لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفت: آمریکا به حمایت از متحدانش از جمله تایوان ادامه خواهد داد.

برای جلوگیری از نزاع احتمالی با چین اقدامات لازم را انجام خواهیم داد

به گزارش سلام نو، ایرنا به نقل از خبرگزاری «رویترز» نوشت: «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا مدعی شد این کشور برای کنترل تنش ها و جلوگیری از نزاع احتمالی با چین و باوجود افزایش اقدامات تهدیدآمیز پکن در آسیا به ویژه نزدیک تایوان، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

روابط میان آمریکا و چین طی ماه های اخیر به بالاترین سطح تنش از مسائل مربوط به تایوان تا موضوعات مرتبط با گزارش های حقوق بشری چین و فعالیت های نظامی در دریای چین جنوبی رسیده است.

در جلسه ای که روز گذشته میان لوید آستین و «وی فنگ» وزیر دفاع چین برگزار شد، هر دو طرف تاکید کردند به رغم اینکه هیچ نشانه ای در حل و فصل تفاوت دیدگاه ها و مشکلات دیده نمی شود اما خواستار مدیریت بهتر روابط می باشند.

وزیر دفاع آمریکا با خطاب قرار دادن «شانگری لا دیالوگ» نخستین گردهمایی امنیتی آسیا اعلام کرد، آمریکا به حمایت از متحدانش از جمله تایوان ادامه می دهد. وی همچنین افزود در این مدت هشداری درباره افزایش تعداد رویارویی های ناامن و غیرحرفه ای میان هواپیماها و شناورهای چینی با کشورهای دیگر دیده شده است. از جمله جنگنده چینی که در ماه مه برفراز آب های دریای چین جنوبی به شکلی خطرناک به هواپیمای نظارتی ارتش استرالیا نزدیک شد و ارتش کانادا که هواپیماهای جنگی چین را به تعرض به هواپیماهای گشتزنی اش در خلال ماموریت رصدکردن کره شمالی متهم کرد.

تایوان سالهاست که درباره ماموریت های هوایی چین در منطقه شناسایی دفاع هوایی اش که  البته جزیی از حریم هوایی محسوب نمی شود اما منطقه وسیع تری را برای رصدکردن تهدیدها و خطرات پوشش می دهد،شکایت می کند. این ماموریت ها در ماه های اخیر نیز افزایش قابل توجهی داشته است. 

چین حق مالکیت تایوان را از آن خود می داند و پیش از این اعلام کرده است در صورت نیاز از زور و اجبار برای حفظ و تمامیت ارضی خود استفاده می کند. 

در پایان این گزارش آمده است، لوید آستین بار دیگر گفت سیاست آمریکا در قبال تایوان مانند قبل و مخالف هرگونه تغییر یکجانبه شرایط موجود به قوت خود باقی می ماند. او همچنین افزود، حفظ صبات و امنیت در تنگه تایوان تنها خواست آمریکا نیست بلکه نگرانی بین المللی است. 

ماه گذشته «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا گفت اگر چین به تایوان حمله کند، آمریکا نیز جواب نظامی به این اقدام می دهد. با وجود اینکه دولت آمریکا پس از آن اعلام کرد سیاستش درباره مسایل تایوان تغییر نکرده است. 

واشنگتن همواره سیاست استراتژیک مبهم طولانی را درباره تایوان پیش برده که مشخص نیست آیا از تایوان به شکل نظامی دفاع خواهد کرد یا نه. جلسه وزیران امور خارجه دو کشور آمریکا و چین با تمرکز بر مسئله تایوان برگزار شد. 

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید