عمارت عالی قاپو از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم مناسب‌ترین زمان بازدید از عمارت عالی قاپو کی است.

مناسب‌ترین زمان بازدید از عمارت عالی قاپو کی است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: اگر بخواهید بدانید ساختمان کاخ عالی قاپو اصفهان چند طبقه دارد، باید بدانید که شش طبقه را در خود جای داده است. طراحی این بنا باعث شده، بخش ورودی و ساختمان اصلی از یکدیگر مجزا باشند. سی و سی پل اصفهان یکی از مهمترین دیدنی هایی است که در اصفهان قرار داشته و هر گردشگری که به این شهر سفر می کند، به بازدید از آن می رود. در ادامه به زمان مناسب برای بازدید از عمارت عالی قاپو می‌پردازیم.

سیر جالب تاریخی عمارت عالی قاپو

قدمت عمارت عالی قاپو به حکومت صفویان در ایران باز می‌گردد، زمانی که اصفهان پایتخت فرماندهی بود. بر اساس برخی مستندات تاریخی، کاخ عالی‌ قاپو روی کاخی از عهد تیموریان احداث شد که قدمت آن به سال ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۶ هجری قمری می‌رسید. عمارت عالی قاپو در حدود سال ۱۰۵۴ هجری قمری (بین سال‌های ۹۷۱ تا ۹۷۷ هجری شمسی) به دستور شاه عباس اول ساخته شد که از مقتدرترین پادشاهان ایران بوده است؛ البته تکمیل ظرایف و تزیینات عمارت عالی قاپو پس از مرگ شاه عباس اول صورت گرفت.

مناسب‌ترین زمان بازدید از عمارت عالی قاپو کی است؟

شاه صفوی، سفرا و شخصیت‌های عالیقدر را در این کاخ به حضور می‌پذیرفت. ساخت کامل بنای عالی قاپو و تکمیل تزیینات داخلی این عمارت در طول پادشاهی شاه عباس اول، شاه عباس دوم و شاه سلطان حسین صورت گرفته است. این فاصله زمانی که مراحل ساخت بنا به‌صورت متناوب در آن جریان داشته است، نزدیک به ۱۰۰ سال طول کشیده است. پایه‌گذاری بنا بیشتر به زمان شاه عباس اول و دوم و مرمت و تزیین آن به زمان پادشاهی شاه سلطان حسین باز می‌گردد.

در تزیینات داخلی بنای عمارت عالی قاپو، آثار هنری برجسته خوش‌نویسی و مینیاتور از دوران بعد از شاه عباس اول نیز دیده می‌شوند که نشان از تکمیل کاخ قاپو پس از مرگ وی دارد. با توجه به هدف شاه عباس از ساخت عمارت عالی قاپو که استفاده از آن به‌عنوان «قصر دولتخانه» بود، معماری بنا توسط برجسته‌ترین معماران ایرانی طراحی شد. این اقدامات پس از جابه‌جایی پایتخت از شهر قزوین به اصفهان انجام شدند.

مناسب‌ترین زمان بازدید از عمارت عالی قاپو کی است؟

پیش از تغییر پایتخت در دوره صفویان، بنایی به همین نام در شهر قزوین، محل استقرار صفویان وجود داشت؛ به همین دلیل و به اعتقاد مورخان، کاخ عالی قاپوی اصفهان نمونه مجلل‌تر از کاخ عالی قاپو در خیابان سپه قزوین است که شاه عباس اول به‌منظور نشان دادن عظمت دولت خود و اقتدارش تصمیم به ساخت آن گرفت.

بنای اولیه با سرعت زیادی در زمان شاه عباس به پایان رسید؛ اما می‌توان مراحل تکمیل این عمارت را به دوره‌های مختلف تقسیم کرد، که کارشناسان از روی کتیبه‌ها و اشعار نوشته شده داخل بنا به این اطلاعات دست پیدا کرده‌اند. به‌عنوان مثال، وجود کتیبه‌ای به خط نستعلیق در زمان شاه سلطان حسین نشان از آن دارد که تزیینات طبقه سوم در زمان این آخرین پادشاه صفوی اضافه یا مرمت‌ شده ‌است.

در ابتدای ساخت عالی قاپو و در مرحله اول، این بنا تنها به‌منظور برقراری مسیر ارتباطی میان باغ نقش جهان و دیگر کاخ‌های اطراف ساخته شد و فقط پادشاه و درباریان برای انجام امور تشریفاتی، استقبال از مهمانان خارجی و انجام برخی امور اداری از آن استفاده می‌کردند.

مناسب‌ترین زمان بازدید از عمارت عالی قاپو کی است؟

البته فضایی اختصاصی برای استراحت و زندگی شاه و امکانات مناسب در عالی قاپو ساخته بودند. بازار اطراف عالی قاپو در ابتدا تنها یک طبقه بود و ورودی عمارت عالی قاپو به مغازه‌ها اشراف داشت.

زمان مناسب‌تر برای بازدید از عمارت عالی قاپو

اگر می خواهید برای بازدید از کاخ عالی قاپو که از جاذبه های گردشگری و تاریخی اصفهان به شمار می رود، راهی استان اصفهان شوید، بهتر است به فصل سفر خود دقت کنید تا بتوانید از سفر خود بیشتر لذت ببرید و نهایت استفاده را بکنید. زیبایی که در فصل بهار و فصل پاییز در این شهر و اطراف عمارت عالی قاپو می توان دید، بسیار تماشایی و دل انگیز می باشد.

یکی از شلوغ ترین فصل هایی که اصفهان را می توان دید، فصل بهار است. زیرا هم هوا بسیار مطلوب و دلچسب می باشد و هم زیبایی های طبیعی در این فصل به اوج خود می رسند. کاخ عالی قاپو در استان اصفهان و در ضلع غربی میدان نقش جهان واقع شده است. این میدان در بخش مرکزی و نزدیک به شمال استان اصفهان می باشد.

مناسب‌ترین زمان بازدید از عمارت عالی قاپو کی است؟

اگر می خواهید به بازدید از این کاخ بروید می بایست خود را به میدان نقش جهان اصفهان برسانید. برای دسترسی به میدان نقش جهان می توانید از خیابان حافظ که در بخش شرقی میدان و یا خیابان سپه در بخش غربی میدان نقش جهان قرار دارند استفاده کنید. هردوی این خیابان ها به میدان نقش جهان منتهی می شوند. هنگامی که به میدان نقش جهان رسیدید، از طریق خیابان استانداری که در غرب میدان قرار دارد، به خیابان سپه یا خیابان سعدی خواهید رسید.

اگر از وسیله نقلیه شخصی استفاده می کنید، بهتر است از خیابان سپه استفاده نمایید، زیرا دارای پارکینگ برای خودرو می باشد. توجه داشته باشید به دلیل موقعیت مکانی کاخ عالی قاپو که در منطقه ای شلوغ قرار دارد، ممکن است جای پارک ماشین کمی به سختی یافت شود.

آدرس کاخ عالی قاپو: استان اصفهان، خیابان استانداری، خیابان سپه، میدان نقش جهان، ضلع غربی میدان نقش جهان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید