عوامل زیادی هستند که بازار آهن را تحت تاثیر قرار می دهند. در ماه های گذشته قیمت محصولات فولادی همچون قیمت میلگرد امروز تحت تاثیر عواملی مرتباً کاهش یا افزایش قیمت داشتند.

پیش بینی وضعیت قیمت آهن در روزهای آینده

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا،قیمت آهن آلات از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون نوسان های زیادی را تجربه کرده است. در ابتدای سال ۱۴۰۲ قیمت میلگرد که در حدود ۲۷ هزار تومان بود در فاز اصلاح قرار گرفت و تا محدوده کیلویی ۲۳ هزار تومان ریزش قیمت داشت. اما پس از مدت کوتاهی دوباره قیمت آن افزایش پیدا کرد و به ۲۷ هزار تومان رسید .در روزهای اخیر نیز مجدداً روند قیمت‌ها در بازار آهن کاهشی میباشد و قیمت میلگرد در بازار حدود کیلویی ۲۵ هزار تومان می باشد. در این وضعیت بازار خرید آهن آلات ریسک زیادی دارد. زیرا قیمت ها مرتبا در حال افزایش یا کاهش هستند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم بدانیم که در روزهای آینده قیمت روز آهن آلات باز هم کاهش پیدا میکند یا در روند افزایشی قرار می گیرد؟

پیش بینی قیمت آهن در روزهای آینده

طبق نظر کارشناسان آهن جم : پیش بینی قیمت آهن در وضعیت اقتصادی حاضر بسیار سخت می باشد. زیرا مرتباً عواملی که بازار را تحت تاثیر قرار می دهند دچار تغییرات می شود. اما با وضع موجود نیز می توان عوامل تاثیرگذار بر بازار را مرتباً مورد بررسی قرار داد و روند بازار را تا حدودی پیش بینی کرد. البته بازار همیشه طبق پیش بینی ما عمل نمی کند و گاهی اوقات پیش‌بینی‌های انجام شده درست از آب در نمی آیند .قیمت آهن آلات در بازار ایران تحت تاثیر عوامل بسیار زیادی است از مهمترین عواملی که در ماه‌های اخیر در بازار آهن تاثیر داشته‌اند نرخ دلار، فرمول قیمت گذاری بورس کالا ،نحوه عرضه محصولات و میزان عرضه و تقاضا در بورس کالا میباشند.

نرخ دلار که در روزهای اخیر در روند کاهشی قرار داشته و در حال حاضر در کانال ۵۱ هزار تومان نوسان های جزئی دارد . پیش‌بینی می‌شود که در روزهای آینده نیز افزایش قیمت چشمگیری نداشته باشد و همچنان در ثبات و کاهش جزئی باشد .از این رو می توان گفت که در روزهای آینده نرخ دلار نمی‌تواند به تحریک بازار آهن بپردازد و احتمالاً کاهش و ثبات قیمت ها در بازار آهن ادامه خواهد یافت. اما موارد دیگری هستند که بازار آهن را دچار تنش و افزایش قیمت می‌کنند.

یکی از این عوامل فرمول قیمت گذاری بورس کالا می باشد. طبق این فرمول در صورتی که برای عرضه محصولات در یک هفته تقاضا کم باشد در هفته های آینده باید محصولات فولادی با قیمت پایه کمتر عرضه شوند. در هفته گذشته میلگرد و تمامی محصولات عرضه شده در بورس کالا تقاضای زیادی نداشتند و انتظار می رود که در هفته‌های آینده با نرخ پایه ثابت یا کمتر عرضه شوند. البته در مورد قوانین بورس کالا و نحوه عرضه هیچ ثبات و تضمینی وجود ندارد و هر لحظه امکان تغییر دستورالعمل ها وجود دارد.

عامل بعدی که در پیش بینی قیمت آهن به ما کمک می کند میزان عرضه و تقاضا در بورس کالا می باشد. از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون میزان عرضه محصولات فولادی در جهت کنترل قیمت ها بسیار افزایش پیدا کرده است. با عرضه زیاد محصولات فولادی انتظار می رود که تقاضای بازار پاسخ داده شود و قیمت آهن آلات در بازار دچار جهش نشود.به طور کلی افزایش قیمت مصالح ساختمانی و کاهش ساخت و ساز و همچنین نا امن بودن بازار آهن آلات به خاطر نوسان های زیاد باعث شده است که تقاضا در این بازار کاهش پیدا کند .این عامل هم می‌تواند در روزهای آینده به روند کاهشی قیمت آهن آلات کمک کند.

تمامی عواملی که برای پیش بینی قیمت آهن در روزهای آینده ذکر کردیم متغیر هستند .با تغییر روند نرخ دلار یا تغییر میزان عرضه ها در بورس کالا و تغییر فرمول قیمت گذاری پیش بینی ما نسبت به وضعیت بازار آهن در روزهای آینده تغییر پیدا می کند. به طور کلی پیش بینی و تخمین قیمت ها باید با توجه به عوامل و تغییرات آنها به روز رسانی شود.

قیمت میلگرد آهن جم

عوامل تاثیر گذار بر بازار آهن

طبق نظر کارشناسان آهن جم : عوامل زیادی هستند که بازار آهن را تحت تاثیر قرار می دهند. در ماه های گذشته نیز شاهد بودیم که قیمت محصولات فولادی همچون قیمت میلگرد امروز تحت تاثیر عواملی مرتباً کاهش یا افزایش قیمت داشتند. در ادامه به بررسی برخی از این عوامل می پردازیم .

فرمول قیمت گذاری بورس کالا

در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ قیمت محصولات فولادی افزایش بی سابقه ای داشت .به همین دلیل دولت و وزارت صمت برای کنترل قیمت ها در بازار آهن برخی سیاست های تنظیم بازار را اجرا کردند. از جمله این سیاست ها فرمول قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس کالا بود.این فرمول تا حد زیادی به کاهش قیمتها در بازار آهن کمک کرد .

نرخ دلار

نرخ دلار در ماه های پایانی سال گذشته تا ۶۰ هزار تومان افزایش داشت و قیمت محصولات فولادی را افزایش داد. با کنترل نرخ دلار و کاهش آن قیمت آهن آلات هم دچار ریزش شد. در حال حاضر هم نرخ دلار تاثیر زیادی بر بازار آهن دارد و هرگونه نوسان آن روند قیمت ها در بازار را تغییر می دهد.

میزان عرضه محصولات در بورس کالا

در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ و فصل زمستان میزان عرضه محصولات فولادی در بورس کالا و بازار تا حد زیادی کاهش یافت و علت آن هم قطعی گاز صنایع فولادی بود .با گرمتر شدن هوا و رفع محدودیت های انرژی برای کارخانه‌های فولادی دوباره عرضه محصولات در بورس کالا افزایش پیدا کرده است. در صورتی که عرضه محصولات در حجم زیاد باشد و تقاضای بازار را پاسخ دهد قیمت آهن آلات در بازار کاهش پیدا می کند.

میزان تقاضا در بازار آهن

میزان تقاضا تا حدودی زیادی به روند قیمت‌ها بستگی دارد. زمانی که روند قیمت‌ها افزایشی باشد معمولاً مشتریان برای تهیه محصولات خود در زمان مناسب و اصطلاحاً برای جا نماندن از بازار اقدام به خرید می کنند و در زمانی که روند قیمت‌ها کاهشی باشد تا مشاهده کف قیمت‌ها در بازار رکود و کمبود تقاضا وجود دارد. در حال حاضر هم در بازار تقاضای محدودی وجود دارد.

قیمت ها در بازار جهانی

از مهم ترین عواملی که در تعیین قیمت آهن آلات اثرگذار است قیمت های جهانی فولاد می باشد. در حال حاضر نیز قیمت جهانی شمش های فولادی و مواد اولیه آنها از جمله سنگ آهن ریزش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است .علت این ریزش هم نبود تقاضا در بازار فولاد جهانی می باشد. کشور چین یکی از بزرگترین مصرف کنندگان فولاد در سطح جهان می باشد که به دنبال همه گیری کرونا همچنان تقاضای این کشور به حالت عادی بازنگشته است و همین موضوع موجب ریزش قیمت جهانی فولاد شده است.ریزش قیمت جهانی فولاد قیمت های صادراتی فولاد ایران را کاهش می دهد.سپس تولید کنندگان در ایران دیگر تمایلی به صادرات محصول خود ندارند و عمده محصولات در بازار داخلی عرضه میگردد .با افزایش عرضه ثبات و کاهش قیمت ها در بازار داخل اتفاق می‌افتد .از این رو باید برای پیش بینی قیمت آهن همواره همه عوامل از جمله قیمت جهانی فولاد را بررسی کرد و تاثیر آن بر بازار داخلی را پیش بینی کرد.

بازرگانی آهن جم عرضه کننده مطرح مقاطع فولادی در سطح کشور می باشد و انواع محصولات از جمله میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی، قوطی و پروفیل ، انواع ورق، خاموت، سپری و غیره را با بهترین قیمت در بازار عرضه می نماید. همچنین روزانه قیمت لحظه‌ای محصولات فولادی را در سایت خود به آدرس ahanjam.com اعلام می نماید . در صورت سفارش خرید با واحد فروش این مجموعه با شماره 03133869211 تماس بگیرید.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید