۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
کد خبر: 55425375

در این مطلب به بررسی آب و هوای مرداب سراوان و شرایط اقلیمی این مرداب در هر چهار فصل سال می پردازیم.

آب و هوای مرداب سراوان

سلام نو-سرویس گردشگری: سراوان نام منطقه ای کوچک و جنگلی در جنوب شهر رشت است. این منطقه که در حقیقت یک دهستان می باشد از هفت روستا تشکیل شده است. روستاهای با نام های موشنگا، قاضیان، گلسرک، امامزاده هاشم، سراوان، جوکلبندان و کچا. این منطقه علاوه بر این هفت روستا یکی از جاذبه های گردشگری محبوب اطراف رشت را نیز در درون خود جای داده است. این جاذبه گردشگری محبوب مرداب سراوان است که در درون جنگلی زیبا با نام پارک جنگلی سراوان قرار گرفته است. در این مطلب قصد داریم به معرفی این مرداب و همچنین بررسی آب و هوای مرداب سراوان در فصول مختلف سال بپردازیم. با ما همراه باشید.

معرفی مرداب زیبای سراوان

مرداب سراوان را یکی از خاص ترین و تماشایی ترین مرداب های جنگلی ایران می دانند. این مرداب که در فاصله هفده کیلومتری جنوب رشت قرار دارد از لحاظ زیبایی بصری یک شاهکار طبیعی محسوب می شود. وقتی در قلب سبز جنگل به مرداب سراوان می رسید شاید در نگاه نخست اصلا متوجه وجود این مرداب نشوید. بسیاری از گردشگران در این لحظه گمان می کنند چمنزاری سبز و فراخ و زیبا در برابر چشمانشان قرار دارد. اما این چمنزار سبز در حقیقت همان مرداب معروف سراوان است. سطح این مرداب جنگلی آنچنان با خزه هایی به رنگ سبز روشن پوشیده شده است که در اولین تقابل با آن به راحتی ممکن است این مرداب را با یک چمنزار اشتباه بگیرید. این خزه های زیبا اصلی ترین عامل محبوبیت مرداب سراوان هستند. اما جالب است بدانید که این خزه ها برخلاف محبوبیتشان در نزد انسان ها در نزد آبزیان چندان محبوب نیستند. چرا که مانع از رسیدن هوا و اکسیژن کافی به آب مرداب می شوند.

در اطراف مرداب سراوان و در هر سوی این مرداب درختان زیبا و انبوه جنگلی قد برافراشته اند. توسکا، پت سفید، سرو نقره ای، کاج تدا، بلوط، بید، بیدمشک، آلوچه جنگلی، زربین، کاج سیلوستریس، انجیلی، ممرز و... از جمله درختانی هستند که در اطراف این مرداب به چشم می خورند. پوشش جانوری محدوده اطراف مرداب سراوان نیز متشکل از حیوانات و پرندگانی نظیر قرقاول، کبک، جغد جنگلی، دارکوب، لاک پشت، قورباغه، خرگوش، سنجاب و راسو است.

مرداب سراوان زیباترین حالت خود را در هنگام سپیده سحر و پس از طلوع آفتاب دارد. در این هنگام محدوده این مرداب و حواشی آن کاملا غرق در مه غلیظ صبحگاهی است. این فضای وهم انگیز و اسرار آمیز بدون شک از دیدنی ترین تصاویری خواهد بود که هر گردشگری در عمر خود دیده است. در هنگام نیمروز و در ساعات حوالی ظهر نیز تابش عمود نور آفتاب بر سطح این مرداب باعث می شود تا خزه های آن از همیشه زیباتر شوند. رنگ سبز روشن این خزه ها در این وقت روز به زیبایی زیر نور خورشید برق می زند و جلوه نمایی می کند.

آب و هوای مرداب سراوان

مرداب سراوان در بهار

آب و هوای مرداب سراوان در چهار فصل سال

معتدل ترین و دلپذیرترین آب و هوای مرداب سراوان در فصل بهار پدیدار می شود. به خصوص در نیمه دوم فروردین و نیمه اول اردیبهشت که آب و هوایی خنک و طبیعتی بی نظیر محدوده این مرداب را زینت می بخشد. در این برهه از سال بیشترین تعداد گردشگر راهی پارک جنگلی سراوان می شوند تا از این شاهکار طبیعت کمال لذت را ببرند. شما نیز اگر می خواهید پوشش گیاهی اطراف این مرداب را در اوج شکوه آن ببینید و از نسیم های خنک و جانفزای پارک جنگلی سراوان حظ ببرید می توانید در این زمان از سال راهی این منطقه توریستی شوید. توصیه ما مخصوصا متوجه افرادی است که با هوای شرجی چندان میانه خوبی ندارند. در فصل بهار در محدوده مرداب سراوان خبری از هوای شرجی نیست و می توانید با خیال راحت برای بازدید از این جاذبه طبیعی راهی پارک جنگلی سراوان شوید.

آب و هوای مرداب سراوان در فصل تابستان نیز آب و هوایی نسبتا خوب و متعادل است. اما در اواسط این فصل محدوده مرداب سراوان دچار افزایش سطح رطوبت می شود و آب و هوایی شرجی در این ناحیه حکمفرما می شود. اما لازم است بدانید که حتی در اواسط تابستان نیز آب و هوای مرداب سراوان باز هم از آب و هوای شهر رشت خنک تر و مطبوع تر است. بنابراین اگر در ماه مرداب به رشت سفر کردید می توانید برای در امان ماندن از آب و هوای گرم این شهر راهی مرداب زیبای سراوان شوید.

آب و هوای مرداب سراوان در فصل پاییز به شدت بی ثبات می شود. در بسیاری از روزهای این فصل محدوده سراوان شاهد بارش باران به شکلی شدید و سیل آساست. بارش هایی که گاه در تمام طول روز ادامه دارند و عملا بازدید از مرداب سراوان را غیر ممکن می سازند. بنابراین آن دسته از گردشگران که می خواهند در پاییز به دیدن این مرداب بروند حتما لازم است که از قبل شرایط آب و هوایی را بررسی کنند.

آب و هوای مرداب سراوان

مرداب سراوان در پاییز

در فصل زمستان نیز گرچه آب و هوای مرداب سراوان بسیار سرد و برف گرفته است، اما چشم اندازها و مناظر زیبا و اعجاب انگیزی در این فصل در محدوده این مرداب رخ می نمایانند و صد البته تماشای آنها نیازمند به جان خریدن سرمای شدید جنگل است.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید