وقتی در سفر به تنکابن می خواهید خود را به جنگل‌های دو هزار و سه هزار برسانید از محله‌ای به نام خرم‌آباد عبور می‌کنید. خرم آباد خود به تنهایی منطقه‌ای غنی از لحاظ گردشگری است.

با خرم آباد تنکابن بیشتر آشنا شوید

سلام نو-سرویس گردشگری: محله خرم آباد در استان مازندران واقع شده است. این محله از شمال با خیابان انقلاب و از شرق با خیابان کمربندی امام خامنه ای، بلوار سرداران شهید گلگون و بلوار مهارت محدود شده است و با محله‌های ‌عبدالله آباد، کمربندی، مصلمی، محمدی، کشاورز مجاورت دارد. از اماکن مهم این محله می‌توان به بازار میوه و تره بار خرم آباد، استخر ایران، شنبه و سه شنبه بازار خرم آباد، رستوران سیروس، باغ رستوران سنتی دهکده، کافه رستوران پاویون و کتابخانه عمومی خرم آباد اشاره کرد.

خرم‌آباد یکی از شهرهای استان مازندران ایران است. این شهر مرکز بخش خرم‌آباد شهرستان تنکابن است. جمعیت این شهر ۹۹۳۶ نفر می‌باشد.

خرم‌آباد مرکز منطقه تنکابن و محال ثلاث در دوران قاجاریه در عصر حاکمیت خاندان خلعتبری بر این منطقه بوده است که در دوران پهلوی شهر جدیدالتاسیس شهسوار مرکز تنکابن گردید و پس از انقلاب اسلامی شهسوار به تنکابن تغییر نام داد.

شهر خرم‌آباد ۹،۹۳۶ نفر جمعیت دارد. مردم خرم‌آباد به زبان مازندرانی گویش می کنند.

خرم آباد به دلیلی نزدیکی زیاد به شهرستان تنکابن از جاذبه های گردشگری این شهرستان بهره می برد و می توان بیشتر جاذبه های گردشگری تنکابن را به آن نسبت داد.

تاریخچه خرم‌آباد

زمانی که خان زند به قدرت رسید، هدایت‌الله خان فومنی حاکم گیلان در سال ۱۱۸۵ قمری به منظور توسعه قلمرو خود به غرب مازندران روی آورد و تنکابن را از غرب مازندران ضمیمه گیلان کرد و یکی از افراد قوی حصارلو را به حکمرانی تنکابن برگزید که بر ذائقه مردم تنکابن علی‌الخصوص طوایف مهم و مدعی خوش نیامد.

برای چاره جویی، شکوه و شکایت از حاکم ظالم وقت، سه نفر از سران طوایف و بزرگان منطقه که یکی از آنان مهدی خلابر بوده‌است به شیراز رفته و به ملاقات با شاه زند نائل آمدند و نظر خان زند را از طایفه حصارلو برگرداندند و کریم خان زند حکم حکومت تنکابن را به نام مهدی خلابر صادر کرد و به وی لقب خان را اعطاء کرد. مهمترین ماجراجویی و فرصت خواهی خان خلابران همدستی وی با آقا محمد خان قاجار در ایام مبارزاتش علیه زندیه بود.

با خرم آباد تنکابن بیشتر آشنا شوید

با روی کار آمدن قاجار، خلابران تنکابن برای تحکیم پایه‌های حکومت قاجار از جان مایه گذاشتند و در سخت‌ترین لحظات در کنار این ایل قرار داشتند. مهدی خان خلابری (تنکابنی) در بسیاری از صحنه‌ها به فریاد آقا محمد خان و کسان او رسیده و از همین رو قدرت او رو به فزونی نهاد.

در سال ۱۱۹۵، آقا محمد خان قاجار مهدی خان خلابر را همراه مرتضی‌قلی‌خان قاجار (برادر آقا محمدخان) برای فتح گیلان به گیلان فرستاد.

پس از فتح گیلان مهدی خلابر از آقا محمد خان خواست تا با جدایی تنکابن از گیلان و الحاق آن به مازندران موافقت کند. با موافقت آقا محمد خان قاجار در این سال، ولایت تنکابن ضمیمه مازندران شد و نواحی کلاردشت و کجور به تنکابن الحاق شد و این‌گونه ولایت محال ثلاث / ثلاثه تشکیل شد.

مهدی خان خلابر از اجداد پدری محمد ولی خان تنکابنی بوده‌است که عامل اصلی بازگردانده شدن تنکابن از گیلان به مازندران بوده‌است.

ساختمان‌های قدیمی خرم آباد

مهم‌ترین‌آثار شهر و پیرامون آن، عمدتآ از دوره قاجاریه (۱۲۱۰ـ ۱۳۴۴/۱۳۰۴ش) است، از جمله: سبزه میدان، ساختمان ناصریه معروف به ساختمان آیینه (دارای آیینه‌کاری و گچ‌بری)، ساختمان سردرب (محل زندگی سرداراسعد)، مسجد قدیمی و ویرانه‌های عمارت دیوان خانه در جنوب شرقی شهر، عمارت عالیه خانم در مشرق دیوان خانه و امامزاده شیرعلی در آبادی میانْناحیه خرّم‌آباد.

با خرم آباد تنکابن بیشتر آشنا شوید

معروف‌ترین بازارهای هفتگی شهر تنکابن شنبه بازار خرم‌آباد (شهری در ۵ کیلومتری تنکابن)، سه‌شنبه بازار خرم‌آباد، دوشنبه بازار تنکابن (روبروی بازار ماهی‌فروشان) و چهارشنبه بازار سلیمان‌آباد (۱۵ کیلومتری تنکابن) است. معروف‌ترین بازار هفتگی درون‌شهری تنکابن دوشنبه بازار این شهر به شمار می‌آید که در داخل شهر است و در آن محصولات دامی و کشاورزی مردم بومی، البسه و انواع خوراکی‌های دیگر عرضه می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید