تمام این نکات به این معنا نیست که این برنامه نباید تولید شود. زندگی پس از زندگی به هر شکل برنامه پر مخاطبی است و شبکه چهار مایل به تولید آن خواهد بود. با این همه به نظر می‌رسد باید با دقت بیشتری به روی آنتن برود.

زندگی پس از زندگی؛ برنامه‌ای که حاشیه‌ساز شد!

سلام نو – محمدعلی صف‌آرا: برنامه تلویزیونی «زندگی پس از زندگی» را می‌توان یکی پر بحث‌ترین برنامه‌های رمضان امسال در شبکه چهار سیما و حتی کل صدا و سیما دانست.

این برنامه که به تجربیات کسانی که مرگ- یا حداقل چیزی نزدیک به مرگ را تجربه کردند- می‌پردازد، سه سال است که توسط عباس موزون تولید و اجرا می‌شود. نکته جالب این است که فصل سال نخست برنامه با هزینه شخص موزون ساخته شد و سال‌های بعد مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

حالا در فصلِ سوم این برنامه روایت‌ها و تجربه‌های برنامه زندگی پس از زندگی محل بحث و جدل شده است. منتقدان و مخالفان می‌گویند که روایت‌های این چنینی قابل اتکا نیست.

از جمله کسانی که یادداشتی انتقادی نیز بر این برنامه نوشت حجت‌الاسلام رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا بود. این یادداشت تکمله‌ای سیزده بندی بر توییت کوتاه او در توییتر بود.

غلامی در توییتر واکنشی کوتاه به زندگی پس از زندگی داشت و نوشت:

روایت های طرح شده در برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی، از جهت علمی، نه تنها ارتباط معناداری با مساله روح و برزخ ندارد، بلکه این روایت‌ها از جهت دینی قابل تایید و استناد نیست.

این حرف البته با واکنش مسعود معینی‌پور، مدیر شبکه چهار سیما، مواجه شد و او با باز نشر توییت غلامی پاسخ داد:

حرفِ کلّی بلادلیل!! حضرات آیات جاودان و تحریری از علمای اخلاق،‌استاد فیاضی،استاد مسلّم فلسفه‌ی‌اسلامی‌و آیت‌الله‌شب‌زنده‌دار فقیه ژرف اندیش؛برنامه را تایید کردند. اینهابزرگان عرفان و برهان و فقه‌اند. آثار خوب برنامه نزد مخاطبِ عزیز هم مشهود است. نقدِخوب کنید.

زندگی پس از زندگی برنامه‌ای عجیب، خاص و تازه نیست و پیش از این نمونه‌های خارجی آن در کشورهای دیگر تولید شده است. چناچه اسم این برنامه نیز بر گرفته از یک کتاب است.

نام این برنامه از کتاب Life After Life گرفته شده که ریموند مودی (Raymond Moody) آن را در سال ۱۹۷۵ و در رابطه با موضوع «تجربه‌های نزدیک به مرگ» تالیف کرد. این کتاب حاصل گفتگو با ۱۵۰ نفر از کسانی است که چنین تجربه‌ای داشته‌اند. مودی این نوع تجربیات را به عنوان اثباتی برای وجود روح غیرمادی و حیات بعد از مرگ در نظر می‌گیرد.

زندگی پس از زندگی پیش و بیش از همه چیز یک «برنامه تلویزیونی» تمام عیار است که تنها نگاهی به نمونه‌های خارجی این برنامه نشان از شباهت‌های اساسی آن‌ها دارند.

تمام این نکات به این معنا نیست که این برنامه نباید تولید شود. زندگی پس از زندگی به هر شکل برنامه پر مخاطبی است و شبکه چهار مایل به تولید آن خواهد بود. با این همه به نظر می‌رسد باید با دقت بیشتری به روی آنتن برود.

کد خبرنگار: ۹
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید DE ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 0
    واقعا برنامه عالی خیلی زیبا و قشنگه
  • اشرف IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    0 0
    برنامه زندگی پس لززندگی یک برنامه پر محتوا عالی معنوی
  • رضا IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    1 0
    برنامه خوبیه خدا به اقای موزون خیر بده
  • تارا IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    1 0
    برنامه زندگی پس از زندگی آقای موزون عاااالیه.خدا خیرشون بده تلاششون قابل تقدیره

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید