مشاور زلنسکی گفته است: «شاید مهم‌ترین ویژگی فرهنگ تمدن غربی، توانایی تجزیه و تحلیل تجربیات گذشته و اعتراف به اشتباهات باشد. این احتمالاً اشاره ای به ادعای این تصمیم بود که ایالات متحده به اشتباه اوکراین را برای دست کشیدن از سلاح های هسته ای تحت فشار قرار داده است.

آمریکا مسئول درگیری اوکراین است

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا مشاور ارشد زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، با تقدیر از قطعنامه «پیروزی اوکراین» که توسط قانون‌گذاران آمریکایی پیشنهاد شده، گفت که واشنگتن به دنبال جبران یک «اشتباه تاریخی» با پذیرش کی یف در ناتو و تأیید اهداف جنگی آن است.

میخائیل پودولیاک، مشاور ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در توئیتر خود نوشت: تصمیم مجلس نمایندگان صریح است، متأسفانه ایالات متحده، همراه با سایر کشورهای غربی، اوکراین را تشویق کردند تا از سلاح‌های هسته‌ای دست بردارد تا امنیت و ثبات در منطقه تحت پادمان تضمین شود. این سیاست اشتباهی بود که توسط متجاوزان به اشتباه تفسیر شد و به جنگی بزرگ در اروپا منجر شد.

کی‌یف سال‌ها اصرار دارد که ایالات متحده موظف است از این کشور در برابر مسکو محافظت کند، زیرا اوکراین موافقت کرده است در ازای تضمین تمامیت ارضی، تسلیحات اتمی را به مسکو بر اساس تفاهم نامه ۱۹۹۴ بوداپست بازگرداند.

بیل کلینتون، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، در اوایل ماه جاری در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی RTE ایرلندی، به خاطر این موضوع «عذرخواهی» کرد.

مسکو معتقد است که این زرادخانه تسلیحات از ابتدا متعلق به اوکراین نبوده، بلکه متعلق به اتحاد جماهیر شوروی بود که روسیه به عنوان تنها وارث آن شناخته شد. روسیه همچنین به اظهارات زلنسکی در مورد دستیابی مجدد به تسلیحات هسته ای در ژانویه ۲۰۲۲ به عنوان توجیهی برای عملیات نظامی فعلی خود اشاره کرده است.

پودولیاک فزوده است که تنها "بازگرداندن سرزمین های اشغالی به اوکراین، محاکمه جنایتکاران جنگی و عضویت کامل این کشور در ناتو" به بازگشت امنیت به اروپا کمک می کند.

اظهارات پودولیاک در پاسخ به قطعنامه پیشنهادی جو ویلسون و استیو کوهن، جمهوریخواه کارولینای جنوبی و دموکرات تنسی، نمایندگان ایالات متحده ارائه شد. اگرچه متن آن علنی نشده است، اما به نظر می رسد دولت اوکراین با محتوای آن آشنایی دارد. اوکسانا مارکارووا، سفیر کی‌یف در واشنگتن، روز سه‌شنبه در توییتی نوشت که این قطعنامه «شامل عناصر مهمی» از «فرمول صلح» زلنسکی است.

بر اساس آنچه که کارکنان ناشناس کنگره به یاهو نیوز گفتند، این قطعنامه عملاً سخنان زلنسکی را تکرار می کند و سیاست ایالات متحده را برای بازگرداندن مرزهای اوکراین در سال ۱۹۹۱ و پرداخت غرامت از روسیه و محاکمه رهبری آن برای جنایات جنگی اعلام می کند.

مشاور زلنسکی گفته است: «شاید مهم‌ترین ویژگی فرهنگ تمدن غربی، توانایی تجزیه و تحلیل تجربیات گذشته و اعتراف به اشتباهات باشد. این احتمالاً اشاره ای به ادعای این تصمیم بود که ایالات متحده به اشتباه اوکراین را برای دست کشیدن از سلاح های هسته ای تحت فشار قرار داده است.

قطعنامه ویلسون-کوهن قبل از رأی گیری در مجلس نمایندگان باید توسط کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان تصویب شود.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید