۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۶
کد خبر: 55434467

عالی قاپو از تماشایی‌ترین جاذبه‌های گردشگری در ایران است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم عالی قاپو اصفهان کجاست.

عالی قاپو اصفهان کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: عمارت عالی قاپو از یادگارهای عهد صفوی است که شاهکار هنر و معماری ایران را به رخ جهان می کشد. بنایی که شاه عباس اول دستور ساختش را داد و حالا با گذشت بیش از ۴ قرن ابهت خود را حفظ کرده است. عمارت عالی قاپو به سبب گچ‌ کاری های فوق العاده زیبایش از هر جای دنیا بازدیدکننده دارد و حیف است از زیبایی های معماری این کاخ بزرگ بی نصیب ماند، در حالی که چنین شاهکاری به کشورمان تعلق دارد.

عمارت عالی قاپو؛ شاهکار معماری

پیشینه تاریخی این عمارت به سال های ۹۷۳ تا ۹۷۷ خورشیدی برمی گردد، زمانی که شاه عباس اول پایتخت را از قزوین به اصفهان انتقال داد و دستور داد بنای باشکوهی بسازند تا دولتخانه حکومتی در آنجا مستقر شود. از آنجایی که ساخت این عمارت در دوره ۳ شاه صفوی ادامه داشته، می توان گفت مراحل ساختش در طول یک قرن تکمیل شده است. آنچه عمارت عالی قاپو را در زمره باشکوه ترین عمارت های تاریخی قرار داده، آثار مینیاتوری و گچبری های بی همتای عمارت است.

عالی قاپو اصفهان کجاست؟

جالب است بدانید که یکی از شگفتی های معماری این عمارت شمارِ متفاوت طبقاتش از جهات مختلف ساختمان است؛ از روبرو که تماشا کنید یک کاخ ۲ طبقه ای را می بینید و از پشت کاخ، ساختمانی ۵ طبقه و از طرفین نیز بنایی ۳ طبقه پنداشته می شود اما در کل با احتساب طبقه همکف می توان گفت عمارت عالی قاپو، عمارتی ۶ طبقه است که تالار موسیقی و ایوان آن زیباترین بخش های عمارت هستند.

به طوری که سنگینی ایوان بزرگ عمارت بر دوش ۱۸ ستون بلند حمل می شود و در دوران جلال و شکوهش جایگاهی بوده که شاهان و مهمانانشان از آنجا به تماشای مسابقات چوگان و اسب سواری و همچنین رژه های نظامی قشون می نشستند اما امروزه از روی این ایوان می توان نمای زیبایی از میدان نقش جهان و مسجد شیخ لطف الله را تماشا و افسانه های تاریخی جالبی را در ذهن مرور کرد. از پله های باریک طبقه آخر که بگذرید به دنیای متفاوت و زیبایی وارد می شوید که به گچبری های فوق العاده ای مزین شده و چشم و قلبتان را به تسخیر در می آورد.

عالی قاپو اصفهان کجاست؟

در همین طبقه اتاقی به نام اتاق صوت یا همان تالار موسیقی وجود دارد که به سبب خاصیت اکوستیکش در ایران و دنیا مشهور شده است؛ جایی که صدای آوازتان به نغمه های نوازندگان قرون پیش گره خورده و پخش می شود. این زیبایی ها باعث شده که تالار عالی مکان یا عمارت عالی قاپو به یکی از منحصربه فردترین نمونه های معماری عهد صفوی تبدیل شود.

محل قرارگیری عمارت عالی قاپو اصفهان

کاخ عالی قاپو در شهر اصفهان و در ضلع غربی میدان نقش جهان قرار دارد. میدان نقش جهان در مرکز شهر اصفهان و نزدیک به شمال این شهر قرار گرفته است. برای رسیدن به عمارت عالی قاپو باید به‌سمت میدان نقش جهان بروید.

خیابان حافظ از سمت شرق و خیابان سپه از سمت غرب به میدان نقش جهان دسترسی دارند. اگر قصد بازدید از عمارت عالی قاپو و میدان نقش جهان را دارید، می‌توانید از خیابان استانداری در غرب میدان خود را به خیابان‌های سپه یا سعدی برسانید. اگر با وسیله نقلیه شخصی به‌سمت میدان نقش جهان می‌روید، خیابان سپه به‌دلیل داشتن پارکینگ، برای شما گزینه مناسبی است.

عالی قاپو اصفهان کجاست؟

به خاطر داشته باشید منطقه‌ای که میدان نقش جهان در آن قرار دارد، از مناطق شلوغ و پر تردد شهر اصفهان به شمار می‌رود و ممکن است ظرفیت پارکینگ‌ها در روزهای تعطیل و شلوغ زود تکمیل شوند. پس بهتر است بازدید از عمارت عالی قاپو و سایر دیدنی‌های میدان نقش جهان را به ساعت‌های پایانی روز موکول نکنید.

آدرس عمارت عالی قاپو: شهر اصفهان، خیابان استانداری، خیابان سپه، میدان نقش جهان، ضلع غربی میدان

ورودی کاخ عالی قاپو در میدان نقش جهان به‌دلیل کاربری آن در گذشته، اهمیت بالایی داشته است. این ورودی در گذشته محل رفت و آمد و محور اتصال میان باغ نقش جهان و مجموعه و عمارت‌هایی مانند دولت خانه، رکیب خانه، جبه خانه، تالار تیموری، تالار طویله، تالار سر پوشیده، کاخ چهل ستون و دیگر ساختمان‌ها و کاخ‌های اداری بود و از این ورودی با عنوان «دروازه دولتخانه» یاد می‌شد.

بنا بر بعضی روایت‌های تاریخی، شاه عباس اول پس از پیشکش در نقره‌ای به بارگاه امام علی (ع) در شهر نجف، درب قبلی بارگاه امام علی (ع) را به اصفهان آورد و در ورودی عمارت عالی قاپو نصب کرد. به همین دلیل تا به امروز نیز ورودی این عمارت جایگاه ویژه‌ای میان مردم دارد.

عالی قاپو اصفهان کجاست؟

گرچه امروزه از ورودی عمارت عالی قاپو در میدان نقش جهان برای رفت و آمد استفاده می‌شود، در حقیقت کاخ عالی قاپو پنج ورودی مختلف دارد. به‌دلیل زیبایی و شهرت، بیشتر به ورودی اصلی این عمارت در میدان نقش جهان پرداخته می‌شود؛ اما چهار در دیگر به‌خصوص در گذشته محل رفت و آمد از اطراف و خیابان پشتی بوده‌اند. ورودی‌های دیگر عالی قاپو، درب چهار حوض در ضلع شمالی کاخ، درب شاهی مشرف به دروازه شهر یا دروازه دولت در غرب عمارت، درب حرم‌سرا و درب جبه خانه یا مطبخ هستند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید