۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۶
کد خبر: 55420126

یکی از خدمات دندانپزشکان کامپوزیت دندان است. کامپوزیت مواد رزینی است که روی سطح دندان ها قرار می گیرد این نوع پوشش دندان های شکسته یا ترک خورده را پنهان می کند و باعث می شود هنگام لبخند زدن دندان ها زیبا شوند.

حساسیت به کامپوزیت

یکی از کم خرج ترین و ساده ترین راه ها برای زیبا شدن دندان ها در هنگام لبخند زدن استفاده از کامپوزیت می باشد.

 حساسیت به کامپوزیت ممکن است برای برخی از افراد ایجاد شود که در ادامه این محتوا ما قصد داریم دلایل ایجاد حساسیت به کامپوزیت را برای شما عزیزان شرح دهیم.

چه دلایلی باعث ایجاد حساسیت دندان بعد از کامپوزیت می شود 

روش های زیادی برای زیبایی دندان ها انجام می شود که از این روش ها می توان به کامپوزیت، ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی دیمون، کامپوزیت نانوفیلد، کامپوزیت میکروفلیلد، کامپوزیت نوع هیبرید و ونیرها IPS اشاره کرد.

برخی از دندانپزشکان خدمات خاصی را ارائه می دهند مانند متخصص زیبایی دندان مانند کامپوزیت و متخصص ادتودونسی، هزینه هر کدام از خدمات با یکدیگر فرق می کنند.

به عنوان نمونه، هزینه ارتودنسی با هزینه کامپوزیت متفاوت است. بسیاری از افراد سوال می کنند که چه دلایلی باعث ایجاد حساسیت دندان بعد از کامپوزیت می شود.

پوسیدگی لبه اتصال روکش کامپوزیت می تواند، باعث ایجاد حساسیت بعد از کامپوزیت شود، عدم مراقبت های لازم از دندان ها یکی دیگر از دلایل حساسیت به کامپوزیت است.

برای کامپوزیت دندان های خلفی از کامپوزیت نوع هیبرید، استفاده می شود این نوع کامپوزیت استحکام بیشتری دارد و از ذرات بزرگتری برخوردار است. 

از کامپوزیت میکروفیلد برای ترمیم دندان های جلویی استفاده می گردد این مدل بعد از پالیش سطح درخشان تر، براق تر و صاف تری را روی دندان ها ایجاد می کند؛ ولی استحکام کمتری دارد و ذرات ریزتری برخوردار است.

برای این که زیبایی و استحکام را همزمان تقدیم دندان های خود کنید از کامپوزیت نانوفیلد می توانید، استفاده نمایید.

کامپوزیت های ای پی اس یا ونیرها نسبت به دیگر نمونه ها استحکام بالاتر و ثبات رنگ بیشتری دارند.

 اجرای کامپوزیت 

مراحل اجرای کامپوزیت شامل گزینه های زیر می شوند:

• معاینه دندان ها: دندانپزشک ابتدا دندان ها را کاملا بررسی می کند تا بتواند نحوه اجرای کامپوزیت را مشخص نماید.

• آماده سازی: بعد از این که دندان ها به طور کامل معاینه شده اند برای افزایش مقاومت دندان ها با ژل مخصوصی آن ها را پوشش می دهند؛ سپس روی دندان ها پرایمرهای مخصوصی قرار می گیرد و با توجه به شکل کلی دندان ها کلیه مراحل به ترتیب اجرا می شود.

• مرحله تکمیلی: در نهایت تطبیق رنگ دندانه های مواد کامپوزیت با کمک نور انجام می شود. 

اگر دارای مشکلاتی مانند بی نظمی خفیف در دندان ها، باز بودن بین دندان ها ( کامپوزیت می تواند فاصله میان دندان ها را اصلاح کند و باعث بسته شدن فواصل بین دندان ها شود )، داشتن دندان های با فرم غیر طبیعی مانند دندان های میخی شکل و ریز، اصلاح رنگ دندان، اصلاح فرم و شکل دندان هستید، می توانید برای زیبایی و ترمیم دندان های خود از کامپوزیت استفاده کنید. 

مزیت های کامپوزیت

از مزیت های کامپوزیت می توان موارد زیر را نام برد: 

• مواد کامپوزیت هنگامی که سفت می شوند، می توانند ظاهر زیبایی را تقدیم دندان های شما کنند و دیگر دندان های شما ظاهری غیر عادی و غیر طبیعی ندارند. 

• برای این که روی دندان های فرد مواد کامپوزیت قرار بگیرند مینای دندان را می تراشند؛ ولی نسبت به روکش کردن میزان برداشته شدن مینای دندان بسیار کمتر است.

• در مقایسه با دیگر روش های زیبایی دندان مانند ونیر هزینه آن بسیار کم تر است.

• کامپوزیت جای پوسیدگی دندان و عیوب دندان را می پوشاند که این نه تنها باعث زیبا شدن دندان ها در هنگام لبخند زدن می شود؛ بلکه اعتماد به نفس شما هم بالا می برد.

• روی دندان لایه ای سخت و محکم ایجاد می کند به همین دلیل در برابر آسیب و شکستگی از دندان ها محافظت می کند.

• در صورت آسیب و شکستگی دندان به راحتی قابلیت ترمیم آن وجود دارد. 

مراقبت های بعد از کامپوزیت 

یکی از دغدغه های افرادی که اقدام به کامپوزیت دندان کرده اند این است که طول عمر و ماندگاری کامپوزیت چگونه بوده در این جا لازم است به این نکته اشاره کنیم که مراقبت های بعد از کامپوزیت ارتباط مستقیمی با ماندگاری و طول عمر کامپوزیت دارد. 

برای انجام کامپوزیت باید به دندانپزشک حاذقی مراجعه کرد و مناسب ترین کامپوزیت انتخاب شود به عنوان نمونه کامپوزیت های سرامیکی برای دندان های آسیاب مناسب هستند.

از مراقبت های لازم بعد از کامپوزیت دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• استفاده از خمیر دندان مخصوص کامپوزیت 

• رعایت اصول بهداشت دهان و دندان 

• اصلاح نحوه قرار گیری کامپوزیت در صورتی که انحراف دارد.

• موادی که باعث لکه دار شدن دندان ها می شوند را نباید مصرف کنید.

• عدم استفاده ابزاری از دندان ها

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید