۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷
کد خبر: 55420522

موزه‌گردی در تهران، بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است و در این میان بازدید از موزه ملی متفاوت خواهد بود، با ما همراه باشید تا بدانیم موزه ایران باستان کجاست.

موزه ایران باستان کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: مجموعه موزه ملی ایران بزرگترین و قدیمی ترین موزه باستان شناسی ایران، از جاهای دیدنی تهران و دارای دو ساختمان مجزا است. ساختمانی که با آجرهای قرمز مشاهده ‌می‌شود همان بنای است که معمار فرانسوری طرح آن را کشید و امروزه عنوان قدی‌می‌ترین موزه کشور را به خود اختصاص داده. این ساختمان قدیمی به دوره پیش از تاریخ و دوره تاریخی اختصاص دارد و به نام موزه ایران باستان خوانده ‌می‌شود. در سمت دیگر این ساختمان قدیمی، بنایی نسبتا تازه را مشاهده خواهید کرد. این ساختمان جدید در سال ۱۳۷۵ با طرحی الهام گرفته از سبک معماری ساسانی افتتاح شد. در این بنا به دوره اوایل اسلام تا دوران قاجار پرداخته و با نام موزه دوره اسلامی شناخته ‌می‌شود.

درباره موزه ملی ایران

موزه ملی ایران به‌عنوان اولین موزه رسمی کشور و موزه مادر، با زیربنای بیش از ۲۰ هزار متر مربع و مساحت ۱۸ هزار متر مربع، شامل دو بخش موزه ایران باستان و موزه باستان‌شناسی و هنر اسلامی است. بیش از ۳۰۰ هزار شی از ادوار مختلف فرهنگی ایران یعنی از دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی در این موزه نگهداری و به نمایش گذاشته شده است.

موزه ایران باستان کجاست؟

اگرچه فکر تأسیس و ایجاد موزه در ایران در زمان آغاز مشروطیت از طرف فردی به نام صنیع الدوله مطرح شد، این ایده در آن دوره به اجرا در نیامد تا اینکه در زمان احمد شاه قاجار به همت مرتضی خان ممتازالممالک؛ وزیر وزارت معارف وقت مجموعه‌ای از اشیا گردآوری و در یکی از اتاق‌های مدرسه دارالفنون با نام موزه ملی نگهداری شد.

سپس در دروه پهلوی اول در سال ۱۳۰۴ موزه ملی به تالار آیینه عمارت مسعودیه در میدان بهارستان منتقل شد. آثاری که ابتدا در این موزه نگهداری می‌شد شامل اشیایی چون ۱۵ پارچه اشیای عتیقه مفرغی، ۱۵۸ قطعه کاشی، سفال و شیشه، ۹ سکه و ۵۴ قطعه سلاح قدیم، تفنگ، کلاه‌خود، زره، اشیای به‌دست آمده از کاوش‌های باستان‌شناسی و آثار اهدایی مجموعه‌داران خصوصی بود.

در سال ۱۳۰۶ مجلس شورای ملی وقت امتیاز انحصاری فرانسوی‌ها برای کاوش‌های باستان‌شناسی در کشور را لغو کرد و در ازای آن امتیاز کاوش در شوش به آن‌ها داده شد و دولت وقت نیز ساخت یک موزه و کتابخانه را که ریاست آن تا پنج سال بر عهده فردی فرانسوی باشد پذیرفت و تعهد کرد این فرد تا سه بار و هر بار پنج سال در این سمت باقی بماند.

موزه ایران باستان کجاست؟

بنابراین در این سال آندره‌ گدار؛ معمار معروف فرانسوی به ایران آمد و ساخت موزه ملی ایران یا در واقع موزه ایران باستان را در قسمت غربی میدان مشق به کمک دو معمار ایران به نام حاج عباسعلی معمارباشی و مراد تبریزی در سال ۱۳۱۲ شروع کرد.

در مورد نام‌گذاری این موزه هم بهتر است بدانید که نخستین موزه در ایران؛ موزه ملی و بعد موزه معارف نام داشت که بعد از استقرار این موزه در ساختمان ایران باستان به موزه ایران باستان تغییر نام داد و تا سال ۱۳۷۵ به این نام شناخته شد. در این سال با راه‌اندازی موزه دوران اسلامی، نام آن به موزه ملی ایران تغییر یافت.

محل قرارگیری موزه ایران باستان

آدرس: تهران،خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر

برای رسیدن به موزه ایران باستان بهتر است که از حمل و نقل عمومی استفاده کنید چرا که این جاذبه در محدوده طرح ترافیک تهران قرار دارد؛ اما با خودروی شخصی تان نیز می توانید به اینجا بروید.

موزه ایران باستان کجاست؟

خودروی شخصی

اگر می خواهید با خودروی شخصی از موزه ایران باستان بازدید کنید باید خود را به میدان امام خمینی برسانید. از میدان امام خمینی به سمت خیابان امام خمینی مسیر یک طرفه است. موزه ملی ایران در ابتدای خیابان سی تیر واقع شده اما پارک ماشین در این خیابان بسیار سخت است.

حمل و نقل عمومی

مترو: متروی حسن آباد نزدیک ترین ایستگاه مترو به خیابان سی تیر و موزه ملی ایران است. سوار خط ۲ متروی تهران (فرهنگسرا-صادقیه) شده و در ایستگاه حسن آباد از مترو پیاده شوید. از این ایستگاه به سمت خیابان امام خمینی و سی تیر (سمت راست ایستگاه) حرکت کنید. البته از ایستگاه متروی میدان امام خمینی نیز می توانید به اینجا برسید.

اتوبوس: در مقابل موزه ملی ایران پارک معروف شهر دیده می شود که یکی از پایانه های شهری اتوبوس رانی در آن قرار دارد. شما با استفاده از خط های مختلف اتوبوس رانی به سمت پایانه پارک شهر می توانید خود را به موزه برسانید.

تاکسی: از بسیاری از نقاط شهر تهران به سمت میدان امام خمینی، حسن آباد، پانزده خرداد و پارک شهر تاکسی وجود دارد.

موزه ایران باستان کجاست؟

تاکسی های آنلاین: تاکسی های مختلف آنلاین نیز به راحتی شما را از هر نقطه ای می توانند به خیابان سی تیر و موزه ملی برسانند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید