۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
کد خبر: 55378991

این شهرستان از اتحاد دو شهر قدیمی آران و بیدگل تشکیل شده است.

 آران و بیدگل کجاست؟

سلام نو-فاطمه عرب‌زاده: آران و بیدگل شهری در استان اصفهان است. این منطقه در اصل شامل دو روستای مجزا به نام‌های «آران» و «بیدگل» بود. هر روستا آداب و رسوم، ارتباطات اجتماعی و گویش خاص خود را داشت. در نزدیکی جاده ابریشم قرار داشت و کاروان‌های بسیاری در مسیر خود از اروپا به شرق از آن عبور می‌کردند. حدود ۴۰ سال پیش دیوار جدایی فرو ریخت و این دو شهر کوچک با هم متحد شدند. می‌توان از خانواده جندقیان به عنوان یکی از معروف‌ترین خانواده‌های این شهر نام برد. جندقیان در وزارت کشور نماینده دارند.

این شهرستان از اتحاد دو شهر قدیمی آران و بیدگل تشکیل شده است. وجود صدها زنجیر قنات قدیمی، آثار باستانی و قلعه در سراسر دشت کویر در مجاورت این شهرستان و چند زنجیر قنات که از سطوح پایینی ساختار شهر قدیم کاشان می‌گذرد، نشان از تاریخ کهن توسعه و شکوفایی دارد. در این منطقه آران و بیدگل با آثار تاریخی و طبیعی منحصر به فرد و سنت‌ها و آداب و رسوم خاص خود از جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان به شمار می‌رود.

 آران و بیدگل کجاست؟

این شهر از شمال و شرق توسط کویر احاطه شده است و به همین دلیل دارای آب و هوای معمولی گرم و خشک در تابستان، سرد و خشک در زمستان و بارندگی بسیار کم در طول سال است. این شرایط کشاورزی را سخت می‌کند.

یکی از شگفت انگیزترین جاذبه‌های این منطقه دریاچه آران و بیدگل یا دریاچه نمک است. انتخاب این نام به دلیل شوری زیاد دریاچه است به گونه‌ای که در تابستان ذرات نمک روی دریاچه شناور می‌شود. این دریاچه با طول و عرض به ترتیب ۸۰ و ۳۰ کیلومتر حاصل فرونشست زمین ساختی است که در ارتفاع ۷۹۵ متری از سطح دریا ایجاد شده است. مساحت دریاچه نمک آران بیدگل حدود ۳۰۰۰ کیلومتر مربع است. مانند مثلثی است که راس آن رو به شمال است.

 آران و بیدگل کجاست؟

رودخانه‌های مهمی که وارد این دریاچه می شوند عبارتند از: رودخانه شور، رودخانه کرج، رود جاجرود، رودخانه حبله رود و رودخانه قره چای که همگی در شمال و غرب این محوطه قرار دارند. مهمترین ترکیبات موجود در دریاچه نمک عبارتند از: کلرید سدیم، سولفات سدیم، کلرید منیزیم و سولفات منیزیم.

این مکان طبیعی پوشیده از رسوبات نمکی است که طی قرن‌ها بر اثر تجمع سیلاب‌ها و آب‌های سطحی ایجاد شده است. عمق نمک در اینجا بین ۵ تا ۵۴ متر است که با لایه‌های رسی از هم جدا می‌شود. نکته جالب اینجاست که سطح آب دریاچه در ماه‌های بارانی در برخی مناطق به دو سانتی‌متر می‌رسد اما با تابش خورشید به سرعت تبخیر می‌شود.

این دریاچه در بیشتر فصول سال خشک و سطح آن کاملا پوشیده از نمک است، اما منظره باشکوه آن به ویژه پس از بارندگی و تبخیر آب، همه ساله طبیعت‌دوستان بسیاری را به خود جذب می‌کند. این دریاچه به شکل مثلث است که نقطه اصلی آن در شمال است.

 آران و بیدگل کجاست؟

در قسمت جنوبی دریاچه جزیره‌ای زیبا به نام سرگردان وجود دارد که بازدید از آن فوق العاده است. واقع در دریاچه نمک، تنها چند ماه در سال آب در اطراف این جزیره وجود دارد. این جزیره را «جزیره سرگشته» می‌نامند، زیرا در تابستان هوای گرم سراب عظیمی را به وجود می‌آورد. به دلیل سراب، این جزیره روی دریا شناور است.

آران و بیدگل، به همان اندازه که به تنهایی زیباست، جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز در اطراف خود دارد که از آن جمله می‌توان به کویرها و دریاچه‌های نمک، تپه های شنی، کاروانسری مرنجاب و قلعه سی زن اشاره کرد.

کد خبرنگار: ۲۱
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • حسین خادم پور IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    0 0
    دوستای که قصد مسافرت به شهر آران و بیدگل دارند بهترین زمان کویر نوردی و بازدید از جاذبه های منحصر به فرد آن آبان ماه و اسفند ماه می باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید