۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۸
کد خبر: 55420135

برج آزادی از جاذبه‌های فوق‌العاده و تماشایی تهران به حساب می‌آید، از این رو با ما همراه باشید و درباره بخش‌های ممتاز در برج آزادی بیشتر بدانید.

بخش‌های ممتاز در برج آزادی

سلام نو _ سرویس گردشگری: میدان و برج آزادی از معماری و طراحی منحصربه‌فردی برخوردار است و در طراحی آن سعی شده است از المان‌های معماری ایرانی همچون بادگیر، باغ ایرانی، چهار طاقی، کاربندی و انواع کاشی‌کاری استفاده شود. میدان آزادی با مساحت ۵۰ هزار متر مربع، زمینی به‌شکل بیضی دارد که بنای برج در امتداد محور شرق - غرب و در حدود یک‌سوم شرقی آن واقع است. معمار این بنا تلاش داشته است تا گذشته‌ درخشان تاریخ ایران را در این سازه حیرت‌انگیز متبلور کند تا هر کسی که به ایران می‌آید، با دیدن برج آزادی به عمق فرهنگ این سرزمین پی ببرد.

چند بخش ممتاز و دیدنی برج آزادی

برج آزادی چهار طبقه دارد که هریک بخش‌های مختلفی را در خود جای داده‌اند. در ادامه توضیح مختصری درباره آن‌ها ارائه خواهیم کرد.

ورودی و زیرزمین برج آزادی

در گذشته برای وارد شدن به برج باید از لنگه های سنگی (گرانیتی) به وزن ۳.۵ تُن عبور می کردند اما هم اکنون ورودی برج با پشت سر گذاشتن تعدادی پله که تا حدود ۵ متر پایین تر از سطح زمین امتداد دارد پدیدار می شود که به صورت درب های شیشه ای می باشند.

بخش‌های ممتاز در برج آزادی

اصلی ترین و مهم ترین قسمت برج طبقه زیرزمین آن است که بخش هایی نظیر دربِ ضلع شمالی، شرقی و جنوبی، تالار آینه، بلیت فروشی، تالار کهن، سالن تشریفات، سالن نمایش، نگهبانی،راهروی فناوری اطلاعات، نگارخانه اقوام، کتابخانه، تالار ایرانشناسی، سالن ایران شناسی و گذرگاه پیشینیان را در خود جای داده است.

در ابتدای مسیر نقشه برج را می بینید که به وضوح تمامی قسمت ها را مشخص کرده و بر اساس آن می توانید به قسمت مورد علاقه خود مراجعه کنید.

سالن ایران شناسی برج آزادی

نخستین بخشی که پس از تهیه بلیت، در طبقه زیرزمین با آن روبرو می شوید ورودیِ سالن ایرانشناسی می باشد. در این سالن یک ماکت از نقشه ایران وجود دارد که استان های مختلف کشورمان به واسطه نورپردازی از هم تفکیک شده اند و توریست ها و گردشگران تور داخلی می توانند در این سالن با فرهنگ استان های مختلف کشور آشنایی پیدا کنند. این سالن به طور تقریبی ۱۱۰۰ متر مربع می باشد که افزون بر نقشه ها و ماکت های پرتعداد، ۴ آکواریوم، آبنما و صفحه نمایش هایی نیز در آن وجود دارد.

بخش‌های ممتاز در برج آزادی

سالن سینمای برج آزادی

بنیاد رودکی حدود ۹ سال قبل یک سالن سینمای سیمولیشنی پیشرفته در این مجموعه افتتاح نمود که در آن حدود ۵۰ صندلی جک دار با قابلیت های بالای حرکتی وجود دارد، ولی به دلایل نامشخص هنوز این سالن که در جوار سالن ایرانشناسی واقع شده مورد استفاده قرار نگرفته است.

بعد از عبور از این سالن درب اصلی برج آزادی به روی شما گشوده می شود.

گذرگاه پیشینیان

پس از گذر از سالن ایرانشناسی درهای اصلی برج آزادی به روی شما باز می شود و بخش گذرگاه پیشینیان در مقابل شما قرار می گیرد. این بخش شامل چند ویترین می شود که در آن به صورت دوره ای اشیای مختلف تاریخی و آثار هنرمندان به نمایش در می آید.

تالارهای و سالن‌های جذاب و ممتاز آزادی

تالار کهن

از این گذرگاه به سالن بزرگی می رسید که به آن تالار کهن گفته می شود. این تالار درست زیر برج قرار دارد و چهارپایه آن در چهارگوشه تالار قرار گرفته اند. در این سالن، ویترین هایی برای نمایش آثار مختلف هنری و تاریخی به چشم می خورد.

بخش‌های ممتاز در برج آزادی

این روزها مجموعه ای از عروسک های نمایشی کشورهای مختلف در این تالار برای بازدید عموم به نمایش درآمده اند. برای دسترسی به دو آسانسور یا ۲۸۶ پله برج باید به دو راس این سالن بروید و به طبقه های بالایی دسترسی پیدا کنید. قسمت جنوبی تالار کهن نیز به تاسیسات مرکزی مجموعه راه دارد و بخش شمالی آن به تالار آینه می رسد.

در قسمت غربی تالار کهن همچنین فروشگاه کوچکی وجود دارد که می توانید صنایع دستی ساخته شده از سنگ های مختلف، سی دی های مرتبط با برج آزادی و ... تهیه کنید.

تالار آینه

تالار آینه فضایی ست با پلان مستطیل شکل که در دیواره های غربی و شرقی آن ۶ ویترین به چشم می خورد. این ویترین ها به مفاهیمی مانند تعلیم و تربیت، خلیج فارس، محیط زیست، فرهنگ و هنر، بنای آزادی، آب و زندگی، ایران زمین، صنایع، دریای خزر، شهرسازی، ورزش و کشاورزی اختصاص دارد. هر چند، تعدادی از این ویترین ها خالی هستند و اثری در آنها دیده نمی شود.

بخش‌های ممتاز در برج آزادی

طراحی این ویترین ها به گونه ای بوده است که در سطح کناری شان آینه هایی قرار داده شود و به این ترتیب اشیا داخل شان جلوه ای تا بی نهایت پیدا کنند. از تالار آینه در موقعیت های مختلف برای برگزاری نمایشگاه های متنوع هنری و فرهنگی استفاده می شود.

نگارخانه اقوام

نگارخانه اقوام در بخش بالایی تالار آینه قرار دارد و به شکل راهروی نیم دایره ای ست که ۸ ویترین را در خود جای داده است. در دوره های مختلف زمانی آثار هنری یا صنایع دستی ایران در این نگارخانه به نمایش گذاشته می شود.

کتابخانه

کتابخانه مجموعه آزادی در شرق نگارخانه اقوام قرار دارد؛ فضایی با مساحت تقریبی ۲۱۲ مترمربع و ظرفیت پانزده هزار جلد کتاب که اکنون در حدود ۱۱۶۶۲ کتاب مرجع در آن نگهداری می شود. موضوع های کتاب های کتابخانه در زمینه های تاریخی، اجتماعی، معماری و زبان شناسی ست.

سالن نمایش

سالن نمایش با ظرفیت ۳۰۰ تَن در عمق پانزده متری از سطح زمین قرار دارد. این سالن با هجده سکو برای نمایش های مختلف تئاتری ساخته شده است.

بخش‌های ممتاز در برج آزادی

سالن تشریفات

این سالن برای پذیرایی از میهمانان رسمی ساخته شده بود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید