کارشناسان آمریکایی قدرت انفجار بمب تزار را ۵۷ مگاتن تخمین زده بودند که بعدها در سال ۱۹۹۱ روس‌ها این عدد را ۵۰ مگاتن اعلام کردند.

قوی‌ترین سلاح دنیا چیست؟ / با بمب تزار، ویرانگر روسی آشنا شوید

سلام نو – سرویس سیاسی: قوی‌ترین سلاح دنیا چیست و چه کسی آن را در اختیار دارد؟ این سوالی است که مردم همیشه از خود می‌پرسیدند و دنبال پاسخ به آن بودند. کشورهای مختلفی هم برای دستیابی به قوی‌ترین سلاح دنیا تلاش کردند و در این راه آزمایش‌های بسیاری انجام دادند.

حالا با این توصیف‌های قوی‌ترین سلاح دنیا چیست؟ چه کشوری قوی‌ترین سلاح دینا را در اختیار دارد؟ احتمالا پاسخ ابتدایی بسیاری از ما به این دو سوال یک «بمب اتمی» است که «آمریکا» آن را ساخته، اما این پاسخ غلط است.

قوی‌ترین سلاح دنیا بمبی اتمی به نام تزار بوده که توسط اتحاد جماهیر شوروی ساخته و آزمایش شده است. بمب هیدروژنی AN۶۰۲ که به جز تزار به نام مادر کوزکا شناخته می‌شد قوی‌ترین بمب اتمی آزمایش شده است. این بمب آن قدر قوی بود که مردم گزارش دادند نور ساطع شده از آن را تا فاصله ۱۰۰۰ کیلومتری دیدند.

بمب تزار پاک‌ترین بمب هسته‌ای از نظر ذرات خطرناک رادیواکتیو است که تاکنون ساخته شده، با این همه این پاک بودن از رادیواکتیو هیچ تاثیر در قدرت تخریب تزار نداشته است.

امواج حاصل از انفجار تزار سه بار دور زمین را طی کرد و در فنلاند شیشه خانه‌ها را شکست. بر اساس گزارش‌ها موجودات زنده تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری محل انفجار تبدیل به بخار شدند.. وزن بمب برابر با ۲۷ تن، طول گودال ایجاد شده حدود سه کیلومتر، قدرت تخریب مؤثر ۵۰۰ کیلومتر و ارتفاع قارچ ایجاد شده توسط آن بیش از ۶۰ کیلومتر بود.

ابر انفجار بمب تزار
ابر انفجار بمب تزار و مقایسه آن با ابر انفجار بمب اتمی هیروشیما و قله اورست!

کارشناسان آمریکایی قدرت انفجار را ۵۷ مگاتن تخمین زده بودند که بعدها در سال ۱۹۹۱ روس‌ها این عدد را ۵۰ مگاتن اعلام کردند. هر مگاتن برابر با نیروی انفجاری ۱میلیون تُن تی اِن تی (تری نیترو تولوئن) است.

نکته جالب توجه این جا است که این بمب سه مرحله ای که به منظور نمایش قدرت شوروی ساخته شده بود ظرفیت ۱۰۰ مگاتنی داشت که به خاطر خطرناک بودن برای انجام آزمایش از آن کم شد. قدرت عملیاتی بمب تزار ۳۸۰۰ برابر قدرت بمبی بود که ایالات متحده در طول جنگ جهانی دوم بر روی هیروشیما انداخت.

قوی‌ترین بمب دنیا چگونه پرتاب شد؟

یک بمب افکن Tu-۹۵V برای حمل این سلاح اصلاح شد که مجهز به چتر نجات مخصوصی بود که سرعت سقوط آن را کاهش می‌داد و به هواپیما حامل بمب اجازه می داد در فاصله ایمن از انفجار پرواز کند. این هواپیما با خلبانی آندری دورنوتسف در ۳۰ اکتبر ۱۹۶۱ از شبه جزیره کولا بلند شد. بعدتر یک هواپیمای ناظر به آن ملحق شد.

محل پرتاب بمب تزار
محل پرتاب بمب تزار

تقریباً در ساعت ۱۱:۳۲ صبح به وقت مسکو، بمب تزار بر فراز سایت آزمایش خلیج  میتوشیکا در جزیره نوایا زملیا پرتاب شد. این بمب حدود ۴ کیلومتر بالاتر از سطح زمین منفجر شد و یک ابر قارچ اتمی به ارتفاع بیش از ۶۰ کیلومتر تولید کرد. سورنی، یک روستای خالی از سکنه در ۳۴ مایلی ۵۵ کیلومتری به طور کامل مسطح شد و ساختمان‌ها تا فاصله بیش از ۱۶۰ کیلومتری آسیب دیدند. علاوه بر این، تخمین زده شد که گرمای ناشی از انفجار می تواند باعث سوختگی درجه سه تا فاصله ۱۰۰ کیلومتری شود.

بمب تزار را چه کسی و برای چه ساخت؟

ایگور کورچاتوف و آندره ساخاروف مهم‌ترین فیزیک‌دانان درگیر در این پروژه بودند و طراحی و اجرای بمب تزار را رهبری کردند. ساخاروف بعدها به فعال خلع سلاح هسته‌ای و مخالف حکومت شوروی بدل شد.

ایگور کورچاتوف و آندره ساخاروف
ایگور کورچاتوف (راست) و آندره ساخاروف (چپ)

نکته مهم درباره بمب تزار این است که با وجود قدرت بالای تخریب، این بمب هیچ گاه مورد استفاده عملیاتی قرار نگرفت چون وزن زیاد آن مانع سوار شدنش روی موشک بالاستیک بود. در نتیجه این بمب قبل از رسیدن به مقصد منهدم می‌شد. بیشترین استفاده تزار مانوار تبلیغاتی شوروی به خصوص در کوران جنگ سرد و رقابت شانه به شانه با آمریکا بود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید