اگر چه خیلی از افراد ممکن است اسکرام مستر را به یک شخصیت در یک بازی نقش‌آفرینی تشبیه کنند، اما واقعیت آن است که این کار بیشتر شبیه به یک مدیریت اصولی و یک رهبری بزرگ است.

scrum master چیست - همه چیز در مورد اسکرام مستر

اسکرام مستر به نوعی در یک پروژه، مسئول و مأمور رسیدگی به یک پروسه اسکرام واقعی می‌باشد. به کمک اسکرام مستر چهارچوب‌ها به خوبی حفظ شده و پروسه برای تمامی مجموعه از جمله سازمان، تیم اسکرام و مالک محصول آسان‌سازی خواهد شد. در این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد اسکرام مستر صحبت کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که scrum master چیست.

scrum چیست

بر اساس نظر وب سایت Scrum.org، در پاسخ به این سوال که scrum master چیست بیان شده است که اسکرام چارچوبی سریع و چابک است که امکان کار کردن بر روی پروژه‌های پیچیده را برای تیم‌ها فراهم خواهد می‌نماید و از این رو برای مشکلات می‌توان با ارائه رویکردهای تکراری محصولاتی ارزشمند تولید کرد. اسکرام را می­توان روشی بسیار آسان برای برنامه‌ریزی حرفه‌ای پروژه دانست که در اکثر پروژه‌های توسعه نرم‌افزار و توسعه محصول از آن بهره گرفته می‌شود.

با مدیریت پروژه اسکرام می‌توان با دقت بیشتری نیازهای مشتری را برآورده ساخت. روش اسکرام توانسته با توجه به مزایای بسیاری که داشته بسیار محبوب شود. این محبوبیت تا جایی است که طی بررسی‌های صورت گرفته در سال گذشته، در بین کاربران مدیریت پروژه چابک، چیزی حدود ۸۹ درصد از رویکرد اسکرام بهره می­برند. در این نظرسنجی همچنین ۶۲ درصد از شرکت‌کنندگان، از مربی اسکرام داخلی برخوردار هستند و ۸۶ درصد نیز روزانه اقدام به برگزاری یک جلسه اسکرام خواهند نمود. با توجه به این آمار به خوبی می‌توان به این نکته پی برد که scrum master چیست و تا چه اندازه مهم است. برای همین هر تیم برای موفقیت نیاز دارد که دارای اسکرام باشد.

در اینجا مایلم آموزش اسکرام برای مدیریت چابک فرایند توسعه اپیکلیشن فرادرس را به شما معرفی کنم؛ برای دریافت این آموزش میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید:

scrum master چیست

تا به این جا در مورد اسکرام صحبت کردیم، اما scrum master چیست؛ اسکرام مستر(scrum master) در واقع به فردی از تیم گفته می‌شود که فرآیند را به خوبی مدیریت می­کند. البته یک اسکرام مستر در تصمیم گیری ها دخالتی نخواهد داشت و صرفاً با تکیه بر تجربه و تخصص خود، هدایت تیم را در پروسه اسکرام بر عهده خواهد گرفت. در یک تیم هر یک از افراد از مفاهیمی چون اسکرام، مالک محصول، بک لاگ محصول یا داستان‌های کاربر، درک خاص خود را دارند و این موضوع در رابطه با تیم­هایی که به تازگی به چارچوب اسکرام پا گذاشته‌اند بیشتر صدق می‌کند. برای همین بسیار مهم است که یک اسکرام مستر پشتیبانی از فرآیند را بر عهده گیرد و تصویر واضح‌تری از قوانین، ارزش‌ها و عملکردها و تئوری‌های اسکرام را برای اعضا ترسیم کند. در غیراینصورت احتمال شکست خوردن پروژه بسیار بالا خواهد رفت.

وظایف scrum master چیست

خیلی از افراد در پاسخ به این سوال که وظایف scrum master چیست بر این باورند که اسکرام مستر باید برای تیم برنامه‌ریزی نماید. اگر چه اسکرام مستر نقش یکی از اعضای تیم مدیریت پروژه اسکرام را داشته اما با این حال او وظیفه ندارد که دست به برنامه‌ریزی برای تیم بزند. بلکه وظیفه این کار بر روی دوش مالک محصول و تیم اسکرام است. اسکرام مستر همچنین عملکردی در نقش یک مدیر پروژه نیز نخواهد داشت و وظیفه‌ای در قبال موفقیت پروژه ندارد.

با این وجود بدون اسکرام مستر، اسکرام، چارچوب منسجمی نخواهد داشت. اگر بخواهیم از وظایف اسکرام مستر صحبت کنیم باید اینگونه گفت که اسکرام مستر همچون یک چسب وظیفه چیدن پروژه را در کنار هم دارد. اسکرام مستر به حفظ نمودار فرسودگی تیم کمک کرده و همچنین سبب تنظیم برنامه‌ریزی چابک اسپرینت و نیز بررسی سرعت و جلسات گذشته خواهد شد.

scrum master چیست

نقش ها و مسئولیت های scrum master چیست

در یک پروژه، یک اسکرام مستر دارای چندین نقش و مسئولیت است. این عضو از یک تیم اسکرام، همچون رهبری خدمتکار می‌باشد که البته یک بخش از سلسله مراتب به شمار نمی‌رود و سفارش‌ها یا درخواست بازگشت سرمایه را نخواهد داشت. اما در ازای آن، اسکرام مستر، جهت توسعه محصول یا کار توسعه نرم‌افزار، رویکرد جامعه‌تری را در پیش خواهد گرفت. از طرفی ارائه دهنده دانش مدیریت پروژه اسکرام به دیگران و نیز ارتقاء دهنده حس جامعه است. اسکرام مستر همچنین حمایت‌کننده قدرت تصمیم‌گیری مشترک در تیم است.

نقش­ های scrum master چیست

از بین نقش‌های اصلی اسکرام مستر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خدمت رسانی به مالک محصول با اطمینان از روشن بودن اهداف، دامنه کل و دامنه محصول برای تمامی اعضای تیم اسکرام
  • ارائه دهنده تکنیک‌ها و ابزارهای مدیریت پروژه چابکی جهت مدیریت مؤثر بک­لوگ محصول
  • کمک به اعضای تیم اسکرام برای پی بردن به اهمیت اولویت‌بندی داستان‌های فوری کاربران در بک­لاگ محصول
  • توزیع مداوم اطلاعات به سهامداران پروژه در مورد مکان فعلی سرعت سریع و محصول یا توسعه نرم­افزار (از طریق مصنوعات مختلف اسکرام نظیر جلسات اسکرام، بک­لاگ محصول و نیز
  • تلاش­های ارتباطی مدیریت پروژه)
  • عمل به برنامه­ریزی پروژه در محیط تجربی به دلیل مهارت در برنامه­ریزی سرعت­های سریع و نیز رهبری حرفه‌ای تیم‌های چابک
  • مسئولیت تشکیل جلسات اسکرام جهت هدایت یا انتقال اطلاعات در رابطه با فرآیند در صورت نیاز

حال بعد از بررسی نقش‌ها و مسئولیت‌های اصلی اسکرام مستر، نیاز است که به نحوه مقایسه آنها با مدیران پروژه و مدیران محصول بپردازیم:

بررسی شباهت ­ها و تفاوت ­های اسکرام مستر و صاحبان محصول

در فرآیند بک­لاگ محصول یک پروژه چابک، اسکرام مسترها نیز همچون صاحبان محصول نقش دارند. در واقع هر دو به خوبی واقف به داستان‌های کاربری موردنیاز برای ارائه یک محصول هستند. اما چیزی که سبب تفاوت این دو می‌شود و میتوان نشان دهند که تفاوت شباهت ها و تفاوت های scrum master چیستنحوه مشارکت آن­ها در فرآیند اسکرام است. به نوعی هر یک به شکلی خاص در این فرآیند شرکت می‌کنند. برنامه‌ریزی صاحبان محصول به صورت میان‌مدت و بلندمدت است و اسکرام مسترها عملکردهای روزانه تیم‌های اسکرام را بررسی می‌کنند.

مقایسه اسکرام مستر با مدیران پروژه

مدیران پروژه مسئولیت دارند تا طرح‌های پروژه را توسعه دهند که کلیه دستورالعمل‌های مدیریت پروژه برای مدیریت موفقیت‌آمیز پروژه نظیر برنامه‌ریزی، مدیریت ریسک و... را شامل می‌شود. اما اسکرام مس‌ترها یا همان استادان اسکرام، وظیفه بهینه‌سازی فرآیندها را بر عهده دارند و باید به این اطمینان برسند که برای تکمیل اهداف، محیطی پویا برای تیم­های اسکرام فراهم است. تیم‌های اسکرام مایل‌اند برای سازماندهی کالاهای عقب‌افتاده و داستان‌های کاربران و نیز برنامه‌ریزی برای سرعت‌های صحیح، بر روی تابلوهای کانبان کار کنند.

Project Manager از ابزارهای برنده جوایز مدیریت پروژه برای تیم‌های چابک از جمله تابلوهای کانبان و ویژگی‌های گزارش دهی برخوردار است. از این رو به خوبی این امکان را داشته تا برای اساتید اسکرام، صاحبان محصول، تیم‌های اسکرام و مدیران پروژه چارچوبی را تعیین کرده تا از مسیر خارج نشوند. برای بردن تیم اسکرام خود به سطح بعدی کافی است همین حالا نرم‌افزار ما را به صورت رایگان امتحان کنید.

نحوه تبدیل شدن به یک اسکرام مستر

حالا که متوجه شدیم scrum master چیستسؤالی که ممکن است برای خیلی از افراد به وجود آید این است که چگونه می‌توان به یک اسکرام مستر تبدیل شد؟ یا این که چه مسیری باعث می‌شود ما به یک اسکرام مستر تبدیل شویم؟

این روزها یکی از بهترین و مؤثرترین راه‌ها برای آن که به یک اسکرام مستر تبدیل شوید طی کردن دوره تبدیل به اسکرام مستر از طریق آموزش رسمی اسکرام مستر و صدور گواهینامه است. در حال حاضر چنین سازمان ارائه دهنده برنامه‌های صدور گواهینامه اسکرام مستر هستند. برای نمونه موسسه مدیریت پروژه (PMI) ارائه دهنده یک برنامه آموزشی اسکرام مستر تحت عنوان مستر منضبط چابک اسکرام (DASM) است. از طریق این برنامه آموزشی شما قادر به دریافت گواهی اسکرام مستر حرفه‌ای خواهید بود. همچنین اتحاد اسکرام تمایز از طریق Certified ScrumMaster (CSM) به افراد یاد خواهد چگونه تیم‌های اسکرام با در بالاترین سطح خود استفاده کنند.

scrum master چیست

برنامه­ صدور گواهینامه scrum master چیست؟

یک برنامه صدور گواهینامه اسکرام مستر به افراد اصول چارچوب اسکرام را آموزش خواهد داد و همچنین به افراد این امکان را خواهد داد تا به شناختی مطلوب در رابطه با نقش‌های تیم، مصنوعات، رویدادها و نیز سایر شرایط و رویه‌های اسکرام دست پیدا کنند.

دوره DASM اسکرام مستر PMI

بعد از طی کردن این دوره شما قادر هستید تحت عنوان یک اسکرام مستر به خوبی تیم‌های چابک را رهبری کنید و نیز متدولوژی‌های مدیریت پروژه را در انواع بخش‌های مختلف اسکرام پیاده‌سازی نمایید. شما برای اثبات این توانایی‌ها از سوی PMI گواهی دریافت خواهید نمود.

الزامات دوره اسکرام مستر DASM

خوشبختانه این دوره فاقد هر نوع الزامی است. در واقع PMI شرایطی را فراهم نموده تا افراد بدون هیچ شناختی از اسکرام نیز این امکان را داشته تا از این دوره بهره ببرند. افراد بدون هیچ پیش زمینه ای بعد از اینکه به درک کافی در این مورد برسند که scrum master چیستقادر به دریافت گواهینامه اسکرام مستر خواهند بود.

آزمون گواهینامه DASM

این آزمون دارای ۵۰ سؤال چند گزینه‌ای است. نیاز است که شما اقدام به پاسخ‌دهی سؤالات مرتبط با روش­های چابک و ناب، تکنیک‌های مدیریت پروژه کانبان و اسکرام نمایید.

گواهی (CSM) اسکرام مستر Scrum Alliance

برای دریافت گواهی CSM شما قادر هستید به سراغ Scrum Alliance بروید. این دوره به شما کمک می‌کند تا به خوبی قادر به اجرای تکنیک‌های مدیریت پروژه اسکرام در سراسر صنایع باشید و همچنین اقدام به پیاده‌سازی فرآیندهای اسکرام در پروژه‌ها و سازمان‌ها نمایید.

الزامات تایید شده CSM اسکرام مستر

برای صدور این گواهینامه، الزاماتی حداقلی در نظر گرفته شده است. در واقع باید برای این دوره ابتدا در مورد چارچوب اسکرام آشنایی داشته باشید. بعد از آن دوره‌ای دو روزه و ۱۶ ساعته برای شما توسط یکی از بهترین مربیان اسکرام در نظر گرفته می‌شود و شما با یک نمای کلی از چگونگی سازماندهی و حمایت از یک تیم اسکرام آشنایی پیدا خواهید نمود.

آموزش گواهینامه CSM اسکرام مستر

این دوره دارای ۳۵ سؤال چند گزینه‌های است و حداقل نمره دریافتی برای قبولی در این آزمون ۲۴ است. این آزمون دربرگیرنده تاریخچه اسکرام و اصول اولیه فرآیند است. این آزمون همچنین موضوعات خاص زیر را نیز پوشش می‌دهند:

  • عقب ماندگی محصول
  • انتشار برنامه‌ریزی
  • مشکلات پیش رو
  • مقیاس‌پذیری
  • نقش‌های اسکرام
  • سپرینت ها
  • نحوه برگزاری جلسات اسکرام روزانه
  • وظایف
  • گزارش‌ها و سازماندهی تیم

نحوه کمک رسانی مدیران پروژه به اسکرام مستر و تیم اسکرام­ ها

اگر چه اسکرام مستر قادر است بهترین اطلاع رسانی و راهنمایی را به تیم اسکرام ارائه دهد اما این کار همان‌طور که گفتیم جزو وظایف آن نیست اما با این وجود این نکته را یادآور خواهد شد که برای اسپرینت خود باید دارای ابزار مناسبی باشند. Project Manager نیز یک نرم‌افزار مدیریت پروژه مبتنی بر ابر است که با قرار دادن داده‌های بلادرنگ در اختیار تیم‌های اسکرام این امکان را فراهم خواهد نمود تا به سرعت با تغییر نیازمندی­ها چرخش داشته باشند. بروزرسانی های وضعیت توسط داشبورد جمع‌آوری شده و به نمودارهایی با خواندن آسان تبدیل می‌شوند و در اختیار تیم‌ها قرار خواهند گرفت تا هر چه سریع‌تر به تغییرات پاسخ دهند.

scrum master چیست

دوره حرفه ­ای اسکرام مستر با Project Manager

هر اسکرام مستر به خوبی نشان خواهد داد که حفظ بک­لاگ محصول تا چه اندازه اهمیت دارد و Project Manager از تابلوهای کانبان برخوردار است که قادر به جمع‌آوری داستان‌های کاربران هستند و برای نظم‌بخشی به بک­لاگ امکان فیلتر کردن آنها بر اساس اولویت وجود خواهد داشت. همچنین برای برنامه‌ریزی اسپرینت خود و ارائه شفافیت در گردش کار برای صاحب محصول می‌توان از نمای تخته استفاده کرد. در Project Manager شما قادر به نصب سریع و آسان هستید. شما می‌توانید در هر زمانی به آن دسترسی داشته باشید که این موضوع به لطف مبتنی بر ابر بودن این برنامه فراهم شده است.

می‌توان اینگونه گفت که Project Manager بهترین و قدرتمندترین نرم‌افزار اسکرام در بازار است. برای تبدیل شدن به یک اسکرام مستر شما باید مسئولیت‌های بسیاری را بپذیرید. برای این کار همچنین شما باید ابزارهای مناسبی را در اختیار داشته باشید. Project Manager یکی از برنامه‌هایی است که به شما این امکان را خواهد داد تا به آسانی یک اسکرام مستر حرفه‌ای شوید. شما این امکان را داشته تا با دوره آزمایشی ۳۰ روزه رایگان با Project Manager یک اسکرام مستر حرف‌های و کاربلد شوید.

نتیجه گیری در مورد scrum master چیست

در این مطلب سعی شد اطلاعات کاملی در خصوص اسکرام مستر در اختیار شما عزیزان قرار داده شود و به این سوال پاسخ دهیم که scrum master چیست. نکته مهمی که در رابطه با اسکرام مستر باید به آن توجه داشت اهمیت پوشش دهی تمامی جوانب کاربری نسبت به محیط مربوطه توسط اسکرام مستر است. برای نمونه اگر شما به عنوان یک اسکرام مستر در محیطی اداری مشغول به کار هستید بایستی در حوزه همان اداره فعالیت داشته باشید. همچنین این نکته نیز لازم به ذکر است که برای تبدیل شدن به یک اسکرام مستر نیاز است که در دوره‌های حرفه‌ای شرکت کنید و گواهی مربوطه را بگیرید. با این کار می‌توانید به راحتی در این زمینه فعالیت داشته باشید. در پایان مایلم آموزش مدیریت و کنترل پروژه فرادرس را به شما معرفی کنم. برای دریافت این آموزش میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید