در پی پرواز یک فروند هواپیمای نظامی آمریکا بر فراز مسیرهای آبی حساس در تنگه تایوان، چین، واشنگتن را متهم به در معرض خطر قراردادن صلح و ثبات در این منطقه کرد.

شناسایی هواپیمای آمریکا در مرز آبی چین و تایوان

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، در پی پرواز یک فروند هواپیمای نظامی آمریکا بر فراز یک مسیر آبی حساس در تنگه تایوان، چین، واشنگتن را متهم به در معرض خطر قراردادن صلح و ثبات در این منطقه کرد.

دولت چین اعلام کرد امروز یک فروند هواپیمای نظامی شناسایی و یک فروند کشتی گشت دریایی متعلق به ارتش آمریکا بر فراز و در یک مسیر آبی حساس در تنگه تایوان تردد کرده اند.

در پی این رویداد، دولت پکن ضمن ابراز خشم خود از عملیات آمریکا در این تنگه باریک، واشنگتن را متهم کرد که صلح و ثبات در این تنگه را در معرض خطر قرار می دهد.

مقامات پکن اظهار کردند چین حق حاکمیت و قلمرو حقوقی خود در این مسیر را دارد.

فرماندهی جبهه شرقی ارتش آزادی خلق چین در بیانیه ای در این باره گفت: نیروهای تحت امرش، حرکت این هواپیما را از نزدیک در مسیر آبی حساسی که چین را از تایوان جدا می‌کند، رصد کردند. از این هواپیما برای عملیات‌های ضد زیردریایی استفاده می‌شود.

در این بیانیه آمده است اقدام طرف آمریکایی به صورت عمدی شرایط منطقه‌ای را تحت الشعاع قرار داده و صلح و ثبات در تنگه تایوان را در معرض خطر قرار می دهد. ما با این موضوع به شدت مخالفیم. نیروهای این جبهه همیشه در سطح بالای آمادگی قرار دارند و با قدرت تمام از حاکمیت ملی و ثبات منطقه‌ای دفاع می‌کنند.

این در حالی است که پنتاگون تاکنون در این باره واکنشی نشان نداده است.

ایالات متحده و تایوان ضمن رد ادعای نقض حاکمیت چین، این مسیر را آب‌های بین المللی می دانند. واشنگتن همواره انجام چنین عملیات‌هایی را تعهد این کشور به حفظ منطقه آزاد و باز اقیانوس آرام می‌داند.

وزارت دفاع تایوان نیز در بیانیه‌ای گفت: این هواپیما در مسیر جنوبی تنگه پرواز کرده و نیروهای ارتش تایوان نیز به دنبال آن حرکت کرده‌اند. در حال حاضر نیز شرایط نرمال و عادی است.

دولت چین همواره ادعا می‌کند که تایوان باید تحت حاکمیت این کشور باشد و از سه سال گذشته تاکنون با انجام عملیات‌های نظامی در نزدیکی این جزیره تلاش کرده تا تایوان را تحت سلطه خود در آورد. اما دولت تایوان همواره اعلام کرده که خود حاکمیت مستقل دارد و مردم این کشور خود باید برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند.

واشنگتن نیز به عنوان اصلی ترین متحد تایوان، با ارسال تجهیزات نظامی به این کشور، حمایت خود را از تایوان اعلام کرده و همین امر به ایجاد تنش بیشتر در روابط دو کشور منجر شده است.

انتهای پیام/

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید