وجود محصولات قبلی در انبار تجار باعث شد تا میلگرد در بازار آزاد ارزان‌تر از میلگرد بورسی شود.

کاهش قیمت میلگرد در بازار آزاد

به گزارش سلام نو به نقل از اقتصاد نیوز، در دومین هفته از دی ماه، نوردکاران کشور بالغ بر ۱۹۹ هزار تن میلگرد با نرخی در بازه قیمتی ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۱۸ هزار و ۵۵۰ تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه کردند. این ارقام بالاترین نرخ عرضه میلگرد در این بازار بود. در حالی بر نرخ عرضه میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران افزوده شد که در این هفته شمش فولاد نیز با رکوردشکنی قیمت پایه رهسپار این بازار شده بود.

برای ۱۹۹ هزار تن میلگرد عرضه شده در رینگ صنعتی بورس کالای ایران، تقاضایی برابر ۵۴ هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش ۴۰ هزار تن میلگرد از این بازار با میانگین نرخ ۱۸ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم انجامید. با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس بهای تمام شده این میلگرد برای خریدار برابر ۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان خواهد بود. این در حالی است که در شرایط کنونی میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخ ۱۹ هزار تومان معامله می‌شود.

وجود میلگرد در انبار تجار مربوط به خریدهای قبلی زمینه‌ساز آن شده است که در شرایط کنونی میلگرد در بازار آزاد ارزان ‌تر از بورس کالا باشد، اما با اتمام موجودی میلگرد با نرخ تمام شده پایین، با توجه به صعود بهای شمش فولاد، باید منتظر تثبیت بهای میلگرد در کانال ۲۰ هزار تومانی بود.

هر کیلوگرم شمش فولاد در روز دوشنبه ۱۲ دی با میانگین نرخ ۱۶ هزار و ۶۰ تومان به فروش رفت؛ با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام شده این شمش برابر ۱۷ هزار و ۵۵۰ تومان خواهد بود و میلگرد تولیدی با آن نرخی در کانال قیمتی ۲۰ هزار تومان خواهد داشت.

با توجه به افول پروژه‌های ساختمانی در کشور، بازار مقاطع طویل فولادی در آینده نه چندان دور با رکود سنگین مصرفی مواجه خواهد شد و بنابراین این رشد نرخ لزوما به سود تولیدکننده نیست.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید