جاذبه‌های طبیعی و گردشگری تهران پر شمار است، به همین جهت با ما همراه باشید و درباره زیباترین جاذبه‌های طبیعی تهران بیشتر بدانید.

زیباترین جاذبه‌های طبیعی تهران

سلام نو _ سرویس گردشگری: در تهران هم جاهایی است که هنوز دست برج سازان و ویلا سازان به آن نرسیده و هنوز هم محیط زیست آن حالت طبیعی خود را حفظ کرده است. جاهایی که می تواند بهترین مقصد شما برای سفری یک روزه و حتی چند ساعته برای کمی طبیعت گردی باشند.

چند جاذبه طبیعی و چشم‌نواز تهران

غار بورنیک

بورنیک، نام غاری سنگی و آهکی در نزدیکی شهر فیروزکوه و روستای هرانده است که در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا و ۱۰۰ متر بالاتر از دشت بورنیک قرار دارد. اندازه‌گیری‌هایی که تاکنون انجام شده‌اند طول غار را ۳٤٧۰ متر بدون تغییری در ارتفاع آن نشان می‌دهند؛ نتایجی که باعث شده تا این غار عنوان طولانی‌ترین غار استان تهران و چهارمین غار طولانی ایران را به خود اختصاص دهد.

برای ورود به غار به صورت عمودی، از ۱۴۸ پله به پایین می‌روید. با آغاز سفر به درون این غار از دیدن شگفتی‌های طبیعی آن غرق در لذت می‌شوید و در کنار این زیبایی‌ها به محوطه‌هایی برخورد می‌کنید که زمانی سکونتگاه‌های امنی برای انسان‌های غارنشین بوده‌اند و امروزه اسرار زیادی را در قلب خود حفظ کرده‌اند.

زیباترین جاذبه‌های طبیعی تهران

این غار را به دلیل برخورداری از ویژگی‌های خاص زمین شناسی می‌توان به عنوان یکی از مقاصد ژئوتوریسم هم در نظر گرفت. ارزش‌های تاریخی و باستان‌شناسی غار در کنار ارزش‌های زمین‌شناسی و تفریحی باعث شده تا نام آن از تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۳۳۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار گیرد.

پارک ملی لار

پارک ملی لار یکی از مناطق طبیعی و شگفت‌انگیز ایران است که در منطقه البرز مرکزی و نزدیک به دامنه جنوب غربی کوه سربه‌فلک کشیده دماوند قرار دارد. منطقه لار حدود ۷۳۵۰۰ هکتار وسعت دارد و در حدود ۳۱۰۰۰ هکتار آن به عنوان پارک ملی شناخته می‌شود. در محدوده این پارک ملی و حتی در حاشیه آن اثری از نقاط شهری و روستایی به چشم نمی‌خورد و به همین سبب یکی از چشم‌اندازهای بکر و تماشایی از طبیعت را در اختیار شما قرار می‌دهد. پارک ملی لار در مرز استان مازندران و تهران واقع شده و با برخورداری از دو نوع اکوسیستم کوهستانی مرتفع و آبی، گیاهان و جانوران گوناگونی را در خود جای داده است.

زیباترین جاذبه‌های طبیعی تهران

اینجا زیستگاه جانداران و گیاهان ارزشمندی است که برخی از آنها فقط در ایران یافت می‌شوند و از اهمیت بالایی برخوردارند.

  • پارک ملی لار مأمن گونه های مهم جانوری است و از این حیث اهمیت بسیاری دارد.
  • این پارک به سبب وجود دریاچه سد لار، یکی از مقاصد پرطرفدار برای ماهیگیران است.
  • در فصل بهار اگر به پارک ملی لار سفر کنید، می‌توانید دشتی پر از گل شقایق را هم ببینید.
  • این پارک جاذبه‌های طبیعی متعددی در خود دارد و به شما فرصت تماشای چشم‌اندازی از کوه دماوند، بازدید از چشمه فیروزه‌ای دیوآسیاب و ... را می‌دهد.

جاذبه‌های طبیعی و زیباتر تهران

دریاچه های تار و هویر

تار و هویر، دریاچه‌هایی با آب شیرین در نزدیکی دماوند هستند که با پشت سر گذاشتن مسیری کوهستانی و سنگلاخی، به آنها می‌رسید. دریاچه‌های تار و هویر مانند دو فرزند طبیعت هستند که در فاصله ۵۰۰ متری از هم قرار دارند و کوهی با نام کوه دوبرار آنها را از هم جدا کرده است. پیرامون دریاچه‌ها را کوه‌هایی با ارتفاع بین ۵۰ تا ۵۰۰ متر فراگرفته‌اند. این کوه‌ها با قرارگرفتن در کنار یکدیگر موجب پیدایش گودال‌هایی شده‌اند و دریاچه‌هایی در این گودال‌ها شکل گرفته است.

زیباترین جاذبه‌های طبیعی تهران

دریاچه تار

اولین دریاچه که به آن می‌رسید، تار است و در مدخل کوه و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. وجود این دریاچه در این مکان افسانه‌های زیادی را بر سر زبان‌ها انداخته است و مردم اعتقاد دارند شب‌ها موجوداتی عجیب و غریب در اینجا رفت‌وآمد می‌کنند. گفته‌های دیگری حکایت از وجود گنج‌هایی گران‌قیمت و ارزشمند و کشتی دزدان‌دریایی در کف دریاچه دارد؛ اما هیچ یک از این قصه‌ها تا کنون ثابت نشده‌اند. بد نیست بدانید این دریاچه به هویر بزرگ نیز شهرت دارد.

دریاچه تار با بیش از ۴۶ هکتار وسعت، به شکل لوزی و از شمال غرب به جنوب شرق کشیده شده است و در فصول پرآبی عمق آن ۵۰ متر است؛ اما در فصول کم آبی به ۴۰ متر کاهش پیدا می‌کند.

دریاچه هویر

با نیم ساعت پیاده‌روی از شرق دریاچه تار، دریاچه دیگری موسوم به هویر با عمق ۱۵ متر دیده می‌شود که مساحت آن به بیش از ۱۳ هکتار می‌رسد. این دریاچه به طور میانگین ۹۰۰ متر طول و ۱۵۰ متر عرض دارد و از شمال به جنوب کشیده شده است.

زیباترین جاذبه‌های طبیعی تهران

دشت هویج یا گرچال لواسان

دشت هویج یا گُرچال یکی از دیدنی‌های پرطرفدار در نزدیکی تهران است که در میان محلی‌ها به گهچال و یا گیاه‌چال هم شهرت دارد و گردشگران با نام دشت هویج نیز آن را می‌شناسند. این دشت که در بالای روستای افجه و در ناحیه گلندوک و لواسان واقع شده طبیعتی بسیار زیبا و آب‌وهوای دلچسبی دارد. در این دشت می‌توانید اوقاتی را به پیک نیک بگذرانید و از طبیعت لذت ببرید و یا به گشت‌وگذار در دشت بپردازید و کوهنوردی در کوه‌های اطراف را تجربه کنید. می‌گویند که با توجه به آثار کاروانسراهای صفوی در منطقه و دیگر شواهد تاریخی، در زمان شاهان صفوی، این دشت شکارگاهی پررونق بوده و با طی مسیری به دریاچه و دشت لار می‌رسیده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید