاق خانه‌های قاجاری آغاز شد تا محل زندگی خانوم زینت‌الملک قوامی، دختر حبیب‌الله خان، قوام‌الملک چهارم باشد. خاندان قوام‌الملک از نسل حاج ابراهیم‌خان کلانتر، اعتمادالدوله شیرازی بودند که در زمان‌های مختلف در استان فارس و شیراز با عناوین والی و کلانتر حکومت می‌کردند.

ساخت‌وساز به عهده محمدخان قوام‌الملک دوم (نوه حاج ابراهیم خان کلانتر اعتمادالدوله شیرازی) قرار گرفت و بعد از چیزی در حدود ۱۰ سال، در نهایت توسط محمدرضاخان قوام‌الملک سوم به پایان رسید. سال‌ها زینت‌الملک قوامی در این خانه روزگار گذراند و همیشه به‌خوبی از نیازمندان پذیرایی می‌کرد. او زن بسیار خَیِری بود و به مناسبت‌های مختلف در خانه‌اش سفره نذری برپا می‌کرد.

جالب است بدانید در سال ۱۳۵۹ و در طی جنگ تحمیلی این خانه پناهگاهی امن برای مردم بود. از سال ۱۳۷۳ این اثر در اختیار بنیاد فارس‌شناسی قرار گرفت و با کمک میراث فرهنگی، پروژه مرمت این بنای قجری کلید خورد. سال ۱۳۷۴ بود که زیرزمین این عمارت با عنوان نگارخانه فارس فعالیت خود را آغاز کرد. در این نگارخانه آثار هنرمندان فارس، ایران و دیگر کشورها به نمایش درآمد و در حال حاضر عنوان موزه تاریخ فارس به آن اختصاص داده شده است.

تماشایی‌ترین نگارخانه شیراز

اتاق گوشواره شمالی در طبقه دوم هم به تالار موسیقی، کنفرانس و سالن نمایش فیلم تغییر کاربری داد. در حال حاضر این عمارت تاریخی، محل استقرار دفتر بنیاد فارس‌شناسی، دربرگیرنده مرکز انجمن‌های دوستداران محیط‌زیست فارس، هنرمندان جوان فارس، دوستداران میراث فرهنگی استان فارس، فرهنگ و ادب فارس، عکس، گرافیک و نیز انجمن حمایت از حقوق کودکان فارس و نیز کتابخانه تخصصی تاریخ و هنر است و به‌عنوان یک جاذبه تاریخی از گردشگران میزبانی می‌کند.

خانه زینت الملک؛ نگارخانه‌ای تماشایی

خانه زینت الملک یا زینت الملوک یکی از آثار تاریخی و معماری دوره قاجاره که ساختش حدود ۱۲ سال طول کشیده است، سقف بیشتر اتاق های این خانه چوبیه که با تصاویر گوناگونی از حیوانات، پرندگان و گل و بوته تزئین شده. این خانه به فاصله یک کوچه از باغ قوام قرار داره و البته به وسیله راهی زیرزمینی به عمارت اصلی باغ قوام متصل می شه و در واقع اینجا محرمخانه و اندرونی باغ قوام به حساب می آمده است.

تماشایی‌ترین نگارخانه شیراز

در داخل این خانه مجسمه های مومی از مشاهیر و گذشته شیراز وجود داره که نمی شه اون رو ندیده گرفت. سیاوش آریا، پژوهش گر تاریخ و فرهنگ ایران و همچنین فعال میراث فرهنگی بر این باوره که این خانه تاریخی توانایی ثبت در فهرست سازمان جهانی یونسکو رو دارد.

موزه معروف به مادام توسو شیراز در خانه زیبای زینت الملک قوام دایر است.اگر برای سفر و تفریح عازم عمارت اعیانی زینت الملک قوام بشوید و پا در زیرزمین این خانه بگذارید، با صحنه عجیبی روبرو خواهید شد. «زینت الملک» خانم صاحبخانه، در کنار جمعی از مشاهیر ایران به استقبال شما ایستاده اند، در واقع این مجسمه‌های مومی‌توسط بنیاد فارس شناسی شیراز ساخته شده اند و شما فرصت این را دارید که چهره خیلی از مشاهیر شیراز را از نزدیک ببینید.

حتما برای یک بار هم که شده از طریق تلویزیون یا نشریات و سایت‌ها با موزه مادام توسو آشنا شده اید، موزه ای که در آن می‌توانید با خیلی از افراد سرشناس دنیا که در قالب مجسمه‌های مومی‌ساخته شده اند ملاقات کنید. با آنها دست بدهید و حتی عکس بگیرید، با مجسمه‌هایی که با چهره واقعی شان مو نمی‌زنند.

تماشایی‌ترین نگارخانه شیراز

مشاهیر شیراز دور یکدیگر جمع شده اند، از مجسمه مومی‌خانم صاحبخانه گرفته تا مجسمه کریم خان زند، شهید دوران، آیت الله میرزای شیرازی، نصیر الملک، سعدی.

این مجسمه‌ها توسط بنیاد فارس شناسی و در مدت ۴ سال توسط گروهی از هنرمندان مجسمه ساز به سرپرستی استاد «شانس» ساخته شدند. خانه زینت الملک قوامی‌همیشه شلوغ است اما بعدازظهرها رفت و آمدها در این عمارت بیشتر می‌شود.

خانه ای که پاتوق خیلی از اهالی هنر است. این خانه از قبل طرفداران زیادی داشت و معماری بی نظیر این عمارت، حیاط اندرونی اش، آینه کاری‌های استادانه و اتصال این خانه از طریق زیرزمین به عمارت نارنجستان قوام باعث شده بود که خیلی‌ها برای دیدن این بنای زیبا و منحصر به فرد به اینجا بیایند اما از سال ۸۲ بود که با حضور هنرمندان و اساتید هنر، .۳۷ تندیس در زیرزمین این خانه اعیانی قرار گرفت و زیبایی خانه را بیش از پیش کرد در ابتدا ۳۷ تندیس برای نمایش دادن در موزه آماده شدند اما طولی نکشید که به خاطر استقبال مردم، گردشگران و هنرمندان، ۲۲ تندیس دیگر هم پس از یک سال ساخته شده و به موزه زینت الملک منتقل شد.

تماشایی‌ترین نگارخانه شیراز

شاپور اول ساسانی در گوشه ای از موزه ایستاده. لباس‌هایی مخصوص دربار به تن دارد و یک دستش را به کمر خود گرفته و موهای بلندی دارد و کلاه بزرگ قرمزرنگی را روی سرش قرار داده است. در گوشه ای دیگر کریم خان زند روی دو زانو نشسته و لباس کرم و زردی به تن دارد و متفکرانه به بازدیدکنندگان زل زده. خیلی‌ها دوست دارند کنار کریم خان بایستند و عکس بیندازند اما بعلت جلوگیری از آسیب احتمالی به مجسمه‌ها عکسبرداری ممنوع شده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید