تهران‌گردی با رفتن به کاخ گلستان معنا پیدا می‌کند از این رو با ما همراه باشید و درباره بازدید از بخش‌های مهم‌تر کاخ گلستان بیشتر بدانید.

بازدید از بخش‌های مهم‌تر کاخ گلستان

سلام نو _ سرویس گردشگری: همان طور که ممکن است بدانید که این کاخ از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هرکدام از آنها با تلفیق معماری ایرانی و اروپایی به زیبایی هرچه تمام تر تزئین شده. این کاخ در طی دوره های مختلف تاریخی دچار تغییرات بسیار شده و بنا های به آن افزاوده شده که در ادامه به بررسی هر یک از این بنا های تاریخی می پردازیم.

چند بخش مهم تر در کاخ گلستان

شمس العماره

از جمله مهم ترین و جذاب ترین بخش های کاخ گلستان عمارت شمس العماره است که یکی از مشخصه های زیبایی است این مجموعه محسوب می شود و در گذشته این عمارت به مانند برج میلاد نماد پایتخت محسوب می شد. در واقع دستور ساخت این عمارت از آنجایی آمد که ناصر الدین شاه در سفرش به اروپا بسیار مجذوب آسمان خراش های اروپایی شد از همین رو دستور ساخت این بنای خارق العاده را داد تا بتواند به همراه سوگلی هایش به تماشای چشم انداز زیبای تهران و اطرافش به بالای آن برود.

بازدید از بخش‌های مهم‌تر کاخ گلستان

این بنا در سال ۱۲۸۴ در پنج طبقه و با ارتفاع ۳۵ متری ساخته شد که در زمان خودش این بنا یکی از بلند ترین ساختمان های آن دوره بود.

ایوان تخت مرمر

از جمله قدیمی ترین بناهای تاریخی تاریخی این مجموعه می توان به ایوان تخت مرمر یا ایوان دارالاماره یا دیوانخانه اشاره نمود. این بنا یکی از بناهایی است که در زمان کریم زند ساخته شده و در آن از تزئیناتی چون گچ بری، خاتم کاری ، سنگ تراشی، منبت، آینه کاری استفاده شده و جلوه ای بی نظیر به این بنای تاریخی بخشیده.

از جمله زیبا ترین بخس های این ایوان می توان به تخت مرمری که به دستور فتحعلی شاه در سال ۱۲۲۱ ساخته شد اشاره کرد. در واقع فتحعلی شاه به تعدادی از سنگ تراشان دستور ساخت تختی از سنگ مرمر زرد یزد را داد که این تخت از ۶۵ قطعه مرمر بزرگ و کوچک تشکیل شده و طراحی آن به شکل تخت حضرت سلیمان است. هم چنین بر روی این تخت ابیاتی از ملک الشعرا که در ستایش فتحعلی شاه گفته، بر روی این تخت مرمر حجاری شده است.

بازدید از بخش‌های مهم‌تر کاخ گلستان

از جمله رویداد های تاریخی که در این ایوان و بر روی تخت مرمر رخ داده است می توان به تاج گذری احمدشاه اشاره نمود. خوب است بدانید که قیمت بلیط این ایوان و تخت مرمر برای بازدیدکنندگان ایرانی ۴۰۰۰ تومان است.

بخش‌های درخورتوجه و مهم کاخ گلستان

محوطه مجموعه

شامل درختان سر به فلک کشیده و استخر و فواره‌ها است و محل مناسبی برای عکاسی است. قبل از آنکه وارد ساختمان‌ها شوید، حتما از دور تا دور این مجموعه لذت ببرید. بازارچه کوچکی نیز در نزدیکی در ورودی وجود دارد که مشغول فروش صنایع دستی هستند. برای ورود به محوطه مجموعه گلستان باید بلیط تهیه کنید و در نظر داشته باشید که برای ورود به هر یک از ساختمان‌ها نیز باید بلیط جداگانه ای تهیه کنید.

خلوت کریمخانی

در گوشه شمال غربی محوطه گلستان بنایی سرپوشیده به صورت ایوانی سه دهنه قرار دارد که با ستون های برافراشته اش جلب توجه می کند. نامش جلوخان یا خلوت کریمخانی است و زیبایی خاصی دارد.

بازدید از بخش‌های مهم‌تر کاخ گلستان

در وسط این قسمت حوض جوشی دیده می شود که در گذشته آب قنات شاه از میان آن بیرون می آمد و در باغ های سلطنتی جریان می یافت.

عمارت بادگیر

یکی از بناهایی که با قدم گذاشتن به درون آن، نفس در سینه تان حبس می شود، عمارت بادگیر است که در ضلع جنوبی باغ گلستان قرار دارد. این بنا در زمان فتحعلی شاه ساخته شد؛ اما در زمان ناصرالدین شاه تغییرات عمده ای در آن صورت گرفت و به شکل امروزی در آمد.

عکسخانه، حوضخانه عمارت بادگیر

در زیر عمارت بادگیر حوضخانه ای وجود دارد که در چهار گوشه آن چهار بادگیر بلند از کاشی های معرق آبی و زرد و سیاه به چشم می خورد. هوای حوضخانه و تالار و اتاق ها توسط همین بادگیرها خنک می شود. در میان این فضا حوضی قرار دارد که در گذشته آب به آن وارد می شد؛ اما امروزه به دلیل جلوگیری از آسیب رطوبت به بنا، راه ورود آب به آن را مسدود کرده اند.

حالا حوضخانه میزبان موزه عکسخانه است که در آن می توانید مجموعه ای از عکس های دوره قاجار و وسایل عکاسی آن زمان را ببینید.

بازدید از بخش‌های مهم‌تر کاخ گلستان

عکس هایی را در این مجموعه می بینید که دست خط ناصر الدین شاه را بر روی خود دارند. این شاه به عکاسی علاقه فراوان داشت و به همین دلیل تصاویر زیادی را ثبت می کرد. مجموعه عکس های مخزن این بخش از کاخ گلستان دومین مجموعه بزرگ بعد از مجموعه سلطنتی انگلیس به شمار می رود.

کاخ ابیض

در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه بود که سلطان عبدالحمید -پادشاه عثمانی- مقداری اثاثیه گران قیمت را برای شاه ایران فرستاد که در میان آنها این وسایل دیده می شد: چند دست مبل استیل لوئی شانزدهم، پرده های مخملی، دو قطعه آینه با قاب و پایه ها، مجسمه های برنزی و مطلای زیبا و چند قطعه قالی بافت ترکیه.

در آن هنگام تمام کاخ ها در اوج شکوه و زیبایی بودند و هیچ کدام شان جایی برای وسایل جدید نداشتند. همین بهانه ای شد که شاه در گوشه جنوب غربی محوطه گلستان کاخ جدیدی را برای این وسایل بسازد. می گویند ناصرالدین شاه نقشه کاخ جدید را خودش کشید و ابعاد تالار بزرگ آن را بر اساس عرض و طول بزرگترین قالی سلطان تعیین کرد.

بازدید از بخش‌های مهم‌تر کاخ گلستان

وقتی ساخت این کاخ به پایان رسید، ناصرالدین شاه که مدهوش معماری اروپایی بود آن را به رنگ سفید آراست و حتا در پله ها نیز از مرمر سفید و رگه دار استفاده کرد. همین بهانه ای شد تا بنای تازه ساخت قصر ابیض نام بگیرد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید