قزوین صنایع دستی حیرت‌انگیزی دارد در این میان با ما همراه باشید تا بدانیم محبوب‌ترین صنایع دستی قزوین چیست.

محبوب‌ترین صنایع دستی قزوین چیست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: در تاریخ‌های مختلف آمده است که قزوین به دست شاپور اول ساسانی بنا نهاده شد. به دلیل موقعیت خاص این شهر و قرارگیری آن در مسیر جاده ابریشم، همواره از اهمیت زیادی بهره می‌برد. اهمیت این جاده در کنار ایجاد رونق اقتصادی در شهر، به دلیل وارد شدن کالاهای فرهنگی ملل مختلف در طی سالیان به این شهر بوده است. در نتیجه هنگامی که بحث از سوغات قزوین باشد، باید در نظر داشت که این سوغات‌ها آمیزه‌ و چکیده‌ای از برترین کالاهای اقتصادی و فرهنگی مردم مختلف در طی سالیان مختلف هستند که امروزه به ما منتقل شده است. به دلیل تاریخی بودن این شهر، بناهای بسیاری در قزوین وجود دارد که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

صنایع دستی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های قزوین

وقتی صحبت از سفر به یک شهر و خرید سوغاتی می‌شود، صنایع دستی جز اولین پیشنهادات مردم محلی به شما خواهد بود. زیرا صنایع دستی هم ماندگاری بیشتری خواهند داشت و می‌توان سال‌ها از آن‌ها استفاده کرد، هم امکان فاسد شدن آن‌ها وجود ندارد و هم حمل و نقل آن به شهر محل زندگی خودتان راحت‌تر است.

محبوب‌ترین صنایع دستی قزوین چیست؟

به همین خاطر اگر در سفر قزوین قصد خرید سوغاتی قزوین برای عزیزانتان را داشتید، صنایع دستی را در اولویت قرار دهید. جالب است بدانید در سال ۱۳۹۹ صادرات صنایع دستی به ارزش چهار میلیون دلار از استان قزوین گزارش شد.

فرش بافی

فرش بافت قزوین از نفیس ترین فرش‌های بافته شده ایران است که متأسفانه بافت آن فراموش شده است و تنها تعدادی از آن‌ها در موزه‌ها و مجموعه‌های شخصی دیده می‌شود از ویژگی‌های این فرش تنوع کاربرد رنگ و نقش است.

گلیم بافی

این هنر تقریباً در تمامی روستاهای قزوین رایج است از مراکز مهم بافت گلیم می‌توان به رودبار الموت، رودبار شهرستان، ارداق و ضیاءآباد اشاره کرد.

جاجیم بافی این هنر در استان قزوین از سابقه نسبتاً طولانی برخوردار است در اکثر روستاهای این استان جاجیم بافی رایج بوده است، اما متأسفانه اکثر کارگاه‌های آن از چرخه تولید خارج شده است. مواد اولیه بافت جاجیم پشم است که معمولاً توسط زنان روستا تهیه می‌شود زنان در مواقع بی‌کاری علاوه بر پشم چینی آن‌ها را توسط مواد محلی و گیاهی رنگ می‌کنند.

محبوب‌ترین صنایع دستی قزوین چیست؟

لازم به ذکر است که امروزه از کامواهای رنگی در جاجیم بافی استفاده می‌کنند روستاییان در فصول بی‌کاری که پاییز و زمستان است کارگاه جاجیم را در داخل اتاق بر پا می‌دارند و عشایر از اوایل بهار و اواخر زمستان در فضای باز به جاجیم بافی می‌پردازند.

پن بافی (نوار بافی)

در گذشته پن را با نخ‌های ابریشمی می بافتند لیکن امروزه از نخ‌های نایلونی نیز استفاده می‌کنند انواع نقوشی که روی پن می اندازند عبارت‌اند از چهل چپر، چشم بلبل یا ۲۹ چپر، چشم خروس یا ۲۸ چپر، ۸ چپر یا مار پیچ یا نیم مداخل در گذشته بافت پن یا نوارهای تزئینی لباس در منطقه رودبار شهرستان و الموت بسیار رایج بوده است.

صنایع‌دستی محبوب‌تر در قزوین

موج بافی

موج نوعی دست بافته سنتی است که هنوز در برخی از مناطق بافت آن رواج دارد رونق این هنر مانند سایر صنایع دستی منطقه با رواج استفاده از مصنوعات کارخانه ای که هم ارزانتر و هم متنوع ترند، کم رنگ تر شده است دستگاه موج بافی قابلیت بافت پارچه های ظریف جهت تهیه البسه و تولید پارچه های ضخیم تر که بیشتر از آن به‌عنوان پتو، روکرسی، روفرشی، پرده، ملحفه و جا نماز استفاده می‌شود را دارا ست.

محبوب‌ترین صنایع دستی قزوین چیست؟

گلابتون دوزی

گلابتون دوزی در قدیم میان طبقات متوسط و اعیان معمول بود این هنر مانند سوزن دوزی است با این تفاوت که به‌جای نخ از مفتول‌های بسیار نازک طلائی و یا برنجی استفاده می کردند.

نم نم دوزی اشیاء

نوعی از رودوزی‌های سنتی که با استفاده از انواع دوخت و گره‌های دستی و به‌کارگیری منجوق های فلزی در تزیین پارچه‌ها، جای شانه و آیینه و مهر مورد استفاده قرار می‌گرفت مختلف تهیه می‌کردند اشیائی مانند کیسه پول، جای قیچی، جای شانه، سرمه دان، جای مهر و …. این مهره ها با ظرافت و دقت کنار هم چیده می‌شوند.

گیوه دوزی

گیوه پاپوشی اصیل است که همه به خوبی با آن آشنایی داریم. بد نیست بدانید که قزوین یکی از مراکز گیوه‌دوزی ایران به شمار می‌آید و در این استان، شهر تاکستان یکی از فعال‌ترین شهرها در این زمینه است. گیوه‌های قزوین با کفی چرمی یا پلاستیکی ساخته می‌شوند.

مشبک فلز

مشبک کاری فلز یکی از هنرهای متعلق به قزوین است که به نوعی قلم زنی بر روی فلز گفته می‌شود. با مشبک کاری، طرح هایی را روی فلز انداته و با اره مویی یا سمبازه تیز آن را در می‌آورند.

محبوب‌ترین صنایع دستی قزوین چیست؟

در قزوین می‌توانید انواع آینه و شمعدان و ظروف مشبک کاری شده را پیدا کنید.

نقاشی پشت شیشه قزوین

کشیدن نقاشی هایی پشت شیشه الهام گرفته از دوران صفویه، در دوران قاجار متولد شد و تا آنجا پیش رفت که قزوین را مرکز تولید این هنر شد. اما از آنجا که این آثار زیبا در موزه های بزرگ بدون نام و نشان پراکنده شدند، هنرمندان این عرصه و این هنر گمنام ماندند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید