دندان های کج و نامرتب اصلا ظاهر خوشایندی ندارند. از طرفی دیگر خرابی این دندان ها می‌توانند مشکلات بیشتری را در پی داشته باشند. همچنین ناسالم بودن دندان ها می توانند سلامتی بدن را نیز با مشکل مواجه کنند.

قالب گیری ارتودنسی برای چیست؟

یکی از مهمترین مراحل ارتودنسی قبل از قرار دادن براکت ها روی دندان قالب گیری ارتودنسی است. برای قالب گیری ارتودنسی پزشک اول دهان و دندان بیمار را معاینه می‌کند. پس از معاینه از دندان های بیمار عکس رادیو گرافی گرفته می‌شود. تا پزشک از وضعیت دندان ها قبل از درمان مطلع شود. قالب گیری ارتودنسی بعد از گذراندن این مراحل انجام می شود. قالب گیری ارتودنسی به دلیل بررسی وضعیت دندان ها مانند فاصله های دندانی، جلو زدگی و عقب زدگی دندان ها، چینش نامرتب و حالت فک انجام می گیرد.

نحوه قالب گیری ارتودنسی

قالب گیری ارتودنسی به وسیله دو تری (tray) صورت می گیرد. این دو تری بر روی دندان ها قرار می گیرد و با ماده مخصوص فضای بین دو تری پر می شود. این ماده مخصوص نمک اسید یا آلژینیک است. این مواد را به صورت پودر تهیه و با آب ترکیب می کنند. خمیری که به دست می آید برای قالب گیری ارتودنسی استفاده می شود. برخی از پزشکان برای اینکه بیمار حین قالب گیری حالت تهوع پیدا نکند به خمیر های ساخته شده طعم های مختلف اضافه می کنند. پزشک این خمیر را داخل تری ها تزریق می‌کند و بلافاصله باید دندان ها به هم فشرده شوند. بعد از اینکه خمیر سفت شد طرح دندان ها و فک روی آن قرار می گیرد.

مواد و ابزار قالب گیری ارتودنسی

در قالب گیری ارتودنسی به ابزار مخصوص خود و مواد لازم برای این کار لازم است. این ابزار و مواد شامل موارد زیر می باشند.

● پلی اتر: پلی اتر یک ماده ثابت است که بو و مزه قابل تحملی دارد.

● تری ( tray): یکی از ابزار های قابل توجه و مهم در قالب گیری ارتودنسی تری ها هستند. تری ها سه نوع پوشش دارند. پوشش اول برای بخشی از قوس فک مورد استفاده است. پوشش دوم برای قوس کامل فک و پوشش سوم برای دندان های جلویی استفاده می‌شوند.

● آلژینات: آلژینات یک نوع پوشش گیاهی است که از کتانجک دریایی یا جلبک‌ها تهیه می شود. این ماده گیاهی علاوه بر دندانپزشکی در تولید مواد آرایشی و پوستی و بازسازی کرم های زیبایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

● الاستومری: این ماده امروزه مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. این ماده خاصیت سفت شدن خود به خودی دارد که خاصیت الاستیک نیز نام دارد.

● پلی سولفات: این ماده به شدت بد بو می باشد. به همین علت به محض ورود به دهان در بعضی از بیماران حال تهوع شدید ایجاد می‌کند.

انواع قالب گیری ارتودنسی

قالب گیری ارتودنسی در دو نوع ثابت و متحرک وجود دارد و هر کدام از این دو نوع ثابت و متحرک به نوبه ی خود انواعی دارند.

قالب گیری ارتودنسی ثابت: ارتودنسی هایی هستند که در طی درمان نمی توانند از دهان بیمار بیرون بیایند و برای جابجایی حتما باید به پزشک مراجعه شود. ارتودنسی ثابت دارای انواع ارتودنسی ثابت فلزی، ثابت سرامیکی، ارتودنسی دیمون و لینگوال هستند.

قالب گیری ارتودنسی متحرک: ارتودنسی هایی هستند که هنگام غذا خوردن می‌توان به راحتی آن را از دهان خارج کرد و مراجعه به پزشک نیاز نیست. در ارتودنسی متحرک می‌توان از مواد بی رنگ استفاده کرد که به عبارتی ارتودنسی نامرئی نیز گفته می‌شود.

تفاوت دندانپزشک با یک متخصص در قالبگیری ارتودنسی

قالب گیری ارتودنسی برای چیست؟

یک دکتر دندانپزشک با یک متخصص ارتودنسی تفاوت زیادی دارد. یک متخصص دوره های ویژه ای را گذرانده تا با مهارت کافی بتواند کار ارتودنسی را به انجام برساند. به طور مثال زمانی که بیمار دچار دیپ بایت می شود دندانپزشک بیمار را به متخصص ارجاع می دهد. اقداماتی که دندانپزشک می تواند انجام دهد شامل درمان بیماری لثه، درمان پوسیدگی دندان، ونیر دندان، سفید کردن دندان یا بلیچینگ دندان و عصب کشی می باشد.

اما یک متخصص ارتودنسی می تواند با مهارت و تجربه ای که در دوره ها گذرانده است، تخصص کافی را در زمینه اصلاح نامرتبی دندان ها به کار ببرد. کار یک متخصص ارتودنسی در اولویت پیدا کردن اصولی ترین روش برای از بین بردن نامرتبی دندان ها است. اقداماتی که متخصص ارتودنسی می تواند انجام دهد شامل به کارگیری دستگاه فانکشنال ارتودنسی، فیس ماسک، فضا نگهدار دندان و ارتودنسی دندان می باشد.

مزیت های ارتودنسی بعد از قالب گیری

از جمله مزیت های قالب گیری ارتودنسی: افزایش اعتماد به نفس، کارایی مطلوب، قابل اجرا در هر سنی، برگشت ناپذیر بودن و… هستند.

هزینه های قالب گیری ارتودنسی دندان

هزینه ارتودنسی به عوامل زیادی بستگی دارد که هر یک از این فاکتور ها می‌توانند در کاهش یا افزایش هزینه درمان دخالت کنند. هزینه نهایی ارتودنسی به عواملی چون نوع ارتودنسی، میزان ناهنجاری های دندان، کلینیک مراجعه شده، متخصص مراجعه شده و نوع مواد به کار برده شده بستگی دارد. البته متخصص ارتودنسی می تواند در جلسه های مشاوره این فاکتور ها را برای بیماران روشن کند.

ویژگی های یک متخصص قالب گیری ارتودنسی خوب

یک متخصص قالب گیری ارتودنسی خوب باید در کنار دکتر دندانپزشکی یک دکتر متخصص خوب باشد. باید با اخلاق، متعهد و وجدان کاری داشته باشد. دندانپزشکی که این خصوصیات را دارد هیچگاه در مقابل وظایف خود سهل انگاری نمی کند. یکی از بخش های فوق‌العاده ارتودنسی مشاوره خوب دادن به بیمار است. یک متخصص خوب یک مشاوره عالی در اختیار بیمار قرار می دهد و بهترین و مناسب ترین راه درمان را به بیمار پیشنهاد می کند.

معرفی یک متخصص قالب گیری ارتودنسی خوب در تهران

در این مقاله ویژگی های یک متخصص قالب گیری ارتودنسی خوب را بیان کردیم. همچنین در پیدا کردن یک ارتودنتیست خوب در تهران صحبت می کنیم. شما را با دکتر مسعود داودیان متخصص ارتودنسی و مدیریت کلینیک تخصصی دندانپزشکی سیما دنت آشنا خواهیم کرد. دکتر مسعود داودیان بیشتر از ۱۲ ساله َسابقه تخصصی ارتودنسی و دندانپزشکی را دارد. این متخصص نام آشنا در شمال و مرکز تهران مطب دارد.

آدرس مطب ۱: تهران، شریعتی، بین میرداماد و ظفر، خیابان منظر نژاد، ساختمان پزشکان منظرنژاد، طبقه ۳ و واحد ۱۱

آدرس مطب ۲: تهران ستارخان، بین شادمهر و بهبودی، ساختمان پزشکان ستارخان، طبقه ۵

سخن آخر

دندان های کج و نامرتب اصلا ظاهر خوشایندی ندارند. از طرفی دیگر خرابی این دندان ها می‌توانند مشکلات بیشتری را در پی داشته باشند. همچنین ناسالم بودن دندان ها می توانند سلامتی بدن را نیز با مشکل مواجه کنند. قالب گیری ارتودنسی بهترین روش برای مرتب کردن دندان‌های بهم ریخته و خراب است. البته باید این فاکتور را در نظر داشت که تحت نظر یک متخصص ارتودنسی خوب انجام گیرد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید