برج میلاد مرتفع‌ترین برج ساخته شده در ایران است، از این رو با ما همراه باشید و از ارتفاع تا تعداد پله‌های برج میلاد بیشتر بدانید.

از ارتفاع تا تعداد پله‌های برج میلاد

سلام نو _ سرویس گردشگری: مجموعه برج میلاد در زمینی به مساحت ۴/۷۴ هکتار بر روی تپه‌های نصر قرار دارد؛ تپه‌ای با مساحت تقریبی ۶۲ هکتار واقع در جنوب محله شهرک غرب و شمال کوی نصر (گیشا) که در میان شبکه بزرگراهی شمال غرب تهران احاطه شده است. این برج از شمال به بزرگراه همت، از جنوب به بزرگراه حکیم، از شرق به بزرگراه چمران و از غرب به بزرگراه شیخ فضل الله محدود می‌شود. ارتفاع برج از سطح دریا ۱۴۴۴ متر است و جالب آنکه بزرگراه حکیم ۶۰ متر پایین تر از سطح برج واقع شده است.

کاربری و معماری برج میلاد

برج میلاد با هدف ایجاد سازه‌ای به یاد ماندنی و به عنوان نمادی برای شهر تهران ساخته شده است. این برج نه تنها یک جاذبه گردشگری و تفریحی به شمار می‌رود بلکه در امور زیر از آن استفاده می شود:

تسهیل و گسترش ارتباطات بیسیم (Wireless) در سطح تهران بزرگ، بهینه سازی و گسترش پوشش رادیو و تلویزیون (VHF/UHF/FM)، ایجاد زیرساخت‌های تلویزیونی دیجیتال (DVB/MVDS)، هواشناسی و کنترل ترافیک.

از ارتفاع تا تعداد پله‌های برج میلاد

رستوران گردان، رستوران ویژه، سکوی دید باز و بسته، رواق‌های هنری، گنبد آسمان، موزه مشاهیر ایران، موزه شهرداری، فود کورت، واحدهای تجاری، فضاهای نمایشگاهی در ساختمان برج و امکاناتی چون مرکز همایش‌های بین‌المللی با ۱۵ سالن مختلف، پارک دلفین‌ها، پینت‌بال، سینمای شش بعدی، سینما، لیزریوم، رستوران سنتی، رستوران محیطی و سایر امکانات همه و همه از بخش‌های متنوع این مجموعه به شمار می‌روند.

با این اوصاف می‌توان برج میلاد را مجموعه چند عملکردی دانست که در حوزه‌های مخابراتی، مراکز تجاری، رستوران‌ها، خدمات پذیرایی، مرکز همایش‌ها، خدمات گردشگری و تفریحی فعالیت می‌کند. فاز اول برج شامل برج میلاد تهران و مرکز همایش‌هاست و برای فاز دوم نیز مرکز خرید، برج هتل و برج اداری را در نظر گرفته‌اند.

شکل کلی برج از یک هشت‌ضلعی تشکیل شده است که تعدادی دیوار داخلی و چهار باله ذوزنقه‌ای شکل به آن متصل‌اند. به طور کلی ساختمان برج، این بخش‌ها را در خود دارد:

ساختمان پای برج (لابی)، شفت، ساختمان راس و دکل آنتن برج

بیشترین قطر سازه راس، ۶۰ متر است و در ارتفاع ۲۸۰ متری قرار دارد. حجم بتن‌ریزی بدنه حدود ۳۳۰۰۰ متر مکعب و حجم بتن‌ریزی کل پروژه ۶۳ هزار متر مکعب است. وزن کل برج به حدود ۱۵۰ هزار تن می‌رسد و در کل برج حدود ۱۷ هزار متر مربع شیشه به‌کاررفته است. وزن کل اسکلت فلزی این ساختمان به ۲۰۰۰ تن می‌رسد که با استفاده از تیرهای شعاعی و اتصالات صفحه فلزی، به بدنه بتنی متصل شده‌اند.

از ارتفاع تا تعداد پله‌های برج میلاد

در زیر پی و بدنه برج ابزار دقیق استاتیکی و دینامیکی کار گذاشته‌اند تا عملکرد نیروها را بررسی کنند و نتایج آن‌ها را برای کسب اطلاعات بیشتر، نگهداری برج و همچنین کارهای تحقیقاتی استفاده کنند. همچنین در بدنه و اطراف برج، شبکه‌ای به نام میکروژئودزی تعبیه شده است تا هرگونه حرکت احتمالی بدنه برج و محدوده اطراف آن ثبت شود و در صورت لزوم بتوان اطلاعات لازم را با دوربین‌های دقیق نقشه‌برداری ثبت کرد.

ارتفاع زیاد و پله‌های پر شمار برج میلاد

برج میلاد تهران با ارتفاع ۴۳۵ متر، ششمین برج بلند مخابراتی جهان به شمار می‌رود. جالب است بدانید رتبه پنجم به «برج مروارید خاور» در شهر شانگهای چین تعلق دارد و این برج تنها ۳۲ متر از برج میلاد بلندتر است. رتبه‌های اول تا چهارم برج‌های مخابراتی در کشورهای ژاپن، چین، کانادا و روسیه هستند که ارتفاع بلندترین آن‌ها ۶۳۴ متر است.

از ارتفاع تا تعداد پله‌های برج میلاد

برج میلاد نوزدهمین سازه بلند نامتکی جهان نیز هست. این برج به‌دلیل ارتفاع زیاد و شکل مخصوص به خود از تمام مناطق شهر تهران دیده می‌شود. ارتفاع بالاترین طبقه برج میلاد به ۳۱۲ متر و آخرین سقف آن به ۳۱۵ متر می‌رسد. باقی ارتفاع برج میلاد دکل مخابراتی آن به ارتفاع ۱۲۰ متر است. مجموع طبقات ساختمان برج میلاد در ساختمان پای برج و ساختمان بالای برج، ۱۸ طبقه است.

برج میلاد تهران ۱۶۹۳ پله دارد. در طول سال‌های اخیر و در مناسبت‌های مختلف مسابقات و رقابت‌های جالبی در مسیر پله‌های برج میلاد اجرا شده است. مسابقات پله نوردی برج میلاد طرفداران خاص خود را دارد. رکورد بالا رفتن از پله‌های برج میلاد در حدود ۱۱ دقیقه است. شکستن این رکورد برای ورزشکاران زیادی در حوزه دو و میدانی اهمیت دارد. طی کردن پله‌های برج میلاد در حالت‌های گوناگون مانند زدن روپایی، از خبرهای جالب توجه در سال‌های اخیر بوده است.

مقاومت در برابر باد و زلزله و صاعقه

این ساختمان با ارتفاع ۴۳۵ متر در برابر جریان‌های هوا با سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت و تندبادهای لحظه‌ای با سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت مقاوم‌سازی شده است.

از ارتفاع تا تعداد پله‌های برج میلاد

همچنین این ساختمان در برابر زلزله مقاومت دارد و در صورت وقوع زلزله، سازه پایداری خود را حفظ خواهد کرد. برج میلاد بلندترین ساختمان تهران و ایران است و در معرض اصابت صاعقه قرار دارد. برای حفاظت از این سازه در مقابل صاعقه، سیم‌های مسی در بدنه آن کار گذاشته‌اند که تا کف پی امتداد می‌یابند.

دقت در ساخت

برای افزایش دقت کار فنی ساختمان برج، همه قطعات شناسنامه دارند و مشخصات تمام آن‌ها در دسترس است؛ مشخصاتی همچون نوع ماده اولیه قطعه، منبع تهیه، محل تولید، مسوول کنترل و بازرسی و موارد دیگر . حتی برای کارهایی مثل جوش دادن قطعات هم این شناسنامه در نظر گرفته شده است؛ یعنی کاملا مشخص است که چه کسی در چه زمانی جوشکاری را انجام داده و چه کسانی آن را کنترل و تایید کرده‌اند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید