گشت و گرد در تهران جذاب و به یادماندنی است از این رو با ما همراه باشید و درباره باغ کتاب از محبوب‌ترین جاذبه‌های تهران بیشتر بدانید.

باغ کتاب از محبوب‌ترین جاذبه‌های تهران

سلام نو_ سرویس گردشگری: تهران برای بیشتر مردم با شلوغی، ترافیک و آلودگی شناخته شده است؛ ولی برخلاف تصور عموم شهری دیدنی است. تنوع جاهای دیدنی تهران به حدی است که حتی اهالی پایتخت نیز از بسیاری از این جاذبه‌ها بی‌خبرند، از محله‌های قدیمی گرفته تا کاخ‌ها، موزه‌ها، پارک‌ها. در این بین، باغ کتاب تهران یکی از جاذبه‌های گردشگری جدید پایتخت محسوب می‌شود که با وجود مدت کم فعالیت از محبوبیت بالایی برخوردار است. این مجموعه فرهنگی در منطقه گردشگری عباس آباد و جنب کتابخانه ملی ایران قرار دارد و با فراهم نمودن امکانات رفاهی به‌ویژه برای کودکان محیطی جذاب را برای گردش، تفریح و البته ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی فراهم کرده است.

درباره باغ کتاب تهران

باغ کتاب، مرکزی فرهنگی و چند منظوره است که بین سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶ با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه کشور ساخته شد. مجموعه ای که به عنوان بزرگترین مجموعه کتاب و سرگرمی کشور شناخته می شود و با ۶۵ هزار مترمربع زیربنا و ۱۱۰ هزار مترمربع وسعت، فضای خوبی برای دورهم بودن خانواده ها، کتابخوانی و خرید ایجاد کرده است.

باغ کتاب از محبوب‌ترین جاذبه‌های تهران

شما در باغ کتاب در ۳ طبقه می توانید به فضاهای مختلف نمایشگاهی، فروشگاهی، آموزشی، فرهنگی و تفریحی دسترسی پیدا کنید و از اوقات فراغت تان در اینجا لذت ببرید. همچنین همسایگی آن با مجموعه هایی مانند کتابخانه ملی ایران، فرهنگستان زبان ادب و فارسی، باغ هنر و باغ موزه دفاع مقدس، باعث شده است جزیره فرهنگ تهران و ایران در این گوشه از اراضی وسیع عباس آباد شکل بگیرد. موضوع دیگری که بر جذابیت این مجموعه می افزاید وجود یک پردیس سینمایی است که می توانید جدیدترین فیلم ها را در سالن های آن به تماشا بنشینید.

یکی از نکته های جالب در مورد باغ کتاب تهران معماری ویژه آن است که باعث شده ساختمان این سازه از بالا نمایی شبیه به کشتی داشته باشد؛ هر چند اگر از شمال به جنوب به این ساختمان نگاه کنید شبیه به کتابی نیمه باز دیده می شود. این معماری ویژه آن، توانسته است جوایز مختلفی مانند رتبه اول جایزه معماری از طرف مجله معمار در سال ۱۳۹۶ و رتبه دوم جایزه معماری آسیا در سال ۲۰۱۷ در برلین را برای باغ کتاب تهران به ارمغان بیاورد.

باغ کتاب از محبوب‌ترین جاذبه‌های تهران

تجربه فضایی باغ کتاب

بنای باغ کتاب تهران در سه طبقه و چهار بلوک طراحی و ساخته شده است. نکته قابل‌توجه اینکه هر یک از بلوک‌ها دارای امکاناتی خاص بوده و به گروه سنی ویژه‌ای اختصاص دارد.

بلوک A یا بخش کودک

شاید بتوان گفت که این بلوک محبوب‌ترین بخش باغ کتاب تهران محسوب می‌شود، زیرا مختص کودکان است و به نام بلوک بهارستان نام‌گذاری شده است. فضای این بلوک بین دو طبقه همکف و اول تقسیم شده است. از امکانات این بلوک می‌توان به فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی کودکان و نوجوانان، مجسمه‌های بیش از ۳۰ شخصیت کارتونی خاطره‌انگیز، کافه کودک، باشگاه رباتیک، دیوار صخره ‌نوردی کودک و... اشاره کرد.

بلوک B یا راهروی خیالستان

راهرویی باریک به طول حدود ۶۰ متر است که دو بلوک A و C را به هم مرتبط می‌کند. در این راهرو، دو حلقه پیاده بَر (walk way)، زحمت پیاده‌وری بازدیدکنندگان را کم می‌کند و افراد می‌توانند در حین عبور تصاویر متحرک در دو طرف را تماشا کنند.

باغ کتاب از محبوب‌ترین جاذبه‌های تهران

همچنین، گذر فرهنگ در طبقه بالای خیالستان قرار دارد و میدان فرهنگ در ضلع غربی باغ کتاب را به دریاچه، باغ هنر، باغ موزه دفاع مقدس، پارک طالقانی و پل طبیعت وصل می‌کند.

بلوک C یا نگارستان

این بلوک، مرکز هنری باغ کتاب محسوب می‌شود و دارای ۱۱ سالن سینما و تئاتر در طبقه همکف، زیر زمین و روی بام است. سالن‌های پردیس سینمایی باغ کتاب درمجموع گنجایش ۲۰۰۰ نفر را دارند. مساحت پرده سینمای اصلی باغ کتاب ۱۹۰ متر مربع است که پس از سینما آفریقای تهران، دومین پرده بزرگ سینمایی تهران به شمار می‌رود. در مقابل سالن‌های سینما در طبقه همکف فروشگاه آثار هنری و چند کافه کوچک قرار دارد. باغ علم کودک (ویژه کودکان ۷ تا ۱۲ سال)، سالن نمایش علمی و سینما سه بعدی به‌همراه بخش ویژه ربات نقاش نیز از سایر بخش‌های این بلوک در طبقه اول هستند.

بلوک D یا سروستان

این بلوک شامل کتابفروشی و فروشگاه محصولات فرهنگی بزرگسالان است و عنوان بزرگترین کتابفروشی جهان را در فضایی ۲۵,۰۰۰ متری یدک می‌کشد.

باغ کتاب از محبوب‌ترین جاذبه‌های تهران

از دیگر بخش‌های این بلوک می‌توان به یک گالری و کافه گالری بزرگ در زیرزمین و باغ علم نوجوان در طبقه اول اشاره کرد.

لمکده باغ کتاب

در قسمت‌های مختلف باغ کتاب مکان‌هایی با عنوان لمکده برای مطالعه و استراحت طراحی شده‌اند. لمکده جایی است که تعدادی مبل و صندلی راحتی برای بازدیدکنندگان چیده‌ شده‌اند تا بتوانند با آرامش در این مکان استراحت کرده یا مطالعه کنند. ماشین حمل کودک (بیبی‌کار)، خانه کودک، اتاق مادر و کودک، نمازخانه، سرویس بهداشتی از جمله سایر امکانات رفاهی باغ کتاب محسوب می‌شوند که برای آسایش بیشتر بازدیدکنندگان فراهم شده‌اند.

پشت بام باغ کتاب: پشت بام باغ کتاب، مجموعه‌ای از فضاهای سبز و کافه‌ها است که از طریق آسانسور یا پله‌های ضلع شرقی محوطه می‌توان به آنجا رسید.

اتاق فرار، باشگاه رباتیک، باشگاه همکارا (میزهای پژوهش)، سرزمین فکر بازیا، کافه بازی، شبیه‌ساز پرواز سسنا ۱۷۲ و مرکز آموزش از دیگر امکانات باغ کتاب تهران محسوب می‌شوند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید